ΝΗΡΙΚΟΣ
Κοπή πίτας Συλλόγου Λευκαδων Πάτρας "Η ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ"
Χαιρετισμός Κοπής Πίτας από τον Πρόεδρο του Συλλόγου κ Γιάννη Σίδερη
Πατέρα Βασίλειε, εκπρόσωπε του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Πατρών αγαπητοί κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι
Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου σας καλωσορίζω στην εκδήλωση του Συλλόγου Λευκαδίων Πάτρας που γίνεται με την ευκαιρία της έλευσης του νέου έτους και την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας για να ανταλλάξουμε ευχές αλλά και για να επιβεβαιώσουμε την ενότητα του Συλλόγου μας.
Με ιδιαίτερη χαρά βρισκόμαστε για μια ακόμη φορά μαζί, μέλη και φίλοι του , με την ευχή και ελπίδα η νέα χρονιά να είναι μια χρονιά ευημερίας για τον Σύλλογο Λευκαδίων , τους φίλους και τις φίλες κανταδόρους , τις οικογένειές μας και τον καθένα από εμάς. Και με την ελπίδα για μια καλή χρονιά, μάλλον πιο σωστά μια ακόμα καλύτερη χρονιά, για την πόλη μας την Πάτρα και το νησί καταγωγής μας την όμορφη Λευκάδα.
Κυρίες και κύριοι
Ο Σύλλογος μας και η ομάδα των κανταδόρων μας μπορούν και πρέπει να συνεχίσουν να διαδίδουν τη μοναδική Λευκαδίτικη κληρονομιά μας και να μεριμνούμε για την προστασία της, για την προβολή της και την ενημέρωση του κοινωνικού συνόλου της πόλης που ζούμε και όχι μόνο.
Το 2024 ήταν μια χρονιά που ο Σύλλογος έδωσε το παρών σε πλήθος πολιτιστικών και μουσικών δρώμενων με την ομάδα Κανταδόρων και Μουσικών του ,
διοργάνωσε εκδηλώσεις που προέβαλαν τους Λευκαδίτες συγγραφείς και ποιητές, σύγχρονους και παλαιότερους και συνεργάστηκε με τους υπόλοιπους Επτανησιακούς Συλλόγους σε εορτασμούς θρησκευτικών και άλλων εκδηλώσεων.
Μπορεί να μην είμαστε πολυπληθής σύλλογος, είμαστε όμως σύλλογος χωρίς οφειλές πλέον, χωρίς δεσμεύσεις σε κανένα και προσπαθούμε να κάνουμε αισθητή – με τη σωστή έννοια του όρου - την παρουσία μας στον τόπο και την πόλη που ζούμε και αγαπάμε.
Προφανώς το Διοικητικό Συμβούλιο συνεχίζει να έχει την υποχρέωση να συσπειρώσει περισσότερο τα μέλη και τους φίλους μας.
Η αιχμή του δόρατος για το σύλλογο - και τους ευχαριστούμε για αυτό - είναι με διαφορά οι «Κανταδόροι της SANTA MAURA» , ένα σχήμα με πολυετή δράση και παρουσία, που βρήκε πολλούς μιμητές από άλλους Συλλόγους, κάτι που σημαίνει ότι λειτουργούν σωστά και καλά. Η διάρκεια και η δυναμική που έχει αποκτήσει το σχήμα αυτό είναι αξιοθαύμαστες.
Για το 2025 είμαστε σε συνεννόηση με την μαέστρο μας, Δήμητρα Αψώμοτου για τη διοργάνωση και παρουσία μας στις Καρναβαλικές Εκδηλώσεις, στην παρουσίαση του έργου του Ηλία Γεωργάκη -συγγραφέα και ποιητή- στο χώρο Πολύεδρο τον Μάιο και προσπαθούμε να συντονίσουμε και να συνεργαστούμε για τη διοργάνωση της με φορείς. Αρχίζουμε με μία πρώτη εκδήλωση στις 25-02-2025 στα πλαίσια του Πατρινού Καρναβαλιού στο Μαρκάτο.
Θα ανταποδώσουμε επίσης την φιλοξενία στην χορωδία του Λυκείου ελληνίδων του Πύργου με παρόμοια ή άλλη εκδήλωση. Οι κανταδόροι και οι μουσικοί αξίζουν με το παραπάνω τη στήριξη και την προσοχή μας. Στην επικείμενη συνεστίαση των κανταδόρων μας, ο Σύλλογός
μας θα παρευρεθεί με μέλη του Δ.Σ και φίλους και θα προσφέρει τη βασιλόπιτα της εκδήλωσης.
