Λευκάτας ο «Ιερός» Βράχος της Λευκάδας





Λευκάτας

 ο «Ιερός» Βράχος της Λευκάδας 

Το μνημείο της φύσης που φιλοξένησε αιματηρές τελετουργίες καθαρμών, ερωτικές ιστορίες με τραγική κατάληξη, αλλά και ευγενείς αθλητικούς αγώνες.

Α΄: Οι ανθρωποθυσίες
http://aromalefkadas.gr

-Ο Λευκάτας σκόπελος, δηλαδή ο λευκός βράχος, είναι ένας από τους πιο γνωστούς βράχους της αρχαιότητας. Βρίσκεται στο νότιο άκρο του νησιού και σε παλιότερους ιταλικούς χάρτες σημειώνεται και ως Salto di Saffo (πήδημα της Σαπφούς)(1). Ο τύπος Λευκάτας είναι δωρικός. Ως επίθετο του Απόλλωνα(Απόλλων Λευκάτας) σημαίνει: ο Απόλλωνας, ο κύριος του Λευκάτα, του άσπρου βράχου. Η πρώτη μνημόνευση του βράχου βρίσκεται στο Ομηρικό «Λευκάς Πέτρη»(2).
Το όνομά του πήρε από το άσπρο χρώμα που παίρνει το απόγευμα που δύει ο ήλιος. Άλλοι(3) αποδίδουν το όνομα στο Λεύκο, σύντροφο του Οδυσσέα(4). Άλλοι στον Λευκάτα, ένα νέο που πήδησε από το βράχο, για ν’ αποφύγει τον Απόλλωνα, που τον καταδίωκε. Ο Στράβων συνδέει το όνομα της νήσου με το όνομα της «πέτρας»: «…μετωνόμασαν Λευκάδα επώνυμον δοκώ μοι του Λευκάτα. Πέτρα γαρ εστί λευκή την χρόαν, προκειμένη της Λευκάδος εις το πέλαγος».(5)
akrotirio_doukato_13
Όταν ο επισκέπτης πλησιάσει αισθάνεται δέος από το άγριο τοπίο και το μεγαλείο της φύσης. Οι υψηλοί βράχοι και οι απότομοι γκρεμοί οδηγούν τη φαντασία χιλιάδες χρόνια πριν, όταν εκεί τελούνταν αιματηρές ιεροτελεστίες.
Με το βράχο του Λευκάτα συνδέθηκαν απ’ τα πανάρχαια χρόνια, εξιλαστήριες ανθρωποθυσίες. Η αρχή των ανθρωποθυσιών στο βράχο του Λευκάτα σχετίζεται με τους Φοίνικες (1200-1100 π.Χ).(6) Η περιοχή εξαιρετικά επικίνδυνη, με φοβερά κύματα, τρόμαζε τους ναυτικούς και δημιουργούσε την εντύπωση Χάρυβδης απ’ τη μια και Σκύλλας απ’ την άλλη με τους πελώριους σαν δόντια βράχους που είναι έτοιμα να τους κατασπαράξουν.
1003
Οι Φοίνικες, άνθρωποι κατ’ εξοχήν θαλασσινοί, θεωρούσαν την τρικυμία σημάδι της οργής του Θεού, όπως και οι Ιουδαίοι. Πίστευαν ότι κατευναζόταν μόνο με ανθρωποθυσίες. Έτσι κι αυτοί, όπως και οι Καρχηδόνιοι, θυσίαζαν και στα ιστορικά ακόμα χρόνια κάθε χρόνο νέους, για να εξευμενίσουν τους θεούς.
Η πανάρχαια ανθρωποθυσία για εξευμενισμό του Πνεύματος της τρικυμίας, εξελίχθηκε σιγά- σιγά σε ανθρωποθυσία ευρύτερα καθαρτήρια για τον τόπο, «αποτροπής χάριν». Σ’ αυτές θυσιάζονταν επίσημα πρόσωπα, ο βασιλιάς, η βασιλοπούλα, ιερείς. Αργότερα δούλοι και αιχμάλωτοι ή εγκληματίες καταδικασμένοι σε θάνατο.
1
Ο Ελληνικός πολιτισμός με πιο ανθρωπιστικό πνεύμα και πιο λογική αντιμετώπιση, αντικατέστησε τα ανθρώπινα θύματα, με προσφορές ζώων, ενώ αλλού γίνονταν προσπάθειες να σώσουν τον κατάδικο – εξιλαστήριο θύμα-«κάθαρμα».
Στα ιστορικά χρόνια πριν ρίξουν τον κατάδικο από το βράχο, έδεναν γύρω στο σώμα πουλιά και φτερά για μια πιο ομαλή προσθαλάσσωσή του, ενώ από κάτω περίμεναν βάρκες(7), για να του προσφέρουν τις πρώτες βοήθειες. Αν ο κατάδικος γλύτωνε, του χαριζόταν η ζωή, αλλά έπρεπε να φύγει από τον τόπο. Ο Οβίδιος αναφέρει ότι όταν έφθασε σ’ αυτά τα μέρη ο «Τιρύνθιος», ο Ηρακλής, δηλαδή, έριξε αχυρένιους ανθρώπους στο νερό, για να ρίχνονται κατά το παράδειγμά του ανδρείκελα(8) και όχι άνθρωποι.
Β΄: Το ιερό του Λευκάτα Απόλλωνα
