ΥΠΑΤΙΑ 

Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ 

της Χαράς  Παπαδάτου-Γιαννοπούλου


Για την κ Χαρά   Παπαδάτου-Γιαννοπούλου  και 
το πολυπληθές συγγραφικό της έργο  έχουμε μιλήσει 
πολλές φορές Αν και αρχιτέκτων Πολεοδόμος  
η κ Χαρά   Παπαδάτου-Γιαννοπούλου , με σπουδές 
στην Γερμανία  , ασχολείται  και με  την ανάλυση  θεμάτων  
Πολιτισμού, Φιλισοφίας, Ιστορίας, κλπ με μεγάλη επιτυχία 
 Ας απολαύσουμε την ανάλυση της Ομιλίας της ,όπως η 
ίδια άριστα την εκφώνησε σε Πολιτιστικό χώρο στην Πάτρα .

Η κ Χαρά   Παπαδάτου-Γιαννοπούλου  κατάγεται από το χωριό Κατούνα Λευκάδας όπου περνά και τα Καλοκαίρια .

Η  Υπατία είναι μια μεγάλη μορφή στην επιστημονική 
 ιστορία της Ελλάδας.
Ὁ τραγικός της θάνατος κατετάραξε πράγματι την 
ιστορία και μέχρι σήμερα επεσκίασε  ό,τιδήποτε 
άλ­λο είχε σχέση με την ζωή της. Oi πραγματικές όμως διαστάσεις
 της προσωπικότητάς της πρέπει να καταγραφούν για την 
πληρέστερη προσέγγισή  του θέματος
Ἡ Υπατία ανήκει στην, άγνωστη στους πολλούς, συμβολή 
της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα,  στις επι­στήμες και 
κυρίως στους δυσκολότερους τομείς της, την φιλοσοφία
 και τα μαθηματικά που έχουν έντονο άρωμα γυναίκας 
στην αρχαιότητα. Το αξιοσημείωτο είναι ότι οι γυναίκες
 αυτές προέρχονται από πολ­λές διαφορετικές πόλεις της
 Ελλάδας και όχι μόνο από την Αθήνα όπως θα πίστευε κανείς.
Ως πρώτη μαθηματικός αναφέρεται η Αίθρα ,
 η μητέρα του Θησέα από την Τροιζήνα, τον 9ο αιώνα π.Χ. 
Ακολουθεί η Πολυγνώτη από την Μίλητο(7ος-6ος αιών), 
η δελφική ιέρεια Θεμιστόκλεια ( 6ος αι.), 
ο μεγάλοs αριθμός γυναικών πού μαθήτευσε
 στην σχολή του Πυθαγόρα στην κάτω Ιταλία 
με διασημότερη την Θεανώ πού δίδαξε στις πυθαγόρειες
 σχολές στην Σάμο  και στον Κρότωνα. 
Ακολουθούν γυναίκες από την Σπάρτη, τον Τάραντα
 την Σύβαρη, το Άργος την Φλιούντα, την Κόρινθο 
την Κερύνεια, την Αλεξάν­δρεια,  την Διοτίμα από
την Μαντινεία την δασκάλα του Σωκράτη κ.λ.π. 
Και φυσικά την Υπατία από την  Αλεξάνδρεια. 
Ο κατάλογος είναι μακρύς και μεγαλώνει ακόμη
 περισσότερο με τις  εξαιρετικές γυναίκες στον χώρο 
της ποιήσεως , της ζωγραφικής ,της ιατρικής, του αθλητισμού κ.λ.π.
 Μια αναλυτική παρουσία της συμβολής της γυναίκας
 στην επιστήμη και την τέχνη στην αρχαία Ελλάδα 
βρίσκουμε στο εξαιρετικό βιβλίο  του  Ευαγ. Σπανδάγου,
 « 808 Διακεκριμένες Γυναίκες της Αρχαίας Ελλάδος». 
Η Υπατία γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια πιθανόν το 370 μ.χ.
 ( κατ΄ άλλους λίγο νωρίτερα) και πέθανε στην ίδια πόλη το 415. 
Ήταν κόρη του Θέωνα (335-405  του μαθηματικού, 
του τελευταίου διευθυντού της Βιβλιοθήκης και του Μουσείου
 (πανεπιστημίου) της Αλεξανδρείας,  
ένας από τούς τελευταίους μαθημα­τικούς
 και αστρονόμους της ελληνιστικής περιόδου στην Αλεξάνδρεια. 
Η μεγαλύτερη προσφορά του Θέωνα, εκτός των άλλων διατριβών του,  
ήταν η έκδοση των «Στοιχείων»  του Ευκλείδη, τα οποία 
για τούς επόμενους 15 αιώνες δίδασκαν τον κόσμο.
 Η Υπατία μαθήτευσε κοντά στον πατέρα της  αλλά και 
στην Κάτω Ιταλία και την Αθήνα. Η ίδια ήταν μια χαρισματική
 προσωπικότητα.  Επιστρέφοντας στην Αλεξάνδρεια  ανέλαβε 
την εκεί Φιλοσοφική  σχολή όπου δίδαξε Φιλοσοφία , 
Μαθηματικά και Αστρο­νομία, ως νεοπλατωνική φιλόσοφος. 
Μαζί με τoν Συνέσιο, (τον χριστιανό Συνέσιο τον Κυρηναίο, 
τον μετέπειτα  επίσκοπο Πτολεμαΐδος) εκπροσωπούσαν  
τον νεοπλατωνισμό στην Αλεξάνδρεια.
Έγινε πολύ γνωστή για την διδασκαλία της και προσήλκυσε 
πολλούς μαθητές και απέκτησε μεγάλη επιρροή. 
Ήταν αφιερωμένη ολοκληρωτικά στην επιστήμη με τρόπο ασκητικό.

Η Υπατία, εκτός από τον σχολιασμό στα Κωνικά του Απολλώνιου 

του Περγαίου επάνω την τριγωνομε­τρία, σχολίασε επίσης

 εκτενώς την Αριθμητική του Διόφαντου. Ο Διόφαντος είχε βάλει 

τις βάσεις της άλγεβρας που αργότερα ανέπτυξαν οι Άραβες και 

θεωρείται ο πιο δύσκολος μαθηματικός της αρχαιό­τητας. 

Από τα δεκατρία βιβλία του πρωτοτύπου του Διόφαντου 

έχουμε σήμερα έξη βιβλία στα Ελληνικά και τέσσερα στα Αραβικά.

 Η διάσωση του όγκου της Αριθμητικής του οφείλεται στην ποιότητα 

των σχο­λίων και τις διορθώσεις της Υπατίας, σύμφωνα ειδικούς μελετητές.

 Οι ίδιοι θεωρούν την συμβολή της Υπατίας καθοριστική 

στην Iστορία των μαθηματικών και της αστρονομίας, όχι μόνο 

από τους τίτλους των έργων της αλλά κυρίως για το περιεχόμενό τους.

Στον τομέα της αστρονομίας, η Υπατία σχολίασε την Αλμαγέστη
(Μεγίστη σύνταξη της αστρονομίας) του Πτολεμαίου. 
Τα διασωθέντα κείμενα της Αλμαγέστης και του Προχείρου Κανόνος 
του Πτολεμαίου πιθανόν να είχαν προετοιμαστεί από την ίδια. 
Ασχολήθηκε επίσης σε μία νέα έκδοση του Προχείρου Κανόνος 
του Πτολεμαίου τον οποίο ο Ησύχιος αναφέρει με τον τίτλο 
Αστρονομικός Κανών. Προχώρησε στην κατασκευή οργάνων που 
παρουσίαζαν τις θέσεις των άστρων και των πλανητών 
(τον γνωστό αστρολάβο). Μάλιστα, με τις υποδείξεις της
 κατάφερε ο Συνέσιος να κατασκευάσει έναν μικρό αστρο­λάβο
 που τον προόριζε ως δώρο σε έναν φίλο του, τον Παιόνιο 
στην 
Κωνσταντι­νούπολη
Για αυτό όμως πού έγινε κυρίως γνωστή η Υπατία είναι
ὁ τραγικός θάνατός της μέσα σε μιά ταραγμένη εποχή, 
την οποία επίσης πολύ λίγο γνωρίζουμε.
Βρισκόμαστε  415 μ.X. Περίπου 900 χρόνια
 μετά την κλασσική εποχή. 
Στους αιώνες αυτούς πολλά έχουν αλλάξει. 
Ήδη κλείνουν περίπου 5 αιώνες από την επέλαση 
των Ρωμαίων, της μεγαλύτερης στρατοκρα­τικής
 και ιμπεριαλιστικής δύναμης του κόσμου. 
Από το 396 μ.Χ. πού η ρωμαϊκή αυτοκρατορία
 χωρίζεται σε δυτική και ανατολική σηματοδοτεί 
το τέλος του αρχαίου κόσμου και την ανατολή ενός άλλου. 
Με πού επώδυνο τρόπο.  Τα επόμενα 1000 χρόνια ανήκουν 
στο Βυζάντιο.  Στο μεταίχμιο αυτής της εποχής 
δια­δραματίζονται τα γεγονότα γύρω από την ζωή της
και τον θάνατό της.
Οι πηγές πού έχουμε είναι πολύ λίγες. 
Οι επιστολές του  μαθητού της  Συνεσίου,  
ο οποίος την προσφω­νεί  δέσποινα σεβασμία και μήτερ και αδελφή και διδάσκαλε και δια πάντων τούτων ευεργετική και παν  ό,τι τίμιον και πράγμα και όνομα
Ο Συνέσιος πέθανε πριν από αυτήν.
Για τον θάνατό  της, έχουμε ό,τι έγραψε ο σύγχρονός της Σωκράτης
 Σχολαστικός και ο Δαμάσκιος, πού ζει λίγο αργότερα.
Ο Σωκράτης Σχολαστικός γράφει με μεγάλο θαυμασμό για την Φιλόσοφο Υπατία. Η σχετική αναφορά του έχει ως εξείς:
«Ἧν τις γυνή ἐν Ἀλεξανδρείᾳ, τοὐνομα Ὑπατία· αὕτη Θέωνος μέν τοῦ φιλοσόφου θυγάτηρ ἦν· ἐπί τοσοῦτον  δέ προὔβη παιδείας ὡς ὑπερακοντίσαι τούς κατ’ αὐτήν φιλοσόφους, τήν δέ Πλατωνικήν ἀπό Πλωτίνου καταγομένην διατριβήν διαδέξασθαι, καί πάντα τά φιλόσοφα μαθήματα τοῖς βουλομένοις ἐκτίθεσθαι· διό καί οἱ πανταχόθεν φιλοσοφεῖν βουλόμενοι κατέτρεχον παρ’ αὐτήν· Διά τήν προσοῦσαν αὐτῇ ἐκ τῆς παιδεύσεως σεμνήν παρρησίαν καί τοῖς ἄρχουσι σωφρόνως εἰς πρόσωπον ἤρχετο· καί οὐκ ἦν τις αἰσχύνην ἐν μέσω ἀνδρῶν παρεῖναι αὐτήν· πάντες γάρ δι’ ὑπερβάλλουσαν σωφροσύνην πλέον αὐτήν ᾑδοῦντο καί κατεπλήττοντο. Κατά δή ταύτης τότε φθόνος ὡπλίσατο·   ἐπεί γάρ συνετύγχανε συχνότερον τῷ Ὀρέστῃ, διαβολήν τοῦτ’ ἐκίνησε κατ’ αὐτῆς παρά τῷ τῆς ἐκκλησίας λαῷ, ὡς ἄρα εἴη αὕτη ἡ μή συγχωροῦσα τόν Ὀρέστην εἰς φιλίαν τῷ ἐπισκόπῳ συμβῆναι. Καί δή συμφωνήσαντες ἄνδρες τό φρόνημα ἔνθερμοι, ὧν ἡγεῖτο Πέτρος τις ἀναγνώστης, ἐπιτηροῦσι τήν ἄνθρωπον ἐπανιοῦσαν ἐπί οἰκίαν πόθεν· καί ἐκ τοῦ δίφρου ἐκβαλόντες ἐπί τήν ἐκκλησίαν ᾖ ἐπώνυμον Καισάριον συνέλκουσαν, ἀποδύσαντες τε τήν ἐσθῆτα ὀστράκεοις ἀνεῖλον· καί μεληδόν διασπάσαντες, ἐπί τόν καούμενον Κιναρῶνα τά μέλη συνάραντες πυρί κατηνάλωσαν. Τοῦτο οὐ μικρόν μῶμον Κυρίλλῳ καί τήν Ἀλεξανδρέων ἐκκλησίᾳ εἰργάσατο· ἀλλότριον γάρ παντελῶς τῶν φρονούντων τά Χριστοῦ φόνοι καί μάχαι καί τά τούτοις παραπλήσια ».
H Υπατία έχει εμπνεύσει πολλούς συγγραφείς που την παρουσιάζουν ως σύμβολο της αρχαίας θρησκείας που σβήνει.
Οι μετέπειτα καταγραφές σχετικά με τον θάνατό της  ασκούν δριμεία κριτική  στους θύτες.
Συγκεκριμένα ο πατριάρχης Φώτιος  τον 9ο μ.Χ. αιώνα γράφει: …προελθούση γάρ κατά τό εἰωθός ἐπει­θέ­μενοι πολλοί ἀθρόοι θηριώδεις ἄνθρωποι, ὡς ἀληθῶς σχέτλιοι, «οὔτε θεῶν ὄπιν ειδότες» οὔτ’» ἀνθρώπων νέμεσιν», ἀνοιροῦσι τήν φιλόσοφον, ἄγος τοῦτον μέγιστον καί ὄνειδος προστριψάμενοι τῆ  πατρίδι.
Ο τραγικός της θάνατος επανήλθε στο προσκήνιο στα νεώτερα χρόνια από τον  Ιρλανδό προτεστάντη διανοητή John Toland (1670-1722). Από τότε πολλοί ασχολήθηκαν με το θέμα, ο καθένας για δικούς του λόγους και με δικές του εξηγήσεις. Όπως ο Βολταίρος (διαφωτισμός ),  η ρομαντική λογοτεχνία, ο φεμινισμός κ.λ.π. Μέχρι και σήμερα.

Νομίζω ότι ο σύγχρονός της  ποιητής,  Παλλαδάς ο Αλεξανδρινός, τα λέει όλα με το παρακάτω  επίγραμμα, που της αφιέρωσε.

Ὅταν βλέπω σε , προσκυνῶ, καί τούς λόγους,
τῆς παρθένου τόν οἶκον ἀστρῶον βλέπων ·

εἰς οὐρανόν γαρ ἐστί σου τά πράγματα,
Ὑπατία σεμνή, τῶν  λόγων εὐμορφία,
ἄχραντον ἄστρον τῆς  σοφῆς παιδεύσεως.



Η Υπατία παρόλο που ήταν γύρω στα 60 όταν πέθανε εδώ εικονίζεται νέα με αθλητικό σώμα, να ακουμπάει στην αγία Τράπεζα, λίγο πριν το μαρτύριό της. Το σώμα της εκτίθεται πλέον και στο μάτι του θεατή. Έργο του Charles William Mitchell (1885) που μεταγράφει εικαστικά την περιγραφή του Charles Kingsley από το βιβλίο Hypatia or New Foes with an Old Face (1853). Laing Art Gallery (Newcastle upon Tyne).



H Υπατία έχει εμπνεύσει πολλούς συγγραφείς που την παρουσιάζουν ως σύμβολο της αρχαίας θρησκείας που σβήνει.

αρχείο  ΧΑΡΙΚΛΕΙΑΣ    ΠΑΠΑΔΑΤΟΥ – ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ  
Δυό λόγια  για το Σύλλογο  Λευκαδίων Πάτρας .  


Μελετήτρια Δημοσίων Έργων. (Χωροταξικές-Ρυθμιστικές Μελέτες),και   (Πολεοδομικές-Ρυμοτομικές  Μελέτες)
   
      Σπουδές:           Τεχνικό Πανεπιστήμιο Karlsruhe Γερμανίας. Σχολή Ἀρχιτεκτό­νων Μηχανικῶν.

Ἐπαγγελματική

      Δραστηριότητα:

Γραφεῖο Μελετῶν ἀπό τό 1970.
Ἀπό τό 1979 ,Μελετήτρια Δημοσίων Εργων.
     Τά ἀντικείμενα τῶν μελετῶν μου ὑπῆρξαν γενικά κτιριολογικά θέματα, ἀναπλάσεις      παραδο-
     σιακῶν κτιρίων, ἰδίως δέ ἀντικείμενα χωροταξίας, πολεοδομίας καί ἀναπτυξιακῶν μελετῶν καί
     μελετῶν διαχειρίσεως περιβάλ­λοντος.
   
    Διδακτική δραστηριότητα:
  •  Μέση Τεχνική Σχολή Σχεδιαστών΅διδασκαλία Οικοδομικού Σχεδίου
  •   Ἐπιδοτούμενο Σεμινάριο ἀπό τήν ΕΟΚ μέ θέμα συντήρηση κτιρίων:  
  • Διδασκαλία σε ΑΤΕΙ  ΠΑΤΡΩΝ. Σχολή Αρχιτεκτονικής. Μαθήματα :  α) Ιστορία της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, β) Ανάπλαση παραδοσιακών Κέντρων (Θεωρία συνόλων).  Διδακτικό έτος 2002-2003

     Λοιπά
    Εκτός της δραστηριότητας ως μελετήτριας Δημοσίων Έργων έχω ασχοληθεί  ιδιαίτερα με
    θέματα πολιτισμού:
  • Μελέτη για την «Ανάπλαση του Ιστορικού Κέντρου των Πατρών»,
  • Μελέτη για την «Οργάνωση των χώρων πολιτιστικής υποδομής» του Δήμου Πατρέων
  • Ο «Φάκελλος για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το  2006», κατ’ ανάθεσιν του Δήμου Πατρέων.
·         Υπεύθυνη για την διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων του Φορέα «Πολιτιστικές Διαδρομές», με συμμετοχή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και της Διακιδείου Σχολής Λαού Πατρών.(2005 μέχρι σήμερα).
·         Υπεύθυνη παραγωγής Video με θέμα «Η ζωγραφική και η γλυπτική στην Αχαϊκή Πρωτεύουσα» για την διοργάνωση European Week of Regions and CitiesBrussels, 10 –13 October 2005
·          Υπεύθυνη διοργανώσεως Διεθνούς αρχαιολογικού Συνεδρίου προς  τιμήν του  Wilhelm Dörpfeld  από 6-11 Αυγούστου  2006 στην Λευκάδα και επιμελήτρια της εκδόσεως των πρακτικών του Συνεδρίου.Συνεπιμελήτρια του αυτοβιογραφικού έργου του W.Dörpfeld, Daten meines Lebens,  που εκδόθηκε από το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Λευκαδίων σε δύο γλώσσες (Γερμανικά -Ελληνικά).
·         Μέλος Οργανωτικής Επιτροπής του συνεδρίου «Μοναστήρια της Λευκάδας» Πνευματικό Κέντρο Δήμου Λευκαδίων  Αύγουστος 2007 καί επιμελήτρια της έκδόσεως πού ολοκληρώνεται τώρα.
·         Μέλος της  Επιτροπής Πολιτισμού της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
·          Συμμετοχή στο πρόγραμμα   INTERREG IIIB  ARCHIMED «HuReDePIS


·         Human Resources and Development Planning on both side sides of Ionian Sea» και μελος τη οργανωτικής επιτροπής  του ομόνυμου διεθνούς συνεδρίου καί συνεπιμελήτρια της εκδόσεως των πρακτικών.  Υπεύθυνη του διεθνούς συνεδρίου με θέμα την Αρχαία Νήρικο που διοργανώθηκε το 2010 στα πλαίσια των Γιορτών Λόγου καί Τέχνης, από το Πνευμτικό Κέντρο του Δήμου Λευκάδίων
·   Συμμετοχή σε 20 και πλέον συνέδρια και διεθνείς συναντήσεις με θέματα Αρχιτεκτονικά,   Πολεοδομικά, Παραδοσιακής Αρχιτεκτονικής, Πολιτιστικά και Περιβάλλοντος. Ειδικότερα με θέματα σχετικά με την ανάπτυξη και την πολιτισμική φυσιογνωμία της Πάτρας.
·         Εκδόσεις στον τομέα της αρχιτεκτονικής  σε σχέση με την Πάτρα καί την Λευκάδα.       
·         Άρθρα σε εφημερίδες και  επιστημονικά περιοδικά και στον τύπο, από το 1975 μέχρι σήμερα.
Συνέδρια-Ἡμερίδες

  • «Πολεοδομικά - ἀνθρωπιστικά προβλήματα τοῦ τουρισμοῦ». Συνέδριο περί τουρισμοῦ, Λευκάδα 1975.
  • «Διερεύνηση τῆς δομῆς καί μορφολογίας τῆς Χώρας (Λευκάδας), Ἐπιδράσεις ἀπό τήν Δύση», Β΄ Συνέδριο Ἑπτανησιακοῦ Πολιτισμοῦ (Λευκάδα, Σεπτέμβριος 1984).
  • «Η σχέση τοῦ ἀστικοῦ χώρου καί τό φυσικό περιβάλλον». Συνάντηση ΣΑΔΑΣ, Ζάκυνθος 1988.
  • «Πολεοδομικά μοντέλλα καί κοινωνικά συστήματα. Μιά διαχρονική ἐπισκόπηση» καί «Παρουσίαση - Ἀνάλυση μελετῶν ΕΠΑ Νομοῦ Ἀχαΐας. Γ.Π.Σ. καί Π.Μ.Ε.Α». Σεμινάριο γιά Ἀστικό Σχεδιασμό. Πάτρα 1991
  • «ΕΠΑΕ ἤ ἡ ἀποτυχία τῆς σύγχρονης ἀρχιτεκτονικῆς». Πάτρα 1992.
  • «Ἡ πόλις τῶν Πατρῶν κατά τήν ὕστερη Βυζαντινή περίοδο», Ε΄ Συμπόσιο Ἱστορίας καί Τέχνης στήν Μονεμβασιά (Ἰούλιος 1992).
  • «Πρωταρχικά πολεοδομικά σημεῖα ἀναφορᾶς τῶν Πατρῶν: Κύτταρα διαχρονικά τῆς ἐξελίξεώς της». Διεθνής Συνάντηση: Ἡ Πάτρα στόν 21ο αἰῶνα. Ρίο, 1994.
  • «Πάτρα: Τό Πολεοδομικό Σχέδιο τῆς Πόλεως»ΠΟΛΥΕΔΡΟ, Πάτρα 1994
  • «Μνημεῖα τῆς Λευκάδας» Ἡμερίδα Συλλόγου Λευκαδίων Π ατρῶν, Πάτρα 1995
      «Ἡ διάσωση τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς οἰκοδομικῆς παραδόσεως στήν Λευκάδα».
       ΣΤ΄ Διεθνές Πανιόνιο Συνέδριο, Ζάκυνθος 1997.
  •  «Ἡ ναοδομία στήν πόλη τῆς Λευκάδας καί ἡ ξυλογλυπτική τῶν ναῶν». Συνέδριο Ἑταιρείας Λευκαδικῶν Μελετῶν: Λευκάδα, 1998.
  • «Ἡ Χωροταξική σημασία τῆς Λευκάδας μέσα ἀπό τήν Ἀρχαιολογική διάστασή της.»
       Ἑβδομάδα Γραμμάτων καί Τεχνῶν, Πανεπιστήμιο Πατρῶν.Πάτρα 1998.
  • «Ὁ Σταμάτης Βούλγαρης καί ἡ ἀνάπτυξη τῶν Πατρῶν στά νεώτερα χρόνια», Μουσεῖο Λαϊκῆς Τέχνης,Πάτρα 1998
  • «Ἀμαξική: Μία συγκριτική πολεοδομική θεώρηση». Συνέδριο Ἑταιρείας Λευκαδικῶν Μελετῶν, Λευκάδα 1999.
  • «Παράδοση καί Πολεοδομία». Σύλλογος Ἀρχιτεκτόνων Πατρῶν - ΤΕΕ Δυτ. Ἑλλάδας. Προσυνεδριακή ἡμερίδα ΣΑΔΑΣ, Ὀκτώβριος 1999.
  • «Πληρώνουμε τά λάθη μας», Ἐφημερ.  ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ, Πάτρα 2000
  • «Φάκελλος Ἱστορικοῦ Κέντρου Πατρῶν». Ἡμερίδα Δήμου Πατρέων. Θέμα: Ἱστορικό Κέντρο Πατρῶν. Πάτρα 2000
  • «Ποδήλατο, μιά ἄλλη ὄψη ζωῆς»Ἡμερίδα Δήμου Πατρέων, Πάτρα 2000
  • «Ἡ ἐνσωμάτωση τῶν προσφυγικῶν συνοικισμῶν στό Πολεοδομικό Συγκρό­τημα τῶν Πατρῶν (1928-1932. Συνέδριο ΕΘΝΙΚΟΥ ΙΔΡΥ­ΜΑΤΟΣ "ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ Κ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ" καί ΕΘΝΙΚΟΥ ΜΕΤΣΟ­ΒΙΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ - ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑ­ΝΙΚΩΝ. Χανιά 24-27 Ὀκτωβρίου 2002.
  • «Τό ὑδάτινο Στοιχεῖο σάν παράμετρος στήν διαμόρφωση τῶν Πόλεων»Σύλλογος Ἀρχιτεκτόνων Πάτρας-ΤΕΕ-Τμ. Δυτικῆς Ἑλλάδας. Πάτρα 2002
  • «Θέματα Πολιτιστικῆς ὑποδομῆς ἐν ὄψει τῆς Πολιτιστικῆς Πρωτεύουσας τοῦ 2006»,Διακίδειος Σχολή Λαοῦ, Πάτρα2002
  • «Ἰδιαιτερότητες τῆς λευκαδίτικης δομικῆς παραδόσεως σέ  σχέση μέ τήν ἀντιμετώ-πιση των σεισμῶν». Ἡμερίδα Τοπικῆς Ἕνωσης Δήμων καί Κοινοτήτων Νομοῦ Λευκά-δας μέ θέμα: «Ὁ σεισμός τῆς Λευκάδας 14-8-2003 :Μελέτη-συμπεράσματα-προτάσεις». Λευκάδα Νοέμβριος 2003.
  • «Σχεδιαμός - Ἀπόκτηση - Διαμόρφωση Κοινοχρήστων χώρων στήν Πάτρα». Ἠμερίδα Συλλόγου Ἀρχιτεκτόνων μέ θέμα: «Σχέδιο πόλης Πάτρας, προστασία καί ἀνάκτηση τοῦ δημσίου χώρου πού χάνεταιἩμερίδα». Πάτρα Ἀπρίλιος 2004
  • «Καί πάλι γιά τήν Πολιστική Πρωτεύουσα»,Διακίδειος Σχολή Λαοῦ, Πάτρα 2004.
  • «Προστασία τῆς ἀρχιτεκτονικῆς καί πολιτιστικῆς ταυτότητας τῆς Λευκάδας»
        16-17 Μαρτίου 2006. Νομαρχιακή Αὐτοδιοίκηση Λευκάδας.

         Θέμα: Άρχιτεκτονική παράδοση τῆς Λευκάδας καί Λαϊκισμός

·         «Οἱ ἀπαρχές τοῦ Σχεδίου Πόλεως Πατρῶν .Ἡμέρες Καποδίστρια»Εἰσήγηση στό Σεμινάριο Ἐπιμόρφωσης Ἐκπαιδευτικῶν,Πάτρα 2006
·       Ἡμερίδα στα πλαίσια τοῦ προγράμματος HuReDePIS, Πάτρα  2007.μέ θέμα:       «Διαπεριφερειακές Δράσεις γιά Πολιτισμό &  Τουρισμό»Εἰσήγηση: «Ἀμφίπλευρες Πολιτισμικές ἐπιδράσεις μεταξύ Δ. Ἑλλάδας, Ἰονίων Νήσων, Ἀπουλίας καί Σικελίας».
·       Διεθνές συνέδριο HuReDePIS. Είσήγηση: «Ἡ χωροταξία ὡς μέσον ἀρχαιογνωσίας.
     Ἡ περίπτωση τῆς Λευκάδας σε συσχετισμό μέ τήν ὁμηρική Ἰθάκη». Πάτρα 2007.
·       Πνευματικό Κέντρο τοῦ Δήμου Λευκάδος:Συνέδριο :Τά   Μοναστήρια τῆς Λευκάδας»:      Θέμα:  Ἡ νέα εὐρωπαϊκή πολιτική γιά τόν Πολιτισμό: Δυνατότητες γιά τήν ἐφαρμο-γή της στήν  ἀναβίωση τῶν μοναστηριῶν μας. Λευκάδα 2007
·       Ἠμερίδα ΤΕΕ –ΔυτικῆςἙλλάδας:      Πάτρα 9/2008.             
              Μέ θέμα:  «Γ.Π.Σ. Πατρῶν 1986: Βασικοί ἄξονες Σχεδιασμοῦ - Βαθμός ὑλοποιήσεως 

  • Μέ Θέμα: Ὁπολεοδομικός σ χεδιασμός στην Πάτρα 1829- 1989
    Ἠμερίδα ΤΕΕ –ΔυτικῆςἙλλάδας:      Πάτρα 6/2011 


Ἐκδόσεις


  


    


     


·         "Μείωση εἰσφορῶν - μείωση ἐλλειμμάτων, μία μέθοδος σχεδιασμοῦ", Πάτρα, Ἰούνιος 1991.
·         "Ἐξέλιξη τοῦ Σχεδίου Πόλεως τῶν Πατρῶν 1829-1989", Ἀχαϊκές Ἐκδόσεις, Πάτρα, 1991.
·         "Διερεύνηση τῆς Δομῆς καί Μορφολογίας τοῦ Πολεοδο-μικοῦ Ἱστοῦ τῆς Χώρας (Λευκάδας)", Ἐκδόσεις Ἑταιρείας Λευκαδικῶν Μελετῶν, Πρακτικά Β΄Συνεδρίου 1984, ΑΘΗΝΑ 1991.
·         "Κωδικοποίηση τῶν Ἐπεκτάσεων καί Ἀναθεωρήσεων Σχεδίου Πόλεως τῶν Πατρῶν στά πλαίσια ΕΠΑ, 1983-1993", Ὀκτώβριος 1993.
·         "Λευκάδα, ἐρευνῶντας", Ἀχαϊκές Ἐκδόσεις, Ἰούνιος 1999.
·         "Η ναοδομία στήν πόλη τῆς Λευκάδας καί τά ξυλόγλυπτα τέμπλα", Ἐκδόσεις Ἑταιρείας Λευκαδικῶν Μελετῶν, Ἀθῆνα 2000. 
·         «Ἀμαξική, Μιά Συγκριτική Πολεοδομική Θεώρηση», Ἐκδόσεις Ἑταιρείας Λευκαδικῶν Μελετῶν, Ἀθῆνα 2001.
·         Ἐπιμελήτρια ἐκδόσεως τόμου πρακτικῶν τοῦ Διεθνοῦς Συνεδρίου γιά τόν WDörpfeld. Πάτρα 2008
·         Συνεπιμελήτρια ἐκδόσεως πρακτικὠν Διεθνοῦς συνεδρίουHuReDePIS.Πάτρα 2008.



Ἐπιμελήτρια τῆς δίγλωσσης(ἑλληνικά -Γερμανικά)  ἐκδόσεως τοῦ αὐτοβιογραφικοῦ ἔργου τοῦ W. Dörpfeld, Daten meines Lebens- Σταθμοί τῆς ζωῆς μου,  σέ συνεργσία μέ τον καθηγηρή  Klaus GoebelWuppertal.  Ἔκδοση τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου τοῦ Δήμου Λευκαδίων, Περί Τεχνῶν, Πάτρα, 2010


      Ἐπιμελήτρια  ἐκδόσεως τόμου πρακτικῶν τοῦ
       Συνεδρίου μέ θέμα Τά Μοναστήρια τῆς Λευκάδας.
       Ἔκδοση Πνευματικοῦ Κέντρου τοῦ Δήμου
        Λ ευκαδίων.  Ἀθήνα 2011.

Άγιος Νικήτας ! στα κύματα του ιόνιου ...

Άγιος Νικήτας   http://www.lefkada-ionio.gr/

παραλία Άγιου Νικήτα
Ο Άγιος Νικήτας βρίσκεται στην βορειοδυτική πλευρά του νησιού της Λευκάδας σε απόσταση περίπου 12 χλμ. από την πόλη της Λευκάδας.
η θέα προς το χωριόεκκλησία
παραλία Άγιου Νικήταφωτογραφία της παρααλίας
Πρόκειται για ένα σχετικά μικρό χωριό, με αρκετά παραδοσιακό ύφος. Κατηφορίζοντας στον κεντρικό πλακόστρωτο δρόμο του χωριού, συναντάμε την παραλία.
φωτογραφία του χωριού

Καρυά Η τέχνη του κεντήματος

Καρυά   http://www.lefkada-ionio.gr/

Το ορεινό χωριό της Καρυάς βρίσκεται σε απόσταση περίπου 15 χλμ. από την πόλη της Λευκάδας (υπάρχει επίσης πρόσβαση και από το Νυδρί μέσω Βαυκερής) και είναι από τα μεγαλύτερα χωριά στο νησί.
Στην Καρυά θα βρείτε αρκετά μαγαζιά με παραδοσιακά χειροποίητα κεντήματα, κεντημένα με την λεγόμενη "Καρσάνικη βελονιά", καθώς και άλλα σουβενίρ.
Ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα στο χωριό της Καρυάς είναι το λαογραφικό μουσείο λευκαδίτικου κεντήματος "Μαρία Κουτσοχέρω".
Στην πλατεία του χωριού βρίσκονται ταβέρνες και καφετέριες, στην σκιά των μεγάλων πλατάνων που υπάρχουν εκεί.
Φωτογραφίες από την Καρυά...
πλατεία
σχολείοεκκλησία
κεντήματασουβενίρ