Ο Σύλλογος μας θα συνεχίσει τις άοκνες προσπάθειες του να θέτει διαρκώς νέους στόχους που θα αποσκοπούν στην ανάπτυξη και στην παρουσία του στα επίπεδα και στις δράσεις που του αναλογούν.
Εύχομαι το 2025 να είναι έτος σωστών επιλογών και να αποτελέσει ορόσημο και σταθμό για την πρόοδο του Συλλόγου και την δική μας.
Στον καθένα σας ευχόμαστε πρόοδο, προσωπική και οικογενειακή υγεία και ευτυχία.
Ο αντιδήμαρχος του Δήμου Πατρέων κ. Παναγιώτης Μελάς -Λευκαδίτης μας μεταφέρει τις ευχές του, κλήθηκε αλλά πιθανόν δεν θα προλάβει να παρευρεθεί, όπως μας ενημέρωσε, λόγω υποχρεώσεων του στο Δημοτικό Συμβούλιο. Σας μεταφέρω επίσης τις ευχές του κ. Σπύρου Σκιαδαρέση -Λευκαδίτη και Περιφερειακού Σύμβουλου και του κ. Νίκου Κοτρωνιά Περιφερειακού Σύμβουλου που δεν μπορούν να παρευρεθούν λόγω προγραμματισμένων υποχρεώσεων.
Σας ευχαριστώ πολύ
Λευκαδίτικη Ντοπιολαλιά ! Μίμης Κούρτης
ΟΙ ΚΑΛΙΚΑΝΤΖΑΡΟΙ ΤΣΗ ΛΕΥΚΑΔΑΣ Posted on 2:24 π.μ. by gregorio_marcheto | 1 comment
Εκδήλωση αφιερωμένη στον εξέχοντα και δεύτερον τη τάξει εθνικό μας ποιητή, Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 200 χρόνων από τη γέννησή του
Σύλλογος Λευκαδίων Πάτρας Η Φανερωμένη
Εκδήλωση ,για τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη
Δευτέρα 11-11-2024, στην Αγορά Αργύρη και ωρα 6.00 μ.μ. Καλωσόρισμα από τον Αντιπρόεδρο του Συλλόγου μας κ Νικόλαου Ασπρογέρακα ο οποίος λόγω έκτακτου γεγονότος απουσίασε ( εκφώνηση από κ Γιάννη Σίδερη πρόεδρο του Συλλόγου }
Αγαπητοί συμπατριώτες και φίλοι των Λευκαδίων.
Θα ήταν ανεπίτρεπτη παράλειψη του Συλλόγου μας να μη διοργανώσει εκδήλωση αφιερωμένη στον εξέχοντα και δεύτερον τη τάξει εθνικό μας ποιητή, Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 200 χρόνων από τη γέννησή του.
Δικαιολογημένα του δόθηκε ο τίτλος του Εθνικού ποιητή, όχι μόνο γιατί αντλούσε τα θέματά του από τη νεότερη ελληνική ιστορία και γιατί υπερασπίστηκε έμπρακτα την Εθνική ιδέα (πράγμα που έκαναν και άλλοι λογοτέχνες της εποχής του), αλλά κυρίως επειδή ταίριαξε με τη δημοτική γλώσσα το ήθος των ηρώων του και τους πρόβαλε με πάθος και τραγικό μεγαλείο.
Ομιλία από την κ. Ευσταθία Πολίτη , Ιστορικό ,Υποψήφια Διδάκτορα Παν/μίου Δυτικής Αττικής
Ευσταθία Πολίτη
Αριστοτέλης Βαλαωτίτης (1824-1879): μια ποιητική γραφή στραμμένη στην ιστορία
Εφλόγισε τον ουρανό αστέρι μου μιαν ώρα
Ποιος το θυμάται τώρα;…
Πριν λίγους μήνες - τον Μάρτιο του 2024 - στην παρουσίαση του βιβλίου του Αλέξη Πολίτη Διαβάζοντας Ποίηση στο βιβλιοπωλείο Ιανός ο Τίτος Πατρίκιος που συμμετείχε στην παρουσίαση του τόμου, όταν ρωτήθηκε πότε άρχισε ο ίδιος να διαβάζει ποίηση και να συνδέεται μαζί της απάντησε:
Ποίηση από πολύ νωρίς άρχισα να διαβάζω ή να ακούω, πήγαινα και σε θέατρα που γινόταν απαγγελία ποίησης από πολύ μικρός. Θυμάμαι λ.χ. τον Ορέστη Λάσκο και τα σατιρικά του ποιήματα για τον πόλεμο των Ιταλών στην Αιθιοπία – Αβυσσηνία. Αλλά, εκεί που αισθάνθηκα πραγματικά να με σαγηνεύει η ποίηση και να θέλω πραγματικά να την ακολουθήσω και να γράψω και εγώ με τον ίδιο τρόπο είναι ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης, ο οποίος με καταμάγεψε και με κατενθουσίασε όταν μας επετέθη η Ιταλία και άρχισε ο πόλεμος και όλη η πατριωτική φλόγα που μας άναψε η Αντίσταση. Και οι πρώτες νίκες απέναντι στους εισβολείς με οδήγησαν στη συστηματική για να μη πω μανιακή ανάγνωση του Βαλαωρίτη που μας έδινε ποιητική απάντηση και ποιητική διέξοδο στα όσα συνέβαιναν στο μέτωπο.
Έτσι «μίλησε» η ποίηση του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη στο δωδεκάχρονο αγόρι - που ήταν το 1940 ο Τίτος Πατρίκιος - μεσούντος του ελληνοϊταλικού πολέμου αφυπνίζοντας τη δική του μούσα. Ας πιάσουμε όμως το νήμα από την αρχή και να θυμηθούμε τα μεγάλα γεγονότα σταθμούς που όρισαν τον βίο του ποιητή και καθόρισαν την προσωπικότητα και το έργο του, αλλά και πλευρές του που είναι λιγότερο προβεβλημένες.
1Ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης γεννήθηκε στην Λευκάδα την 1η Σεπτέμβρη του 1824, όταν η Λευκάδα και όλα τα Επτάνησα βρίσκονταν υπό την Αγγλική Προστασία, ενώ στον τουρκοκρατούμενο ελλαδικό χώρο ήταν σε εξέλιξη η Επανάσταση. Γονείς του ήταν ο γερουσιαστής Ιωάννης Βαλαωρίτης με απώτερη καταγωγή από αρματολούς της Ευρυτανίας που είχαν πολεμήσει στο πλευρό των Βενετών κατά τους ΒενετοΤουρκικούς πολέμους και είχαν λάβει ως αντάλλαγμα μεγάλη κτηματική περιουσία στην Λευκάδα. Μητέρα του η Αναστασία Τυπάλδου Φορέστη από αριστοκρατική οικογένεια της Κεφαλλονιάς. Ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης μετά τις εγκύκλιες κατ’ οίκον σπουδές του και την φοίτησή του στην Ιόνιο Ακαδημία της Κέρκυρας, κατά το σύνηθες της Επτανησιακής ελίτ θα ακολουθήσει την peregrinaƟo academica (ακαδημαϊκή περιήγηση) σε Πανεπιστήμια της Ευρώπης: Γενεύη, Παρίσι, Πίζα – όπου από το τελευταίο θα ανακηρυχθεί διδάκτωρ της Νομικής Σχολής. Κατά την διάρκεια των σπουδών του στην Ιταλία θα μετάσχει στις επαναστατικές κινήσεις και τις πατριωτικές οργανώσεις για την απελευθέρωση της Ιταλίας. Είναι η περίοδος που στην Ευρώπη επικρατεί ένα γενικότερο κλίμα ξεσηκωμού εναντίον των μοναρχικών καθεστώτων. Παράλληλα με την επαναστατική του δράση, ταξιδεύει, διαβάζει Ιταλούς και Γάλλους ποιητές επηρεάζεται από τον ιταλικό και γαλλικό ρομαντισμό και έρχεται σε επαφή με την φιλοσοφία του Κάντ και του Χέγκελ. Το 1847 θα εκδώσει και ο ίδιος την πρώτη του ποιητική συλλογή Στιχουργήματα, πρώτα στην Κέρκυρα και μετά στην Αθήνα, με τη γενική αφιέρωση «εις την πατρίδα μου». Το 1852 παντρεύεται την Ελοϊσία Τυπάλδου – Πρετεντέρη, κόρη του Αιμίλιου Τυπάλδου, επιφανούς λογίου της ελληνικής παροικίας της Βενετίας και το 1853 εγκαθίστανται στην Λευκάδα όπου η ενασχόληση με τον πολιτική θα γίνει ακόμα πιο έντονη.
Το 1857 εκδίδει την δεύτερη ποιητική συλλογή του Μνημόσυνα, και την ίδια χρονιά εκλέγεται για πρώτη φορά βουλευτής Λευκάδας στη Βουλή των Ιονίων Νήσων. Ως πολιτικός θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην Ένωση των Επτανήσων με το ελληνικό βασίλειο και μετά το 1864 από το αθηναϊκό κοινοβούλιο ως βουλευτής του κόμματος του Αλέξανδρου Κουμουνδούρου – εκλέχτηκε δύο φορές (το 1865 και το 1868) - θα αγωνιστεί για τα εθνικά ζητήματα, την απελευθέρωση της Ηπείρου, της Θεσσαλίας και της Κρήτης. Η πολιτική σύντομα θα τον απογοητεύσει, αντιλαμβανόμενος τα παιχνίδια εξουσίας, τις αυθαιρεσίες, τη διαφθορά και τις νοθείες σε κάθε έκφανσή της. Δύο φορές θα του προταθεί υπουργική θέση, και τις δύο θα αρνηθεί, θεωρώντας τον εαυτό του ακατάλληλο για την ενεργή πολιτική με τους όρους που ασκούνταν. Και αν η δημόσια ζωή του Βαλαωρίτη ήταν γεμάτη απογοητεύσεις η ιδιωτική ζωή του ήταν οδυνηρότερη. Από νωρίς την σημαδεύει ο θάνατος. Το 1853 χάνει την πρωτότοκη κόρη του Μαρία σε ηλικία 2 ετών. Ο Βαλαωρίτης τότε θα γράψει το «Ψυχοσάββατο»:
2
Τη νύχτα τα μεσάνυχτα
εκεί που καρτερούσα
νά ’λθει η Μαρία να με βρει
κι έστεκα κι αγρυπνούσα,
μέσα στο φως του φεγγαριού
μου φάνη πως την είδα
πὄφευγε σαν αχτίδα.
Την επόμενη χρονιά πεθαίνουν οι γονείς του. Το 1866 χάνει ακόμη μια κόρη, Μαρία κι εκείνη, που πεθαίνει ολιγοήμερη. Το 1869 ο σεισμός στο Ιόνιο ισοπεδώνει το πατρικό του σπίτι. Στις εκλογές του ίδιου έτους δεν θα επιδιώξει να θέσει υποψηφιότητα για το βουλευτικό αξίωμα, θα αποχωρήσει από την Αθήνα και θα εγκατασταθεί στο ιδιόκτητο νησάκι του, τη Μαδουρή, όπου ο χρόνος του θα μοιράζεται στη μελέτη, την συγγραφή , την άσκηση πολιτικής σε τοπικό επίπεδο και την εμπλοκή του στην οργάνωση απελευθερωτικών κινήσεων στην Ήπειρο. Τα τελευταία χρόνια της ζωής θα σημαδευτούν από αλλεπάλληλα οικογενειακά ατυχή συμβάντα που θα κλονίσουν ανεπιστρεπτί την υγεία του. Το 1875 πεθαίνει στη Βενετία η πεντάχρονη κόρη του Ναθαλία. Το 1878 ο γιος του Αιμίλιος νοσεί βαριά από φυματίωση για το λόγο αυτό εγκαθίσταται στην Μαδέρα της Ισπανίας όπου έχει κοντά του τη μητέρα του. Ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης χωρίς κανέναν δικό του στο πλευρό του πεθαίνει από καρδιακή προσβολή στις 24 Ιουλίου 1879 πριν κλείσει τα 55 του χρόνια. Στον τάφο του, πίσω από το ιερό βήμα της οικογενειακής εκκλησίας του Παντοκράτορα στην Λευκάδα είναι χαραγμένοι σύμφωνα με την επιθυμία του οι εξής στίχοι από το Δεύτερο Άσμα της Κυρά Φροσύνης:
Τί φιλί που ’ταν εκείνο! Έχει μέσα του κρυμμένη
τη στιγμή, που τον επάνω με τον κάτω κόσμο δένει.
Έχει μέσα του το σχώριο, το τρισάγιο, το λιβάνι,
το λουλούδι που βλαστάνει
εις τη χέρσα γη του τάφου! Έχει μέσα την ελπίδα,
τ’ όνειρο του πεθαμένου, το κιβούρι, τη σανίδα,
που μας κάνει κι αναπλέμε μέσα στο άβαθο το μνήμα,
μες στου απέραντου του χρόνου το κατάμαυρο το κύμα.
Το θυμούμαι κι εγώ ακόμα!
Όταν το ’ριξα στα μάτια, όταν το ’ριξα στο στόμα
3
του παιδιού μου, της μητέρας… Το θυμούμαι, δεν μ’ αφήνει
κι από τώρα το γυρεύω, Χριστιανοί μου, ελεημοσύνη.
Όταν έλθει εκείνη η ώρα σε παράμερη μιαν άκρη
να με χώσετε κι εμένα μ’ ένα σχώριο, μ’ ένα δάκρυ
H νεοελληνική κριτική στο πρόσωπο και το έργο του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, αναγνώρισε τον διάδοχο του Σολωμού και τον ενέταξε στην ποιητική τριανδρία των κορυφαίων του αιώνα του, μαζί με τους δύο Επτανήσιους ομοτέχνους του, τον Διονύσιο Σολωμό και τον Ανδρέα Κάλβο. Το πλαίσιο που διαμόρφωσε την προσωπικότητα και τον ποιητικό του λόγο και μέσα στο οποίο πρέπει να επιχειρούμε την αξιολόγησή του είναι τα εθνικά, πολιτικοκοινωνικά και πνευματικά γεγονότα των πρώτων πενήντα χρόνων του ελεύθερου κράτους (1830-1880) που ορίζονται από την Επανάσταση, τη δημιουργία του ανεξάρτητου κράτους, τις πολιτικές και πολιτειακές αλλαγές, την πολιτική διάσπαση των Ελλήνων, την αμφισβήτηση της καταγωγής τους, την αφύπνιση της εθνικής συνείδησης, τη Μεγάλη Ιδέα, τη θεμελίωση της εθνικής ιδεολογίας και της ιστορικής συνέχειας του Ελληνισμού στο τρίσημο σχήμα Αρχαιότητα-Βυζάντιο-Νέος Ελληνισμός, όπως το αποτύπωσαν ο Σπυρίδων Ζαμπέλιος και ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος. Στην ζοφερή εκείνη πραγματικότητα της πεντηκονταετίας που ακολούθησε την Επανάσταση η ποίηση απέκτησε έναν ρόλο εκτονωτικό και παραμυθητικό. Μέσα από την ποιητική δημιουργία η ελληνική κοινωνία ήλπιζε σ’ ένα απότομο ποιοτικό άλμα που θα τις χάριζε το καινούργιο, επιθυμητό πρόσωπο. Η Μεγάλη Ιδέα ήταν η πρώτη ουτοπία που ενστερνίστηκαν οι Έλληνες για να ανακάμψουν ηθικά. Η ποίηση ήταν το δεύτερο αποκούμπι τους. Ιδίως η ρομαντική ποίηση, με τη ρητορεία, την παραφουσκωμένη έκφραση, την υπερβολή που την χαρακτηρίζει, τους πρόσφερε μια διέξοδο από την πεζή και αντίξοη πραγματικότητα. Η Μεγάλη Ιδέα γίνεται το κέντρο της ποιητικής δημιουργίας του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη επειδή η ποίηση για εκείνον νοείται ως «εθνική δράση και διαρκής επανάσταση», ως ηρωικό άσμα και «πιστή εξιστόρησις των παθημάτων και μαρτυρίων του Έθνους». Περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον ρομαντικό ποιητή της εποχής του, η ποίησή του διακρίνεται για την αντιστοιχία της με τα ορατά, εθνικά, πολιτικά και ιδεολογικά προβλήματα του καιρού του
. Ο ίδιος υποστήριζε ότι η μόνη δυνατή ποίηση είναι μια ποίηση ιστορική. Στα Ποιήματά του (Μνημόσυνα, Κυρά Φροσύνη, Αθανάσιος Διάκος, Φωτεινός) –πηγαίνει να συναντήσει τα ιστορικά πρόσωπα στην ιστορική «στιγμή» τους και να αφηγηθεί την προσωπική θυσία τους στο βωμό του έθνους με το πάθος του ιστορικού. Ο πνιγμός της κυρά Φροσύνης (παρουσιασμένος με λεπτομέρειες πραγματιστικές λαογραφικής ή ιστορικής μελέτης), ο Αθανάσιος Διάκος, προλογισμένος με την ίδια φροντίδα να δοθούν ακριβώς οι περιστάσεις και τα προηγούμενα της μάχης και της
4
ύψιστης θυσίας ο,Φωτεινός – που μια και μόνο χειρονομία – η εκδίωξη των σκύλων του Γρατσιανού Τζώρτζη, πλασματικά οδηγεί στον ξεσηκωμό – την Επανάσταση της Βουκέντρας – είναι όλες κορυφαίες στιγμές όπου συνοψίζεται η ιστορία σε μια μόνη πράξη ηρωισμού. Αλλά και στα μικρότερα ποιήματα στον Κατζαντώνη, στον Αστραπόγιαννο, τον Σαμουήλ, τη Φυγή, τον Ευθύμιο Βλαχάβα, το ποίημα για τον Ανδριάντα του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε΄ συνοψίζονται οι πράξεις των ηρώων του ’21 και των προηγηθέντων αγώνων των Κλεφτών και των Αρματολών. Οι εισαγωγές και οι σημειώσεις που συνοδεύουν τα ποιήματά του σε λόγια διάλεκτο αποτελούν το αναγκαίο συμπλήρωμα αλλά και την προϋπόθεση της ανάγνωσης των ποιημάτων του τοποθετώντας τα με ακρίβεια στον χωροχρόνο της ιστορίας. Οι λεπτομέρειες που βρίθουν στα ποιητικά του έργα ως συμπληρώματα, κατάλογοι, λεξιλόγια, αποτελούν έναν ενιαίο ποιητικό κόσμο, αναπόσπαστο από τη στιχουργία και αναδεικνύουν τον ποιητή ως ιστορικό, ερευνητή ηθών και εθίμων και παραδόσεων του ελληνικού έθνους. Έχει μια ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι συγκέντρωνε ιστορικά στοιχεία για τους ήρωες του από έρευνές του στο Αρχειοφυλάκιο Λευκάδας και ότι μέχρι τα τέλη περίπου του 19ου αιώνα το ποιητικό του έργο λειτούργησε και ως ιστορικό ανάγνωσμα που διαβάστηκε ή ακούστηκε από όλα τα στρώματα της λευκαδίτικης κοινωνίας. Από το 1884 και μετά, τα ποιήματά του καταλαμβάνουν σημαντικό μέρος των σχολικών αναγνωστικών λόγω των πατριωτικών θεμάτων και του περιγραφικού χαρακτήρα τους, αλλά και θεωρούνται η καλύτερη δυνατή πηγή για τη μελέτη των Νέων Ελληνικών λόγω της στενής εγγύτητας τους με τα δημοτικά τραγούδια.
Επίκεντρο του ποιητικού κόσμου του Α. Βαλαωρίτη είναι η υπέρτατη θυσία – η θυσία που επανέρχεται ποικιλοτρόπως κάθε φορά – είτε πρόκειται για ένα «Ξερριζωμένο δέντρο», ή για τον θάνατο προσφιλών συγγενών και φίλων. Ο θάνατος ιδωμένος ως μια μοίρα, του θνητού όντος, που με κάποιο τρόπο θυσιάζεται και αυτό, συχνά πρόωρα, στην παιδική ηλικία ή στα νιάτα του, σε έναν εξίσου σκληρό και αδυσώπητο αφέντη όπως ήταν ο Τούρκος – τον Χάρο. Και στις δύο περιπτώσεις έχουμε να κάνουμε με την θυσία της ανθρώπινης ζωής σε έναν ιστορικό και έναν υπαρξιακό αδυσώπητο και αλύγιστο δυνάστη που δεν σπλαχνιέται κανέναν.
Οι απώλειες που σημάδεψαν την προσωπική ζωή του είναι η ανοιχτή πληγή που τροφοδοτεί τα πολυάριθμα μνημόσυνα που έγραψε: Επί τω θανάτω της θυγατρός μου Ναθαλίας, Επί του τάφου Μάρκου Φλαμπουριάρου, Επί του τάφου της θυγατρός Δρουμμόνδ Ουλφ, Μνημόσυνον επί του εν τω αθηναϊκώ νεκροταφείω μνήματος της οικογένειας Βερέττα: Τη Κυρία Χρυσούλα Βερέττα Σπέιδ, Εις τον φίλον μου Στέφανον Πιερρήν, Ρωξάνῃ Σούτσου κ.ά.
Από την άλλη επιτάφια ποιήματα είναι και αυτά που έγραψε για τους ιστορικούς ήρωες, τον Αστραπόγιαννο, τον Ευθύμη Βλαχάβα, το ποίημα για τον Πατριάρχη Γρηγόριο Ε΄, το Δ΄ άσμα του Αθανάση Διάκου, που συνιστά γενικό προσκλητήριο των νεκρών μαρτύρων του έθνους:
5
ιλιάδες ήρθανε μεμιάς τριγύρω στο Θανάση
ψυχές μεγαλοδύναμες από τον άλλον κόσμο
με τα παλιά τους βάσανα, με την παλικαριά τους,
και του φιλούν το μέτωπο και τον περιδροσίζουν.
Στη σκοτεινή του φυλακή, γαλανοφορεμένες,
απλώνουν τα φτερούγια τους κι επάνωθέ του ανοίγουν
βαθύν απέραντο ουρανό και του τον αστερώνουν
μ’ αθάνατες ενθύμησες, μοσχοβολιές του τάφου.
Οι μεγάλοι ποιητές εκφράζονται μυθιστορικά προσλαμβάνοντας τον Ελληνισμό είτε φιλοσοφικά, όπως ο Σολωμός, είτε ως Ύμνο Πινδαρικό, όπως ο Κάλβος στις Ωδές του, είτε από τις ρίζες της νεότερης ιστορίας μας, όπως ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης. Άλλωστε η λογοτεχνία είναι το κατεξοχήν προνομιακό όχημα μεταξύ μύθου και ιστορίας για να αποτυπώσει μνήμες και εμπειρίες, και ο Βαλαωρίτης στο έργο του με σχολαστικότητα αποδίδει ποιητικά την ιστορία με ακριβείς περιγραφές και αναφορές, άγνωστες ή λιγότερο γνωστές, σε πρόσωπα του αγώνα. Ωστόσο ο Βαλαωρίτης δεν είναι μόνο ο ιστορητής ποιητής, είναι βάρδος με το πλατύ περιεχόμενο του όρου, όπως επικράτησε τον 19ο αιώνα. Δηλαδή ποιητής που συνδέει οργανικά και αναπόσπαστα τον επικό με τον λυρικό και ελεγειακό τόνο. Η λυρική πλευρά του Βαλαωρίτη, αν και ποιοτικά σημαντική, είναι λιγότερο προβεβλημένη και σχολιασμένη. Τα λυρικά κομμάτια του τα απαντάμε είτε ως πρελούδια και ιντερμέδια να παρεμβάλλονται στα αφηγηματικά έργα του είτε σε αμιγώς λυρικά ποιήματα (Η δάφνη και το αηδόνι, Το Σήμαντρον, Παράπονο, Το δάκρυ, Το φιλί, η ξανθούλα, η αχτίδα, Το ρόδο και η δροσούλα κ.ά) είτε σε αποσπάσματα ανολοκλήρωτων ποιημάτων του:
Καλός καιρός οπού ’τανε! Το ’χα κρυφό καμάρι
να μη με σκιάζει η ομορφιά και δίχως χαλινάρι
να τρέχω θάλασσα και γη. Έβλεπα τον πετρίτη,
αντί να βάφει στη σφαγή τη σιδερένια μύτη,
να ξεψυχάει μες στη φωλιά. Και τη μονομερίδα
ανέλπιστα την είδα
αγκαλιασμένη ερωτικά στα χόρτα με το ταίρι
να μη θυμάται τον οσκρό, γλυκιά σαν περιστέρι.
6
Είναι αλήθεια ότι αυτή η λυρική, μελαγχολική, σχεδόν αντιηρωική πλευρά του Βαλαωρίτη, ακόμα αναζητά την αποτύπωσή της στο δημόσιο πορτραίτο που του έχουμε φιλοτεχνήσει. Αναμφισβήτητα η θέση του Βαλαωρίτη στην ελληνική λογοτεχνία είναι κορυφαία. Ανήκει στους λίγους, στους ελάχιστους εκφραστές του ελληνικού 19ου αιώνα. Το έργο του διακρίνεται για την έκτασή του, τη συνθετική δύναμη, την δραματική ένταση, την επική ανάπτυξη, την τεχνοτροπική ποικιλία, την θεματική ευρύτητα, την διαχρονική επιρροή και απήχηση. Στα μέσα του 19ου αιώνα κανένας άλλος ποιητής μετά την δραματική και ημιτελή προσπάθεια του Σολωμού και την αναχρονιστική ιδιορρυθμία του Κάλβου – δεν έδωσε με τέτοια πληρότητα τον χώρο και τα όρια της δραματικής ποίησης – στο πλαίσιο του μυθιστορικού είδους. Αν σήμερα εμείς αυτό δεν το βλέπουμε έχει να κάνει με τη δική μας αποκλειστικά αδυναμία, δηλ. την αδυναμία της εποχής μας να προσλάβει τις μεγάλες αρετές του έργου του. Η ιστορία της λογοτεχνίας είναι γεμάτη από μεγάλους συγγραφείς που κατέληξαν σε δυσμένεια ή και εντελώς στη λήθη επειδή οι επόμενες γενιές απλώς απέτυχαν να τους διαβάσουν. Θα πρέπει από την άλλη να δεχτούμε ότι κάθε εποχή είναι δασκαλεμένη να ανασκοπεί το παρελθόν με τον παραμορφωτικό φακό των αναγκών της και να δυσκολεύεται να διακρίνει ό,τι υπερβαίνει τον ορίζοντα της. Η γλαφυρή περιγραφή του ποιητή από τον βιογράφο του Βασίλειο Βυθούλκα την χρονιά του θανάτου του αποδίδει εύστοχα τα γνωρίσματα του χαρακτήρα του. Ας τα κρατήσουμε. Ισχύουν και για την ποίηση του:
Ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης φύσεως δεξιάς, ευειδής, ευμήκης, ιπποτικός πλην απλοϊκός, αγαθός και λίαν δημοκρατικός, έχων φρόνημα υψηλόν, αίσθημα ευγενές, καρδίαν τρυφεράν και πάλλουσαν πάντοτε υπέρ πάσης γενναίας ιδέας, ενθουσιασμόν πυρώδη, λάτρης του λαού μειλίχιος, κατεκήλει το ακροατήριον αγορεύων εν ταις βουλαίς. Τις των γνωρισάντων αυτόν δεν εθαύμασε τον τε ποιητήν και πολιτικόν άνδρα;
7
Βιβλιογραφία:
Αριστοτέλης Βαλαωρίτης: Ένας ρομαντικός, επιμέλεια και ανθολόγηση Νάνος Βαλαωρίτης, εκδόσεις Ερμής, Αθήνα, 1998, 230 σ
Γρηγόρης Γεράσιμος (Σύνθεση – επιμέλεια), Αριστοτέλης Βαλαωρίτης, ο αρματολός της λύρας, 1824-1879, Βίος, έργα, ανθολογία, κριτική, εικόνες, βιβλιογραφία, Αθήνα, Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών, 1975, Αθήνα 22008, 8+160 σ.
Ιστορητής και βάρδος: ο ποιητής Αριστοτέλης Βαλαωρίτης (1824-1879), εισαγωγή ανθολόγηση Κώστας Κουτσουρέλης, Σειρά: Δύο αιώνες ελληνικής ποίησης, Ίδρυμα Τάκης Σινόπουλος, Σπουδαστήριο Νεοελληνικής Ποίησης, Αθήνα 2022, 208σ.
Π. Δ. Μαστροδημήτρης, «Αριστοτέλης Βαλαωρίτης (1824-1879). Ο Ιστορικός – Εθνικός ποιητής και οι θέσεις της κριτικής», ανακοίνωση στην Η’ Επιστημονική Συνάντηση (Μνήμη Γ. Π. Σαββίδη. Θέματα νεοελληνικής φιλολογίας: Γραμματολογικά, εκδοτικά, κριτικά) του Τομέα Μεσαιωνικών και Νέων Ανάτυπο από την «Επιστημονική Επετηρίδα της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών», τ. ΛΑ΄ (1996-1997), 13σ.
Γιάννης Παπαθεοδώρου, Ρομαντικά Πεπρωμένα. Ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης ως «εθνικός
ποιητής», Βιβλιόραμα 2009, 439 σ.