Εννιά μέτρα Ν.Α. από το Φάρο του Λευκάτα βρέθηκαν λίθοι τετράγωνοι διαστάσεων 3,60χ3 που προέρχονταν, όπως πιστεύει ο Δαίρπφελδ, από τον αρχαίο ναό του Απόλλωνα. Σήμερα τη θέση του καταλαμβάνει ο Φάρος που κατασκευάστηκε το 1890 με ύψος πύργου 14 μέτρα και εστιακό ύψος 70 μέτρα.
Στην αρχαιότητα το ιερό του Λευκάτα Απόλλωνα ήταν το πιο γνωστό της Λευκάδας και φημισμένο σ’ όλον τον Ελληνορωμαϊκό κόσμο. Ο ναός του Λευκάτα Απόλλωνα όπως και άλλοι ήταν άσυλο, έδινε δηλαδή προστασία σε κάθε καταδιωκόμενο, ακόμη και κακούργο.
78
Στο βράχο αυτό του αίματος τον 7ο ή 8ο αι. π. Χ. οι Κορίνθιοι, που εγκαταστάθηκαν στη Λευκάδα ως ναυτιλόμενοι ή άποικοι, ίδρυσαν ιερό. Κατά το μύθο, το ιερό του Θεού το έφτιαξε ο Λεύκος, ένας σύντροφος του Οδυσσέα(9). «Ως η Λευκάς πέτρα από Λεύκου του Οδυσσέως εταίρου την κλήσιν έλαβεν…Τούτον ιδρύσασθαι φασι και ιερόν Λευκάτου Απόλλωνος.»
Ο Απόλλων, πέρα από θεός του φωτός και της μουσικής ήταν και θαλάσσιος θεός, προστάτης των ναυτιλλομένων, καλούμενος Δελφίνιος ή Δελφίν και λατρευόμενος ως Δελφίνιος Απόλλων. Οι θαλασσοπόροι τον ικέτευαν και του ζητούσαν καλό καιρό και του έκαναν σπονδές. Γι’ αυτό από τη Μ. Ασία ως τη Μασσαλία σε νησιά και ακρωτήρια υπήρχαν ναοί του Απόλλωνα, όπως σήμερα ναοί του Αγίου Νικολάου.
Εκτός από τις καθάρσιες τελετουργίες με κατακρημνίσεις καταδίκων από την κορυφή του βράχου στη θάλασσα, γίνονταν επίσης προς τιμήν του Θεού και εορτές με αγώνες. Αυτές οι εκδηλώσεις γινόταν στις αρχές της Ανοίξεως κατά το μήνα Μουνυχιώνα (15 Μαρτίου- 15 Απριλίου). Κατ’ ανάλογο τρόπο γίνονταν γιορτές στην Αίγινα προς τιμήν του Δελφινίου Απόλλωνα. Έπαιρναν μέρος προσκυνητές και αγωνιστές από πολλά μέρη της Ελλάδος(10).
9
Οι γιορτές αυτές είχαν ευρύτερη φήμη. Βρέθηκαν πολλές στλεγγίδες(11) (εργαλεία με τα οποία οι αθλητές καθάριζαν το σώμα τους από το λάδι και τη σκόνη) των κλασσικών χρόνων που δείχνουν αθλητική απασχόληση. Μία μάλιστα αναφέρεται στον Αυρήλιο Σεπτίμιο, υιό του Ευτύχου, νικητή αγώνων κατά τα Ρωμαϊκά χρόνια «πυγμήν Λευκάδα πυγμήν δρόμον»(12) .
Ο Αιλιανός περιγράφει ένα έθιμο «των παρασκηνίων» που παραπέμπει σε συνήθειες ανατολικών λαών. Γράφει, λοιπόν, πως στο Λευκάτα τις παραμονές της εορτής θυσιαζόταν ένα βόδι στις μύγες, Ο σκοπός ήταν να φύγουν για να μην γίνονται ενοχλητικές και ότι αυτές πράγματι, αφού έπιναν αίμα και χόρταιναν εξαφανίζονταν. Μάλιστα τις συγκρίνει με σκωπτική διάθεση μ’ εκείνες της Πίσας και λέει πως ‘φεύγουν αδωροδόκητες και από σεβασμό στο Θεό και όχι γιατί παίρνουν το αίμα αμοιβή(13)».
Γ΄: Σαπφώ, «η δέκατη μούσα»
«Ο όμορφος είναι όμορφος όσο μπροστά σου στέκει.
Μα ο αγαθός ειν’ όμορφος κι αργότερα και πάντα.»
ουρανια5
Ο Λευκάτας στη σύγχρονη εποχή έγινε γνωστός από την Σαπφώ, την «εύλαλο ερωτική Σειρήνα της Λέσβου, που κατά τον Θ. Ν. Φλογαΐτη, ήλθεν εκεί να απαλλαγή της ψυχικής εαυτής οδύνης.» Ο μύθος του έρωτά της για τον Φάωνα έγινε ένας πανελλήνιος θρύλος και έφθασε ως τις μέρες μας. Μέσα από την προφορική παράδοση μάλιστα, έφτασε ν’ αντικαταστήσει τον κύριο του βράχου, τον θεό Απόλλωνα, και να γίνει αυτή η «κυρά»(14) του.
Το εκούσιο πήδημα από το Λευκάτα εκφράζει το μεγάλο πάθος και έγινε παροιμιακό. Όταν ήθελαν οι ερωτευμένοι να ορκισθούν ή να δείξουν την απελπισία, στην οποία τους έριξε ο μεγάλος και ανεκπλήρωτος έρωτας, έλεγαν πως θα ριχτούν στα βαθιά νερά του Λευκάδιου θεού. Ο U.v.Wilamovitz(Sapho und Simonid, 25), θεωρεί όλα αυτά ως αστειότητες και υπερβολές).
ουρανια6Ο Απόλλων ήταν θεός καθάρσιος και γιατρός, όχι μόνο των νοσημάτων του σώματος, αλλά και της ψυχής.Θεωρείτο μάλιστα ο εφευρέτης του πηδήματος από το βράχο ως μέσου εναντίον του ανεκπλήρωτου πάθους. Κατά την αρχαία παράδοση πρώτη πήδησε από το Λευκάτα, κατά συμβουλή του Απόλλωνα η ίδια η θεά του έρωτα, ηΑφροδίτη, για να γιατρευτεί από τον έρωτα προς τονΆδωνη, που της τον είχε πάρει ο θάνατος. Και την οδήγησε στο Λευκάτα ο ίδιος ο Απόλλων(15).
Ο ποιητής Μένανδρος στη «Λευκαδία» του λέει, πως η πρώτη θνητή που πήδησε ήταν η Σαπφώ, η δέκατη μούσα κατά τον Πλάτωνα, λυρική ποιήτρια από τη Λέσβο, ερωτευμένη με το Φάωνα. Ωστόσο, ο έρωτας αυτός είναι εύρημα των Αθηναίων κωμωδιογράφων και την αφορμή για το παραμύθι αυτό έδωκε ίσως κάποιο ποίημα της Σαπφούς. «Ου δη λέγεται πρώτη Σαπφώ, ως φησίν ο Μένανδρος…(16)»
Ο Πτολεμαίος Ηφαιστείων ή Χέννος(17) αναφέρει ονομαστικά οχτώ θνητούς ερωτευμένους που πήδησαν από το Λευκάτα. Είναι οι εξής:
Η βασίλισσα της Καρίας Αρτεμισία ερωτευμένη με κάποιο Δάρδανο από την Άβυδο (σκοτώθηκε).
Ο Ιππομέδων από την Επίδαμνο, ερωτευμένος μ’ ένα νέο του τόπου του (σκοτώθηκε).
Ο κωμικός ποιητής Νικόστρατος του Αριστοφάνους, ερωτευμένος με τη Μυριναία Τεττιγιδαία. Αυτός γλύτωσε και γιατρεύτηκε κι από το πάθος.
Ο Μάκητας από το Βουθρωτό, που ονομάστηκε Λευκόπετρας, γιατί πήδησε από το Λευκάτα τέσσερις φορές, καθώς ήταν τέσσερις φορές ερωτευμένος- και γιατρεύτηκε και τις τέσσερις.
Ο Βουλαγόρας ο Φαναγορίτης, που γέρος ερωτεύθηκε τον αυλητή Διόδωρο.
Η Ροδόπη η Αμισηνή, που αγάπησε τους δίδυμους σωματοφύλακες του βασιλέως Αντιόχου, Αντιφώντα και Κύρον.
Ο ιαμβογράφος Χαρίνος ερωτευμένος με τον Ημιάρενα, τον οινοχόο του Ευπάτορος. Αυτός έσπασε το πόδι του και πεθαίνοντας μέσα σε φοβερούς πόνους καταράστηκε το Λευκάτα:«Έρροις πλανήτι και κακή πέτρη Λευκάς.Χαρίνον, αί, αί, την Ιαμβικήν Μούσαν Κατηθάλωσας ελπίδος καινοίς μύθοις.Τοιαύτ’ Έρωτος Ευπάτωρ ερασθείη».
Ο Νηρεύς ο Καταναίος, ερωτευμένος με την Αττική Αθηναία. Πιο τυχερός αυτός έπεσε σε δίχτυ ψαρά και ανασύρθηκε αβλαβής.
Ο Αθήναιος μνημονεύει την Καλύκη, που έπεσε από το Βράχο ερωτευμένη με τον Εύαθλο.(18)
ουρανια 4
Το τοπίο ενέπνευσε από την αρχαιότητα τους ανθρώπους να δημιουργήσουν μύθους και θρύλους. Και στη νεώτερη εποχή όμως συγγραφείς και καλλιτέχνες δεν παύουν να υμνούν την φύση και τις δημιουργίες της.Οι μύθοι, η ιστορία, οι παραδόσεις, έρχονται δίπλα σου, παίρνουν σάρκα και οστά(19) . Ίσως, όταν φθάσει κανείς ως εκεί, όταν η θάλασσα βρυχάται και τα κύματα γλύφουν τα απόκρημνα βράχια, καταλάβει γιατί τον φοβούνταν τόσο οι αρχαίοι μας πρόγονοι Κι αν φθάσει όταν ο ήλιος βάφει πορφυρένιο τον ουρανό και τη θάλασσα, νιώσει τη λατρεία του ποιητή Άγγελου Σικελιανού, που ύμνησε τον Λευκάτα και το νησί του ολόκληρο:
«Νησί,
ἀβασίλευτη στὸ πέλαο δόξα,
ὦ ῥιζωμένο
στὸ πολύβοο διάστημα,
καὶ στοῦ Ὁμήρου τὸ στίχο
λουσμένο,
βυθισμένο στὸν ὕμνο!
Δάσο ὅλο δρῦ στὴν κορφή σου,
σιδερόχορδη ἀνάβρα
ποὺ ἀχνίσαν τὰ σπλάχνα μου ἀπάνω
ὁλοκαύτωμα θεῖο,
καὶ ἡ ἄκρη σου τρέμει σὰ φύλλο,
μέσα βροντάει ὁ Λευκάτας,
μαζώνεται ἡ μπόρα,
ξεσπάει μὲς στὸ θεῖον ἐλαιώνα,
τρικυμίζει τὸ πέλαο,
νησί μου•»
Ουρανία Σολδάτου Εκπαιδευτικός

Γκίντερ Γκρας: Σίγησε μια από τις σημαντικότερες φιλελληνικές λογοτεχνικές φωνές

 Γκίντερ Γκρας: Σίγησε μια από τις σημαντικότερες φιλελληνικές λογοτεχνικές φωνές

Της Ξενιας Κουναλακη 

Ποίημα του Γκίντερ Γκρας για την Ελλάδα 

ΑΡΧΕΙΟ ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ 26.05.2012

Το ποίημα του Γερμανού συγγραφέα, 
Γκίντερ Γκρας, με τίτλο «Η Ντροπή της Ευρώπης»
 δημοσιεύεται σήμερα σε παγκόσμια 
αποκλειστικότητα στην «Καθημερινή», 
από κοινού με τη Sueddeutsche Zeitung. 
Χρησιμοποιώντας τη φόρμα αρχαιοελληνικής ωδής,
 ο νομπελίστας απευθύνεται στην Ευρώπη 
και την προειδοποιεί ότι κινδυνεύει με πνευματική πενία 
αν αποπέμψει από τις αγκάλες της τη χώρα
 που τη δημιούργησε. 
Με αναφορές στην Ιφιγένεια εν Ταύροις του Γκαίτε, 
τον μύθο της Αντιγόνης
 και το έργο του φιλέλληνα Γερμανού 
λυρικού ποιητή Χέλντερλιν
 ο Γκρας διατρέχει την ελληνική Ιστορία, 
από την αρχαιότητα ώς τη χούντα των συνταγματαρχών.
 Καταλήγει δε με την απειλή ότι 
«η απληστία των τραπεζών, των επιτρόπων
 και των εγκαθέτων τους» θα προκαλέσει
 τη μήνι των ίδιων των θεών. Δίχως την Ελλάδα η
 Ευρώπη θα είναι φτωχότερη, μία ήπειρος
 φθαρμένη και στερημένη από
 οποιαδήποτε πνευματικότητα.

«Η Ντροπή της Ευρώπης»

Στο χάος κοντά, γιατί δεν συμμορφώθηκε στις αγορές
· κι Εσύ μακριά από τη Χώρα, που Σου χάρισε το λίκνο.

Οσα Εσύ με την ψυχή ζήτησες και νόμισες πως βρήκες, 
τώρα θα καταλυθούν, και θα εκτιμηθούν σαν σκουριασμένα παλιοσίδερα.

Σαν οφειλέτης διαπομπευμένος και γυμνός, υποφέρει μια Χώρα
· κι Εσύ, αντί για το ευχαριστώ που της οφείλεις
, προσφέρεις λόγια κενά.

Καταδικασμένη σε φτώχεια η Χώρα αυτή, που ο πλούτος
 της κοσμεί Μουσεία: η λεία που Εσύ φυλάττεις.

Αυτοί που με τη δύναμη των όπλων είχαν επιτεθεί 
στη Χώρα την ευλογημένη με νησιά, στον 
στρατιωτικό τους σάκο κουβαλούσαν τον Χέλντερλιν.

Ελάχιστα αποδεκτή Χώρα, όμως οι πραξικοπηματίες της,
κάποτε, από Εσένα, ως σύμμαχοι έγιναν αποδεκτοί.

Χώρα χωρίς δικαιώματα, που η ισχυρογνώμονη εξουσία 
ολοένα και περισσότερο της σφίγγει το ζωνάρι.

Σ' Εσένα αντιστέκεται φορώντας μαύρα η Αντιγόνη,
και σ' όλη τη Χώρα πένθος ντύνεται ο λαός,
 που Εσένα φιλοξένησε.

Ομως, έξω από τη Χώρα, του Κροίσου οι ακόλουθοι 
και οι όμοιοί του όλα όσα έχουν τη λάμψη του
 χρυσού στοιβάζουν στο δικό Σου θησαυροφυλάκιο.

Πιες επιτέλους, πιες! κραυγάζουν οι εγκάθετοι 
των Επιτρόπων· όμως ο Σωκράτης, με οργή Σου
 επιστρέφει το κύπελλο γεμάτο ώς επάνω.

Θα καταραστούν εν χορώ, ό,τι είναι δικό Σου
 οι θεοί, που τον Ολυμπό τους η δική Σου
θέληση ζητάει ν' απαλλοτριώσει.

Στερημένη από πνεύμα, Εσύ θα φθαρείς 
χωρίς τη Χώρα, που το πνεύμα της,
 Εσένα, Ευρώπη, εδημιούργησε.

(Μετάφραση: Πατρίτσια Αδαμοπούλου)

http://www.kathimerini.gr/

-----------------------------------------------------------------------------------------

http://www.protothema.gr



Γκίντερ Γκρας: Σίγησε μια από τις σημαντικότερες φιλελληνικές λογοτεχνικές φωνές

Γκίντερ Γκρας: Σίγησε μια από τις σημαντικότερες φιλελληνικές λογοτεχνικές φωνές


Πέθανε σε ηλικία 87 ετών μια από τις 

πιο τολμηρές και γενναίες φωνές της

 Ευρωπαϊκής λογοτεχνίας – 

Ο Γκρας υποστήριζε 

την Ελλάδα δημοσίως 

καταδικάζοντας τις πολιτικές της Γερμανίας

Με την ξύλινη πίπα του, 

το παχύ μουστάκι και τα 

σκούρα μαλλιά, ο Γκίντερ Γκρας 

έμοιαζε περισσότερο

με... Έλληνα ναυτικό, 

παρά με Γερμανό συγγραφέα.

 Και η ένταση στο γαλάζιο

 βλέμμα του θύμιζε μεσογειακή 

τρικυμία παρά 

βορειοευρωπαϊκή αυστηρότητα.

 Ο Γερμανός συγγραφέας, 

έφυγε από την ζωή 

σε ηλικία 87 ετών αφήνοντας

 πίσω του μια τεράστια

 λογοτεχνική κληρονομιά. 

Ήταν περίπου το 1959,
όταν το “Τενεκεδένιο Ταμπούρλο”
 ξεκίνησε ένα ταξίδι
για την αιωνιότητα.
 Το μυθιστόρημα
του Γκίντερ Γκρας
θα αποτελούσε ένα
από τα κορυφαία λογοτεχνικά
 διηγήματα του εικοστού αιώνα
 και είχε γραφτεί όταν
ο γκρας ήταν μόλις 32 ετών.

Ο Γκίντερ Γκρας
γεννήθηκε το 1927
 στο Γκάντσκ της Βαρσοβίας,
 μια ελεύθερη πόλη κράτος
 με Γερμανική επιρροή,
που ανήκει σήμερα στην Πολωνία.
Στα 15 του προσπαθώντας
να ξεφύγει από τους αυστηρούς γονείς του,
 προσπάθησε ανεπιτυχώς,
να καταταγεί στα γερμανικά
υποβρύχια, αλλά εντάχθηκε
πρώτα στο Reichsarbeitdienst και το
 1944 στα Waffen-SS
 (ένοπλος κλάδος των SS).

Ως μέλος των Waffen-SS
συμμετείχε στις επιχειρήσεις
 της 10ης Μεραρχίας
Θωρακισμένων SS "Frundsberg"
 από τον Φεβρουάριο του 1945
μέχρι τον Απρίλιο του ίδιου έτους
, οπότε τραυματίστηκε,
συνελήφθη από Αμερικανούς
 στρατιώτες και στάλθηκε
σε στρατόπεδο αιχμαλώτων
 αλλά απελευθερώθηκε
 ένα χρόνο αργότερα.

Μετά τον πόλεμο εργάστηκε για
 δύο χρόνια σε ορυχείο και έλαβε
 εκπαίδευση λιθοξόου.
Αργότερα σπούδασε γλυπτική
και γραφιστική, πρώτα στην
 Ακαδημία Τεχνών του
Ντίσελντορφ
(Künstakademie Düsseldorf)
και έπειτα στο Βερολίνο.
Από τα μέσα της δεκαετίας του '50
ξεκινά και το λογοτεχνικό
του έργο, που θα τον
κάνει παγκοσμίως γνωστό.
Από το1983 έως το 1986
διετέλεσε Πρόεδρος της
 Ακαδημίας Τεχνών
του Βερολίνου.

Αυτό τον ντροπιαστικό
 μυστικό της συμμετοχής του
 στα τάγματα των Ες-Ες
θα το κουβαλούσε για εξήντα
περίπου χρόνια -γράφοντας
 παράλληλα εξαιρετικά βιβλία-
και θα είναι μια αποκάλυψη
που θα τολμήσει να κάνει στα 78 του,
 σπάζοντας κάθε γερμανικό τ
αμπού που επέβαλλε σιωπή
στους Γερμανούς στρατιώτες
 του 2ου παγκοσμίου
 και σοκάροντας την Ευρώπη.

Πολλοί θα τον επικρίνουν
ότι απλά προωθεί το βιβλίο του
 “Ξεφλουδίζοντας το Κρεμμύδι”,
 όμως ο Γκρας έχει
δώσει δείγματα γραφής
ότι δεν σκοπεύει να μείνει
 σιωπηλός μετά την αποκάλυψη του.
 Ήδη από το 1950
είναι υποστηρικτής
των Σοσιαλδημοκρατών,
γράφοντας λόγους για τον φίλο του
 και ηγέτη τους Βίλι Μπράντ.

Ο Γκίντερ Γκρας θα αποδειχτεί
 μια ενσυνείδητη φωνή της
Γερμανικής ιστορίας με συνεχή
 παρουσία στην πολιτική της χώρας
αλλά και της Δύσης
γενικότερα: παρεμβάσεις
 κατά της συνένωσης
 των δύο Γερμανιών την
 δεκαετία του '80 αλλά και
 επίθεση κατά του Τζόρτζ Μπους
για τον πόλεμο του Κόλπου
την δεκαετία του '90.
Το φλέγμα του και το όραμα
του για δικαιοσύνη και μια
 Ευρώπη δίκαιη, θα τον κάνει
 να πάρει και το μέρος των Ελλήνων το 2012, 
γράφοντας ένα φλεγματικό ποίημα/επιστολή
υπέρ της Ελλάδας, με τίτλο 
«Ντροπή της Ευρώπης»,
 που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Deutche Zeitung. 

Θα κερδίσει το βραβείο Νόμπελ
 στην κατηγορία της Λογοτεχνίας
το 199 και θα παραμείνει
μια βαθιά διδακτική -
και ενίοτε πατροναριστική-
φωνή της Γερμανίας
 και σίγουρα ένας από τους
 σημαντικότερους Ευρωπαίους
 λογοτέχνες του 20ου αιώνα.

Ελληνικές μεταφράσεις έργων του:

Το τενεκεδένιο ταμπούρλο (μυθιστ., 1959) : Δ.Θ.Φραγκόπουλος ("Εστία")
Γάτα και ποντίκι (μυθιστ., 1961) : Αγγ.Βερυκοκάκη-Αρτέμη ("Διογένης")
η πρόβα της εξέγερσης των πληβείων (δράμα, 1966) : Δ.Θ.Φραγκόπουλος ("Δωδώνη")
Ο Μπουτ, το ψάρι (μυθιστ., 1977) : Θ. Κοκκορόγιαννης ("Ὁδυσσέας")
Δυσοίωνα Κοάσματα (1994)
Σκυλίσια Χρονιά (1998)
Ξεφλουδίζοντας το Κρεμμύδι (2007)
Γράφοντας μετά το Άουσβιτς (2005)

Ένα ταξίδι στη μαγευτική Λευκάδα (1960) – Του Φρέντυ Γερμανού

γερμανοςΑύγουστος του 1960
Ο 26χρονος τότε Φρέντυ Γερμανός
επισκέπτεται ως ρεπόρτερ της «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ»
με την ευκαιρία των «Εορτών Λόγου και Τέχνης»
, το νησί μας.
 Ήταν η εποχή ακόμη που το Φεστιβάλ Λευκάδας,
 όπως επικράτησε αργότερα να λέγεται, 
είχε πανελλήνια ακτινοβολία και όλες 
οι αθηναϊκές εφημερίδες είχαν εκτενείς 
ανταποκρίσεις από τους πιο έγκυρους 
και γνωστούς αρθρογράφους τους – 
μεταξύ άλλων ο ακαδημαϊκός Σπ. Μελάς
για τον οποίο όμως θα επανέλθουμε.
1






Το Ενετικό φρούριο της Λευκάδας, 
που υποδέχεται, 
θαυμάσια διατηρημένο, 
τον επισκέπτη στην είσοδο του λιμανιού
Την Κυριακή, 14 Αυγούστου 1960,
 η προαναφερθείσα εφημερίδα δημοσιεύει
 τις εντυπώσεις του κ. Φρ. Γερμανού
 με τίτλο «ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΜΑΓΕΥΤΙΚΗ ΛΕΥΚΑΔΑ –
 ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΘΡΥΛΟΥ, ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΕΩΣ
 ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΛΛΟΝΩΝ»
. Στο πρωτοσέλιδό της «Η επιδείνωσις της καταστάσεως στο Κογκό»,
 όπου ο Κονγκολέζος ηγέτης της ανεξαρτησίας
 και ο πρώτος δημοκρατικά εκλεγμένος πρωθυπουργός 
της Δημοκρατίας του Κονγκό Πατρίς Λουμούμπα 
απειλούσε να «εισέλθη εις την Κατάγκα
, εάν δεν αποχωρήσουν αμέσως εκείθεν τα βελγικά στρατεύματα».
2







Εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ», Κυριακή 14 Αυγούστου 1960
Ο νεαρός τότε Φρ. Γερμανός, «ευθυμογράφος
 με πηγαίο χιούμορ, παρατηρητικότητα και πρωτότυπο ύφος», 
πάει πέρα από τα καθαυτό θέματα που ήταν στην ημερήσια
 διάταξη των «Εορτών Λόγου και Τέχνης». 
Γράφει ένα ύμνο για το νησί μας, που μόλις 
είχε αρχίσει τουριστικά να μπουσουλάει. 
Συνιστούμε σε όλους, ιδιαίτερα σε όσους καταβάλλουν
 εναγώνια προσπάθειες να ανακαλύψουν ακόμη την
 ταυτότητα του νησιού μας … και τα συγκριτικά του
 πλεονεκτήματα σε σχέση με τη μελλοντική του τουριστική 
ανάπτυξη, να το διαβάσουν με προσοχή.
 Πολλά έχουν ομολογουμένως αλλάξει έκτοτε, 
κάποια όμως παραμένουν ακόμη μέχρι σήμερα
 αναλλοίωτα στο χρόνο…
(Σημ. σ.: Διατηρήσαμε την ορθογραφία του πρωτότυπου κειμένου. Τα έντονα γράμματα είναι δικά μας.)
ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΜΑΓΕΥΤΙΚΗ ΛΕΥΚΑΔΑ
ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΘΡΥΛΟΥ, ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΕΩΣ
ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΛΛΟΝΩΝ
– Εντυπώσεις του κ. ΦΡ. ΓΕΡΜΑΝΟΥ
«Κάποτε μια νέα κοπέλλα ανέβαινε ένα καντούνι της Λευκάδα
. Ήταν όμορφη και όλοι την κύτταζαν. 
Αλλά φυσούσε ένας δυνατός αέρας και το κορίτσ
ι αγωνιζόταν να συγκρατήση το φουστάνι του
 που απειλούσε να κάνη αποκαλύψεις
. Μερικοί Λευκαδίτες στο απέναντι καφενείο
 την κύτταζαν σιωπηλοί. Αλλά ένας δεν κρατήθηκε:
 «Άσε, κοπέλλα μου, τον αέρα να κάνη
 τη δουλειά του» της φώναξε.
Η ιστορία αυτή είναι παρμένη από μια άγραφη
 συλλογή ανεκδότων που οι Λευκαδίτες αρχίζουν
 να σας τα διηγούνται από την πρώτη στιγμή που
 θα πατήσετε το πόδι σας στο νησί τους.
 Έχει κανείς την εντύπωση ότι
 όλη η ιστορία της Λευκάδας είναι μια σειρά
 από εύθυμες ιστορίες. Αλλά φυσικά δεν είναι έτσι. 
Η Λευκάδα είναι ένα βασανισμένο νησί και ο τελευταίος
 σεισμός του 1948 σκόρπισε γύρω του πολλή δυστυχία. 
Πολλοί άνθρωποι βρίσκουν μία παρηγοριά στο να μιλούν 
για τη δυστυχία τους, αλλά οι Λευκαδίτες 
δεν ανήκουν στην κατηγορία αυτή.
 Έχουν μία σπάνια ικανότητα να υψώνονται
 επάνω από τη συμφορά που τους βρήκε.
Είναι περήφανοι και δεν θέλουν να τους
 λυπάται κανείς. Κάποιος μου είπε ότι το
 ίδιο βράδυ του μεγάλου σεισμού ακούστηκε
 ο ήχος της κιθάρας μέσα από κάποιο ερειπωμένο
 καντούνι. Δεν πρέπει να σας παραξενεύη αυτό
. Κάπως έτσι θα πρέπει να έγινε. 
Μία άλλη ιστορία είναι εκείνη του
 Λευκαδίτη σεισμόπληκτου που αποφάσισε 
μία ημέρα να πάη στο γραφείο ανοικοδομήσεως 
για να ρωτήση πότε θα του χτίσουν το σπίτι του.
 Ο υπάλληλος κούνησε το κεφάλι του και συμβουλεύθηκε 
τα χαρτιά του. «Μάλιστα», έκανε ύστερα. 
«Το σπίτι σας είναι καταχωρημένο στην ογδόη κατηγορία»
. Και ο Λευκαδίτης, γλυκά – γλυκά: 
«Τι θέλεις να μου πης;
 Ότι θα μου χτίσετε το σπίτι μου
 ύστερα από οκτώ σεισμούς».
2_1
Έτσι αντιμετωπίζουν οι Λευκαδίτες κάθε στιγμή της ζωής τους. Με χαμόγελο, με κέφι, με χιούμορ. Το Λευκαδίτικο χιούμορ θα είναι ίσως κάποια διασταύρωση του Επτανησιακού, αλλά έχει ένα δικό του χαρακτήρα. Είναι ζεστό και ανθρώπινο. Το σπουδαιότερο ίσως είναι ότι το ταλέντο αυτό δεν είναι προνόμιο των πλουσίων ή των διανοουμένων του νησιού. Το έχουν όλοι οι Λευκαδίτες ανεξάρτητα από την κοινωνική τάξη που ανήκουν. Το περασμένο καλοκαίρι ανάμεσα στα άλλα καλά που ξεφόρτωσε το βαπόρι στην αποβάθρα του νησιού ήταν και μία στάρ. Ο κόσμος την κύτταξε με ενδιαφέρον καθώς περπατούσε στην προκυμαία φορώντας ένα στενό σορτς και ένας βαρκάρης φώναξε σε ένα συνάδελφό του που βρισκόταν λίγο μακρύτερα: «Είδες Αποστόλη τι σπουδαίο πράγμα είναι ο τουρισμός που δεν τον ήθελες. Τι λες τώρα;» Ο Αποστόλης φυσικά κατάπιε τη γλώσσα του μπροστά σε τέτοιο επιχείρημα και από εκείνη την ημέρα έγινε θερμός οπαδός του εσωτερικού τουρισμού.
2_1
Όλα αυτά συνθέτουν στη Λευκάδα μία ατμόσφαιρα που δεν βρίσκεται εύκολα παντού. Οι Λευκαδίτες είναι έξυπνοι και χαίρονται την εξυπνάδα τους με τον ίδιο τρόπο που άλλοι άνθρωποι χαίρονται τα χρήματά τους. Αν πάτε στη Λευκάδα θα διαπιστώσετε ότι οι Λευκαδίτες έχουν μία δική τους μέθοδο αναψυχής. Κάθονται στο Μποσκέτο, που είναι το κοσμικό τμήμα της παραλίας, και λένε ιστορίες. Οι περισσότερες αναφέρονται σε τύπους του νησιού που έζησαν πριν τριάντα και σαράντα χρόνια. Τώρα οι άνθρωποι αυτοί είναι πεθαμένοι, αλλά η νοσταλγία εκείνων που τους γνώρισαν τους κάνει κάθε βράδυ να ξαναζούν στην παραλία του Μποσκέτου.
2_1
Ίσως η «Εταιρεία Λευκαδίων Θεμάτων» να βρη κάποιο τρόπο και να αξιοποιήση το λαογραφικό αυτό υλικό μέσα στα πλαίσια των «Εορτών Λόγου και Τέχνης» που οργανώνει κάθε χρόνο. Οι γιορτές αυτές που χαρακτηρίζονται από την ποικιλία του προγράμματός των ελκύουν κάθε χρόνο όλο και περισσότερους τουρίστες. Περιλαμβάνουν μουσική, θέατρο, διαλέξεις, χορούς, ναυτικές γιορτές, επιδείξεις τοπικών εθίμων και εκδρομές στο εσωτερικό του νησιού.
Ο φετεινός εορτασμός άρχισε χθες αλλά υπάρχει πάντα καιρός για να προλάβετε. Οι γιορτές θα κρατήσουν ως τις 28 Αυγούστου. Το διάστημα δεν είναι βέβαια αρκετό για να γνωρίσετε τη Λευκάδα. Είναι όμως αρκετό για να την αγαπήσετε και να την επισκεφθήτε και του χρόνου. Πάντως άσχετα από το αν δεν περιλαμβάνωνται στο επίσημο πρόγραμμα των γιορτών φροντίστε να ακούσετε τις ιστορίες του Μποσκέτου. Δεν έχει σημασία ότι θα είσθε ξένος. Στη Λευκάδα δεν είναι κανείς ξένος.
2_1
Η Λευκάδα μοιάζει με μία ψυχή που σου ανοίγεται σιγά – σιγά. Η πρώτη επίσκεψη που σχηματίζει ο επισκέπτης φθάνοντας με το λεωφορείο ή μπαίνοντας στο λιμάνι με το πλοίο είναι πολύ φτωχή. Ο σεισμός του 1948 άλλαξε την όψη της πόλεως. Πλήγωσε θανάσιμα την αρχοντιά της και σώριασε σε ερείπια ό,τι είχε στηθεί με κόπους και με όνειρα αιώνων. Πολλά σπίτια σήμερα είναι ετοιμόρροπα. Ανάμεσα σε αυτά είναι τα αρχοντικά του Σικελιανού και του Βαλαωρίτη. Η σημερινή Λευκάδα είναι μία ωχρή σκιά του χθεσινού εαυτού της.
Αλλά αυτό είναι η πρώτη εντύπωση. Συνήθως οι εντυπώσεις αυτές ξεγελούν. