« Να τ’ κρίνω ή να μην τ’ κρίνω» Ιωάννα Κόκλα ποιήτρια - Χρίστος Κόκκινος ( Διασκευή Δραματουργική επεξεργασία ) Νικιάνα Λευκάδος. 21-12-2012


Σύλλογος Λευκαδίων Πάτρας « Η ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ

Πλ. Γεωργίου 27-30 - 26225 Πάτρα



Να τ’κρίνω

ή

να μην τ’ κρίνω

Με την Λευκαδίτικη ντοπολαλιά

Αναφερόμενο στην δεκαετία του 1950-60


Ουδεμία σχέση έχουν τα πρόσωπα και οι καταστάσεις με την πραγματικότητα

Τα πρόσωπα:  Αφηγητής :

Μάνα : 50 ετών
Μανώλης : Γυιός- Εγγονός 25 ετών
Παππούς :
Σπυραντώνης : Μεσόκοπος
Βασιλάκης :Μαθητής 14 ετών
Νύφη :30 ετών,
Εξαδέλφη :40 ετών
Θεία Βασίλω :70 ετών
Χρυσαυγή :30 ετών
Μαυρέτα :25 ετων
Ακριβούλα :45 ετών


ΠΡΩΤΗ ΠΡΑΞΗ

ΣΚΗΝΗ 1

Σκηνικό:Αυλή σπιτιού: Τραπέζι, καρέκλες:

ΑΦΗΓΗΤΗΣ:

Έ μωρές θέλ’τε πολύ να ιδείτε το έργο; Θέλετε ε; Εσύ ψ’χή μ’ εδεκεί πίσω; Εσύ καμάρ’ μ’ έϊ δώ μπροστά; Κι εσείς μωρέ ξεπατωμένα θηλ’κά - σερ’νκά, ήρθατε να ιδείτε Λευκαδίτικο θέατρο;

( φωνές) Ναι! ναι!

Καλώς εκοπιάσατε το λοιπόν. Αλλά κάμ’τε καλά, να μην μποδάτε τους πισινούς σας και τους μπροστινούς σας. Προσέξτε καλά, ό,τι ακούστε να σας λέει η βαβά σας κι ο παππούλης σας, να το βάλ’τε καλά μέσ’ το νιονιό σας, γιατί δε π’στεύω να σας ματακρίν’νε… Ήτανε πού ’τανε γερόντοι, βάλτε κι εξήντα τόσα χρόνια που περάσανε απ’ το 1950-1960, πόσο ακόμα ν’ αντέξ’νε...Ε, πόσο; Tώρα πρέπει να πάρτε εσείς το λόγο και να κρέν’τε για όλα τα νιτερέσα σας, γιατί μέχρι τώρα, είδατε τα χαΐρια σας και τις προκοπές σας … Δεν κρέν’τε, δεν κρέν’τε και σας κάν’νε ότι θέλ’νε εκείνοι που ψηφίσατε να σας υπηρετούν και να σας κυβερνάνε… Σας ξεπουλήσανε μωρέ …. Σας κοροϊδεύουνε μπροστά στα μούτρα σας. Κρίν’τε μωρέ, κρίν’τε και μετά βλέπουμε τί θ’ απογίνει…

ΣΚΟΤΑΔΙ


ΣΚΗΝΗ 2  Σκηνικό : Το ίδιο

Πρόσωπα:Μάννα-Μανώλης-Παππούς

Στο τρίστρατο Ρούγας τουχωριού, εμφανίζεται η μάνα να συνομιλεί με τον γυιό της και να παρακολουθεί ο παππούλης. Είναι καθισμένοι σ’ ένα μικρό τραπέζι στην αυλή του σπιτιού, στην μία πλευρά του τρίστρατου,η ΜΑΝΑ Ο ΓΥΙΌΣ ΚΑΙ Ο ΠΑΠΠΟΥΣ. Ο γυιός τρώει, μαζί με τον παππούλη που πίνει το κρασάκι του.

ΜΑΝΑ

Έλα ψ’χή μ’, έλα καμάρι μ’ να πλαέσεις…


ΜΑΝΩΛΗΣ

Να πλαέσω, από τώρα ….

ΜΑΝΑ

Έλα καμάρι μ’, γιατί αύριο έχεις να σ’κωθείς μπονώρα μπονώρα.

ΜΑΝΩΛΗΣ

Και που θα πάω μπονώρα μπονώρα, ρε μάνα;

ΜΑΝΑ

Άκ’ να ιδείς ψ’χή μ’, λέω να πάς με τον πατέρα σου κάτ’ στο Κατετ’κό, να ξετ’μώστε εκειές τσ’ ελιές τ’ μπάρμπα σου. Μπάς και τις πάρουμε καμάρι μου μ’σακιές… Με κάτ’ λίγες πού ’χομε απά στη Ναουζά να κάμωμε και φέτος δυό πίντες λάδι. Νά ’χουμε να πορευτούμε, γιατί οι καιροί είναι δύσκολοι…

ΜΑΝΩΛΗΣ

Για τήρα βιάση για τσ’ ελιές…


ΜΑΝΑ

Λεβέντ’ μ’, εφέτος είναι ανέσοδη και δεν είναι και λαδερές οι ελιές… Όσο και να ’σπροδιαλέξουμ’ εγώ κι η τσάτσα σ’ καμάρι μ’, δε δ’κάει...Έρχεται βλέπεις κι εκειός ο γυρολόγος, κάθε μέρα και μ’ χαλεύει λάδι να ψωνίσω…Για τα προικιά τσ’ κοπελώς μας, ψ’χή μ’…

ΜΑΝΩΛΗΣ

Καλά, καλά θα γένει κι’ αυτό…

ΜΑΝΑ

(προσπαθεί να τον καλοπιάσει) Έλα, έλα καμάρι μ’, έλα λεβέντη μ’… Και θα σ’ πάρω κι εσένα αύριο δυό άσπρες μπόλιες, χασεδένιες. Θα τσ’ κεντήσω εγώ η ίδια με τα χεράκια μ’ με την παλαιά, εδεκεί π’ κάθομαι το βράδυ με το λ’χνάρι…Να τσ’ έχεις και εσύ ψ’χή μου μεθαύριο, τσ’ χαρές σ’…Όχι όλο τσ’ κοπελώς, τσ’ κοπελώς, προικιά…

ΜΑΝΩΛΗΣ

Μανά άσε με να πάω στο μαγαζί, γιατί έχω άλλες σκοτούρες εγώ τώρα…

ΜΑΝΑ

Μπά ψ’χή μ’, τι άλλες δ΄ λειές έχεις εσύ τώρα;

ΜΑΝΩΛΗΣ

Έχω κι εγώ τις στραβομάρες μου, έ…

ΜΑΝΑ


Και δεν θα τσ’ πείς στ’ Μάνα σου, που ‘ναι δ’κός άνθρωπος; Τι δ’κός λέω; καταδ’κός…


ΜΑΝΩΛΗΣ

Μανά… έχομε αρχινισμένη εκείνη την δ’λειά με το αμπελοφύτι κάτ’ στα Κτούπια… Να ιδούμε τί θ’ απογένει… Γιατί λάγκερο και κεροπάτι, εφέτος δεν βλέπω να γιομίζουνε τα βαένια, στο κατώϊ…

ΜΑΝΑ

(υποψιασμένη) Αυτό είναι μωρέ…,ή είναι τίποτα άλλο…

ΜΑΝΩΛΗΣ

Όλα θέλεις να τα μαθαίνεις…

ΜΑΝΑ

Στ’ Μάνα σ’, ψ’χή μ’ τα λες αυτά; Που ότ’ έχω και δεν έχω, ότ’ κάνω και δεν κάνω, είναι για σας; Για ποιόνε εγώ κάνω τη νύχτα μέρα…Για εσάς, να μην σας λείψει τίποτα…

ΜΑΝΩΛΗΣ

Μανά…(ειρωνευόμενος) Για τ’αμπελοφύτι είναι…Κι όχι τίποτα άλλο, ο παππούλης μ’ τί θα πίνει όλο το χειμώνα… Με νερωμένο μ’ φαίνετ’ θα τη βγάλει…Όσο για το ξετύμωμα απ’ τσ’ ελιές τ’ μπάρμπα μ’, κάτι έχω στο νού μ’ Μάνα… Για περσότερες και καλύτερες, κάτ’ στο Καλογερόκαμπο κι απά στ’ Μουρταζά….

ΜΑΝΑ

(απορημένη) -Μπά καμάρι μ’, ποιανού τσ’ ελιές θα πάρουμε εφέτος αυτάντσα…

(αλλάζοντας διάθεση, με διερευνητικό πνεύμα) Έ μωρέ παλιοκερατά, δε π’στεύω να ΄βαλες κατά νού τ’ θυατέρα τσ’ Γιαννούλας τ’ ’Δυσσέα; (βρίζει) Μωρέ κ’τσουκέφαλο κορμί, μωρέ αχάρτο…

ΜΑΝΩΛΗΣ

Ά κατάλαβα…Ποιός τήνε σταματάει τώρα…

ΜΑΝΑ

(θυμωμένα) Αυτή μωρέ είναι μεγαλοκοπέλα και θα σ’ ψήσει το ψάρι στα χείλια. Μωρέ αχρόνιαγο…Γι’ αυτό μωρέ ξεπατωμένο, μού ’πανε πως επήγες εψές στο έμπα απ’ το χαλίπωμα, στης θειάς Κοντύλως το κονάκι; (απειλητικά) Για κάμε καλά, γιατί θα στ’ ανοίξω το κεφάλι με το μπλάστ’. Ας μην έχω κι άλλονε μωρέ, τομάρ’…

ΜΑΝΩΛΗΣ

(ειρωνευόμενος) Τι έπαθες ωρέ μάνα και πήρες πάλε φωτιά;

(προσπαθώντας να την ηρεμήσει) Κάτσε να σ’ κρίνω πρώτα…

ΜΑΝΑ

(θυμωμένα, προσπαθεί να βρεί ερίσματα ανατροπής της πιθανής απόφασής του) Πρίν ακόμα παντρευτεί η τσάτσα σ’, μ’ θέλεις και παντρειές…Αυτό δα μ’ όλειπε… Εμάς μωρέ δε μας σκέφτ’κες; Αλλά άσε μας εμάς, τη τσάτσα σου; Θέλεις να μας τήν ξωμπλιάσ’νε τ’ κοπέλα μας, μωρέ ασύφταγο κορμί…

ΜΑΝΩΛΗΣ

Γιατί δεν μ’αφήνεις να σ’ κρίνω….

ΜΑΝΑ

Τι να μ’ κρίνεις μωρέ… Πού’σαι μ’κρός ακόμα, ντίπ κατά ντίπ μ’κρός, για παντρειές…

(μικρή σιωπή) Άσε και τ’ άλλο… (μονολογεί) Πώς θα ν’έρτει μωρέ λιριασμένο, εκείνη στο κονάκι μας… (ειρωνικά)-Εκείνη θέλει βαγενόπορτα να διαβεί, και δέκα κότουλα να φορεί…


ΜΑΝΩΛΗΣ

Τώρα…

ΜΑΝΑ

(με την ιδιότητα της ηθικής γυναίκας) Αλλά άκ’σε και τούτο, και βάλτο καλά μέσ’ στο νιονιό σ’… Εγώ πομπές δε θέλω... (αναστατωμένη) Μη μπα και την έχεις π’ράξ’ μωρέ, τ’ ξένη παλιοκόπελα; Εδώ να μη ματαπατήσεις... (διερευνητικά)Γιατί δε π’στεύω μωρέ αθεόφοβε, να την έχεις π’ράξει… Να τσ’ έχεις κρίνει μωρέ, καμιά βολά μπροστά σε κόσμο; (απειλητικά) Γιατί τότενε, δε σε φτάνει η άγρια θάλασσα… Η άγρια θάλασσα…

ΜΑΝΩΛΗΣ

Ά καλά, φτάσαμε και αν τήν πείραξα, τ’ ξένη κοπέλα…

ΜΑΝΑ

(δεν ακούει τίποτα) Τέτοιες δ’λειές ούτε ο πατέρας, ούτε ο παππούλης σ’, πού ’τανε και δυό μέτρα λεβέντης, τις κάνανε… Εμείς τσ’ κοπέλες τ’ κόσμου, τις σεβόμαστε… Δε τσ’ π’ράζουμε…Το ίδιο θα ’θελες και σύ, για τ’ θυατέρα μας, έ;

ΜΑΝΩΛΗΣ

Θα μ’αφήκεις και μένα, κανιά βολά, να σ’κρίνω;

ΜΑΝΑ

(απειλητικά) -Για βάλε μυαλό, γιατί θα σ’ βάλω ’γώ… (βρίζει) Που να σό ’μπει ο διάολος, μέσ’ σου… Αχαΐρευτε…

ΜΑΝΩΛΗΣ

(προσπαθεί να την αντιμετωπίσει μισοειρωνευόμενος, γιατί δεν τα βγάζει πέρα μαζί της)

Άσε με ρε μάνα να βάλω νια χαψά στο στόμα μ’… Θα μ’ το βγάλεις ξ’νό, απ’ την μύτη… Απόψε σ’ έπιασε πάλε τ’ ανάποδό σου…Αν στ’ έκρινα κι αν δεν τσ’ έκρινα, τσ’ κοπελός…Και μας ακούει κι ο παππούλης μ’…

ΠΑΠΠΟΥΣ

(μειδιώντας) Χι, χί, χί,χι,χι…(σιγοτραγουδά κάτω από την κουβέντα των άλλων)

«Ωρ’ Αγγέλω μ’, σ’ κρένει η μάνα σ’…»

ΜΑΝΩΛΗΣ

(στρεφόμενος κατά πρόσωπο, στον Παππού) Τι λές εσύ παππούλη; Να τσ’ κρίνω ή να μην τσ’ κρίνω;


ΠΑΠΠΟΥΣ

(Ανοίγει το Ραδιόφωνο)


ΜΟΥΣΙΚΗ:

«Αγγέλω μ’, σ’ κρένει η μάνα σ’,


δεν ξέρω τι σε θέλει.

Να πας στη βρύση για νερό,

να πιούν τα παλληκάρια.

Ωρ’ Αγγέλω μ’, σ’ κρένει η μάνα σ’,

δεν ξέρω τι σε θέλει…


ΜΟΥΣΙΚΗ : Χαμηλώνει, χαλί κάτω από τον λόγο.















https://ioannakokla.wordpress.com











Θεατρική Παράσταση της Λευκαδίτισσας ποιήτριας και συγγραφέως κ. Ιωάννας Κόκλα.





Ο σύλλογός μας βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να σας προσκαλέσει στην θεατρική παράσταση της Λευκαδίτισσας ποιήτριας και συγγραφέως κας Κόκλα Ιωάννας με τίτλο «Να τ’ κρίνω ή να μην τ’ κρίνω» που θα λάβει χώρα στο ξενοδοχείο «Γαλήνη» στην Νικιάνα το Σαββατοκύριακο 28-29 Μαρτίου και ώρα 20:30.

Η σκηνοθεσία είναι του κ. Κωστόπουλου Θεόδωρου και η σκηνογραφία-μουσική επιμέλεια της κας Πιτικάρη Λιάνας. Πρόκειται για ένα έργο που καταδεικνύει με τον πλέον παραστατικό τρόπο την τοπική ντοπιολαλιά παρουσιάζοντας ταυτόχρονα τα ήθη και τα έθιμα της Λευκάδας των πατεράδων και των παππούδων μας καθώς και τις αντιξοότητες εκείνης της εποχής.

Σας περιμένουμε όλους εκεί!


Πολιτιστικός Σύλλογος Νικιάνας «Οι Σκάροι»
Απόσπασμα από τον πρόλογο του υπό έκδοση θεατρικού έργου «Να τ’ κρίνω ή να μην τ’ κρίνω;»


Λευκαδίτικο θέατρο

Η θεατρική ομάδα του Πολιτιστικού Συλλόγου Νικιάνας «Οι Σκάροι», παρουσιάζει το θεατρικό έργο «Να τ’ κρίνω ή να μην τ’ κρίνω;» της Λευκαδίτισσας ποιήτριας συγγραφέως Ιωάννας Κόκλα, σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Κωστόπουλου και σκηνογραφία –επιμέλεια μουσικής Λιάνας Πιτικάρη, το Σάββατο 28 και την Κυριακή 29 Μαρτίου και ώρα 20.30, στο Ξενοδοχείο «Γαλήνη» στην Νικιάνα.


Παρατίθεται απόσπασμα από τον πρόλογο του υπό έκδοση θεατρικού έργου «Να τ’ κρίνω ή να μην τ’ κρίνω;» της συγγραφέως.


«Η Ιωάννα Κόκλα, μια ποιήτρια από τη Νικιάνα Λευκάδας (η καταγωγή της από τον Αλέξανδρο Λευκάδας, που αποτέλεσε πηγή λαϊκών ποιητών), και που είναι ποιήτρια-εκτός των άλλων- και του αυθεντικού απόηχου –με την ζωτική του σημασία- και της μελέτης της αρχαίας ελληνικής σκέψης και πράξης, αποφασίζει στις μέρες μας, (μέρες που παρουσιάζουν τόση ομοιότητα με την ελληνιστική περίοδο, εκτός των άλλων και ως προς τον κίνδυνο μετάβασης σε καταστάσεις δουλείας), να συνθέσει ένα θεατρικό έργο «σατιρική, λαογραφική ηθογραφία» το ονομάζει η ίδια, με αποκλειστική χρήση της λευκαδίτικης ντοπιολαλιάς. Το έργο αναφέρεται στη δεκαετία 1950-1960 σε σύγκριση και με το σήμερα: πέτυχε να δημιουργήσει ένα συγκροτημένο θεατρικό έργο στην ντοπιολαλιά των χωριών της Λευκάδας, αναζωογονώντας την ατμόσφαιρα της ζωής των χωριών με την αβίαστη και φυσική χρήση των τοπικών λέξεων, την αναπαράσταση της πραγματικής ζωής, και τη χρήση της λαϊκής σοφίας, που κράτησε τη ζωή για αιώνες σ’αυτά τα μέρη. Και υψηλό το αίτημα και το αίσθημα της ελευθερίας. Της μη αποδοχής της υποταγής. Ευρηματική η μετάβαση από τη δεκαετία του 1950-1960 στο σήμερα. «… Τώρα όλα υποθηκευμένα… Πού είναι, μωρέ, ο ανθός μας; Τα παιδιά μας πού είναι; Ποιο κράτος του κόσμου μορφώνει τα παιδιά του και μετά τα διώχνει; Τι περιμένετε μετά απ’αυτό; Ποιες προκοπές; Έχετε ψυχή, μωρές, εσείς μέσα σας; Ή καταντήσαμε σκιάχτρα και ρεντίκουλα σε πάσα ένα και πάσα μία, στην ιστορία; Σε ποιους μωρέ; Σ’αυτούς που θέλουνε να σας διώξουνε και να πάρουνε το βιος μας; Τη γη μας; Το νερό μας; Τις πηγές μας; Προσέξτε, μωρέ, μέχρι και τα νησιά μας θα μας βάλουνε να ξεπουλήσουμε…Γιατί μωρέ; Για ένα ξεροκόμματο;…Δούλοι, μωρές, δούλοι μ’αφεντικά… Ξυπνήστε, μωρέ, απ’το λήθαργο… ξυπνήστε…» (Απόηχος μακρινός του Φωτεινού, του Βαλαωρίτη).


Πρόκειται για ένα αυθεντικό έργο που υπερβαίνει στο τέλος τα όρια της κωμωδίας, της σάτιρας και του σκώμματος. Και που αναζωογονεί και περισώζει όχι απλώς το γλωσσικό ιδίωμα των χωριών της Λευκάδας, αλλά κάτι από τη βαθύτερη ουσία που συγκροτούσε την ύπαρξη των ανθρώπων που πέρασαν απ’αυτά τα μέρη, και που αντιμάχεται το ισοπεδωτικό πέρασμα αυτού που αποκαλούμε «σύγχρονο πολιτισμό», που έφτασε στην ολική του παρουσία να μην εκπροσωπεί καμία αξία και κανένα πολιτισμό»-


Σπύρος Βρεττός

Συγγραφέας-Διδάκτορας Φιλολογίας

Ορεινά χωριά της Λευκάδας

Άγιος Νικήτας. Μια όμορφη παραλία.
Άγιος Νικήτας. Μια όμορφη παραλία.
Το εσωτερικό του νησιού της Λευκάδας, κυρίως το ορεινό, παρουσιάζει 
ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον αφού εκεί βρίσκεται ένας μεγάλος αριθμός
 από πανέμορφα γραφικά παραδοσιακά χωριά. Πρόκειται για ένα άλλο 
πρόσωπο της Λευκάδας. Είναι ένας τόπος, που για να τον ανακαλύψεις
 θα πρέπει πρώτα να καταφέρεις να τον αφουγκραστείς. Να μιλήσεις με τους 
ντόπιους, να καθίσεις μαζί τους στο καφενείο και ν΄ακούσεις τις ιστορίες τους.
 Κι΄όλα αυτά τα συμπληρώνει ένα εκπληκτικό τοπίο. Κει πάνω είναι 
σκαρφαλωμένη μια ομάδα από πανέμορφα παραδοσιακά χωριουδάκια. 
Όλα αυτά τα χωριουδάκια είναι χτισμένα αμφιθεατρικά πάνω στο βουνό
κι΄έχουν ταιριάξει την παράδοση με τον σύγχρονο τρόπο ζωής. 
Αξίζει τον κόπο να κάνουμε ένα περίπατο και να γνωρίσουμε κάποια από αυτά.
Η περιοχή έχει την ονομασία περιοχή Σφακιωτών. 
Σύμφωνα με την παράδοση τον 16ο αιώνα εγκαταστάθηκαν
 εκεί Κρητικοί από τα Σφακιά και έδωσαν τον όνομά τους στην
 περιοχή, η οποία απλώνεται γύρω από μια πλούσια κοιλάδα,
Το Φαράγγι της Μέλισσας
Το Φαράγγι της Μέλισσας
όπου εκεί είναι και το Φαράγγι της Μέλισσας, ένα από τα 
αξιοθέατα της Λευκάδας. Στην περιοχή αυτή των Σφακιωτών 
περιλαμβάνονται οι οικισμοί Σπανοχώρι, Λαζαράτα, Ασπρογερακάτα,
 Κάβαλος, Εξάνθεια και Πινακοχώρι. Όλοι αυτοί οι γειτονικοί
 οικισμοί συνθέτουν ένα οικιστικό σύνολο που αναπτύσσεται 
σε μια κατάφυτη περιοχή και διαθέτουν δείγματα αξιόλογης αρχιτεκτονικής.
Το Σπανοχώρι
Το Σπανοχώρι
Ξεκινάμε προχωρώντας προς το Νότο και το πρώτο που
 συναντάμε είναι το Σπανοχώρι
Πρόκειται για έναν από τους πιο παλιούς οικισμούς της Λευκάδας,
 κυριολεκτικά πνιγμένο στο πράσινο. Η θέα από τον οικισμό είναι μαγευτική.
 Ένα από τα αξιοθέατα του μικρού οικισμού είναι το μοναστήρι του Προφήτη Ηλία, 
που σύμφωνα με την παράδοση υπήρχε από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας
. Από το σημείο αυτό μπορεί κανείς να απολαύσει τη θέα όλων
 των γύρω οικισμών, το Ιόνιο πέλαγος αλλά και την πόλη της Λευκάδας. 
Επόμενος οικισμός είναι ο Κάβαλος.
Ο πανέμορφος και γραφικός οικισμός Κάβαλος
Ο πανέμορφος και γραφικός οικισμός Κάβαλος
Ορεινό χωριό ο Κάβαλος με τα πετρόχτιστα σπιτάκια του βρίσκεται
 περιτριγυρισμένος από πράσινο. Στο χωριό υπάρχει το Κοντομίχειο λαογραφικό
 μουσείο το οποίο φιλοξενεί μεγάλη συλλογή από εργαλεία τεχνιτών που χρησιμοποιούσαν παλαιότερα οι Λευκαδίτες, αναπαράσταση χώρων του παραδοσιακού λευκαδίτικου σπιτιού,
Χαρακτηριστική λευκαδίτικη φορεσιά.
Χαρακτηριστική λευκαδίτικη φορεσιά.
παραδοσιακές φορεσιές της Λευκάδας και παλιές φωτογραφίες.. 
Το Μουσείο άνοιξε τις πόρτες του το 2004 και πήρε το όνομα του Λευκαδίτη 
λαογράφου Πανταζή Κοντομίχη. Στο χωρίο υπάρχει το ….πολυκατάστημα του κυρ-Στάθη 
το οποίο είναι παντοπωλείο-κουρείο-ψησταριά αλλά …και ταχυδρομείο.
Ο Κάβαλος είναι ένα χωριό με παραδοσιακή αρχιτεκτονική. Έχει δεσπόζουσα 
θέση στην περιοχή αφού βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο προσφέροντας έτσι
 μια υπέροχη θέα. Κάποτε στο χωριό ζούσαν 150 οικογένειες. 
Σήμερα έχουν απομείνει μόνο 100 περίπου ηλικιωμένοι.
Πανέμορφη η Εξάνθεια.
Πανέμορφη η Εξάνθεια.
Στα νοτιοδυτικά της Λευκάδας, πνιγμένο μέσα στο πράσινο που άφθονα 
προσφέρει η περιοχή είναι απλωμένο ένα όμορφο κεφαλοχώρι της Λευκάδας.
 Η Εξάνθεια. Αμφιθεατρικά χτισμένο στο βουνό της Ελάτης μοιάζει στ΄αλήθεια 
να είναι κρεμασμένο στην πλαγιά του λόφου. Από τη θέσει αυτή προσφέρει την ηρεμία της εφτανησιώτικης υπαίθρου.Η θέα από εκεί είναι κάτι το απίστευτο. 
Μπορεί κανείς να δει σχεδόν όλη την Λευκάδα και το Ιόνιο.
Ένα χαρακτηριστικό σπίτι του οικισμού της Εξάνθειας.
Ένα χαρακτηριστικό σπίτι του οικισμού της Εξάνθειας.
Κάποτε η Εξάνθεια ήταν ένα από τα οινοπαραγωγικά χωριά της Λευκάδας. 
Τότε που το κρασί μαζί με το λάδι αποτελούσαν την κύρια παραγωγική βάση
 του νησιού.
Κλείνουμε εδώ τον περίπατο για σήμερα και σύντομα θα ξαναβρεθούμε 
σ΄αυτά τα πανέμορφα χωριουδάκια.

http://aromalefkadas.gr/
Πηγή: eftanhsa.blogspot.gr

Η Μελβούρνη των Ελλήνων – Της Ιουστίνης Φραγκούλη



και τη γλώσσα στο ακέραιο έχουν αυτό τον κρυφό πόνο πως
 βρίσκονται μακριά, πολύ
 μακριά στον κάτω κόσμο. Ναι αυτό τον πόνο τον ένιωθα κάθε
φορά που βρισκόμουν
 σε διάδραση με τους Ελληνες της Μελβούρνης.

Η εμπειρία μου απο την Ελληνική Κοινότητα της Μελβούρνης
που με φιλοξένησε
 στο φεστιβάλ «Αντίποδες», απο τους συναδέλφους
 μου Σταύρο Μεσσήνη και Σωτήρη 
Χατζημανώλη και απο το Σύλλογο Λευκαδίων
 της Μελβούρνης με απογείωσε. 
Μέσα απο τα μάτια τους και την εμπειρία τους
οδηγήθηκα στην ιστορία της Ελληνικής 
μετανάστευσης σ’ αυτόν τον μακρινό τόπο.
Οι εκατοντάδες χιλιάδες ομογενών που διαμόρφωσαν
τη μεγαλύτερη 
ελληνική παροικία, από τη δεκαετία του 1960 κυρίως,
κάνουν την παρουσία τους
 στην πόλη κάτι περισσότερο από αισθητή.
Η περιοχή στην οποία διαμένουν πλέον 
οι περισσότεροι Έλληνες, το Oakleigh, δίνει την
 εντύπωση στον επισκέπτη ότι βρίσκεται 
σε μια γειτονιά της… Αθήνας.
Οι ελληνικές επιγραφές στα καταστήματα,
 η γλώσσα που ακούγεται στους δρόμους αλλά και οι
… συνήθειες δεν αφήνουν 
περιθώριο αμφιβολίας.
«Ερχόμενη στην Αυστραλία είχα μια ασαφή
εικόνα για τον Ελληνισμό της 
και τις πολυποίκιλες δραστηριότητές του
σ΄αυτή την ήπειρο. 
Η άφιξή μας εδώ συνέπεσε με την επίσημη έναρξη
του φεστιβαλ του Σύνδεύ, 
όπου διαπίστωσα ότι ένα κύμα αμιγούς Ελληνικότητας
 διαπνέει τους Ελληνες στο σύνολό τους.
 Ενιωσα ότι μια άλλη πατρίδα έχει γεννηθεί και έχει
επιβληθεί στην αυστραλιανή καθημερινή ζωή.
Διαπίστωσα πως υπάρχουν ημερήσια σχολεία σε
δευτεροβάθμιο επίπεδο,
 ανακάλυψα πως υπάρχουν γηροκομεία και
 διαπίστωσα πως οι Ελληνικές κοινότητες 
του Σύδνεϋ και της Μελβούρνης κινούνται σε
 ένα πολιτιστικό επίπεδο 
που όμοιό της δεν γνωρίζει ο Ελληνισμός
 της Βόρειας Αμερικής.
 Αυτές είναι οι διαπιστώσεις μου από τις πρώτες
εντυπώσεις και χαίρομαι 
ειλικρινά που η μακρινή Αυστραλία κρατάει
μια τόσο ζωντανή και δυναμική 
ελληνική παροικία».Αυτή είναι η εισαγωγή του
λόγου μου στο φεστιβάλ των 
Αντιπόδων και δείχνει τις ατόφιες εντυπώσεις μου
 απο τον Ελληνισμό της Αυστραλίας.
Περπάτησα στο κέντρο της πόλης, όπου βρίσκονται
τα παλιά αποικιοκρατικά
 κτίρια παραπέμποντας στις πόλεις της Βόρειας Αμερικής
 με τα κόκκινα
 τούβλα τους. Ανακάλυψα την κινέζικη συνοικία
στην καρδιά της με τις ασιάτικες μυρωδιές
 των φαγητών να κυκλοφορούν ερεθίζοντας τα ρουθούνια.
 Στην κεντρική λεωφόρο υψώνεται 
ο νέος πύργος της Ελληνικής Κοινότητας Μελβούρνης,
 καμάρι των Ελλήνων κάθε γενιάς.
Σουλατσάρησα στην παραλία που βρίσκεται επίσης
μέσα στην πόλη
 (κάτι σαν τον δικό μας Πειραιά) όπου σούπερ μοντέρνα
 μπαράκια εναλλάσσονται 
με κλάμπς και τρέντυ αμμουδιές με ξαπλώστρες.
Αγάπησα τα μεγάλα πάρκα χωμένα στο πράσινο,
 που παραπέμπουν σε μέρες Μοντρεάλης.
 Από πάρκα άλλο τίποτα στη Μελβούρνη.
 Οι τεράστιοι Βασιλικοί Βοτανικοί Κήποι 
και το Rainforest Walk προσφέρονται
για τρέξιμο και βάδην.
Εκανα το γύρο της πόλης (δωρεάν!) πηδώντας
στο City Circle Tram,
 που μας πέρασε απ’ το Ενυδρείο, τη Βουλή,
τον καθεδρικό του Αγ. Παύλου,
 αλλά και την ιδιότυπη μοντέρνα αρχιτεκτονική
 της πλατείας Federation.
 Επισκέφθηκα και αποθαύμασα το χαρακτηριστικό
βιτρό ταβάνι στην 
Εθνική Πινακοθήκη της Βικτόρια, τριγυρισα ασκόπως
στις μπουτίκ του πανέμορφου 
βικτοριανού πρώην Ταχυδρομείου,
 Όταν ο καιρός της Μελβούρνης αρχίσει 
τα γνωστά καπρίτσια του (ακόμα και τα ζεστά,
 φιλόξενα καλοκαίρια), 
τα υπαίθρια καφέ της τουριστικής Block Place
 είναι καλύτερα…
Βεβαίως αγαπημένο μου σημείο στάθηκε το
νέο συγκρότημα του μεγαλοπρεπούς 
καζίνου Crown πάνω στο ποτάμι, όπου γεφυρούλες
και ντέκς σμίγουν θεαματικά
 σε τρομερά μοντέρνες κατασκευές.
 Εμεινα άναυδη απο την πολυτέλεια του
καζίνου που όμοιό του δεν υπάρχει ούτε
στη Βόρεια Αμερική. 
Ακόμη θυμάμαι τις φωτιές που έκαιγαν
έξω απ΄αυτό σε τεράστια δοχεία 
και τους ήχους των κυμβάλων να
χτυπούν ανά ώρα.
Θα πρέπει να πώ ότι στη Μελβούρνη
 φάγαμε στα πιό μοδάτα εστιατόριο 
με εξαιρετική αισθητική περιβάλλοντος
 και υψηλή ποιότητα φαγητού. 
Η Μελβούρνη είναι επίσης μια ακριβή πόλη,
 αλλά λόγω των εθνικών
 γειτονιών της, ο επισκέπτης μπορεί να περάσει
 και πιό οικονομικά.
Απο την πόλη μου έμεινε η αρχιτεκτονική της
 αποικιοκρατίας, η εγγλέζικη 
χροιά και η μελαγχολία των Ελλήνων.
Την πήρα μαζί μου και την κρατώ 
φυλαχτό για ένα επόμενο μυθιστόρημα.
http://aromalefkadas.gr/%CE%B7


Η Λευκάδα γιόρτασε την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης

Η Λευκάδα γιόρτασε την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης

 0
Την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης γιόρτασε η Λευκάδα το Σάββατο 21 Μαρτίου σε έναν 
περίπατο με συναντήσεις ποιητικού λόγου σε πέντε διαφορετικά σημεία της πόλης μας.
 Η εκδήλωση ήταν μια συνδιοργάνωση της ARTηρίας και του Συνδέσμου Φιλολόγων
 Λευκάδας.
Η πρώτη συνάντηση έγινε στη Δημόσια Βιβλιοθήκη. Διαβάστηκαν ποιήματα του
 Νίκου Καρούζου.
6
4
5
Ακολούθησε το ιστορικό κέντρο Λευκάδιος Χερν στο Πνευματικό Κέντρο, 
όπου διαβάστηκαν ποιήματα του Μίλτου Σαχτούρη.
1
7
Τρίτος σταθμός του ποιητικού περιπάτου ήταν το Εκκλησάκι του Άη Γιάννη. 
Αναγνώστηκαν ποιήματα του Τάσου Λειβαδίτης.
9
10
11
8
Στον Παντοκράτορα τιμήθηκε ο ποιητής Νάνος Βαλαωρίτης.
13
3
12
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε στις 8:00 στην Αρτηρία με αφιέρωμα 
στον ποιητή Γιάννη Βαρβέρη.
16
14
15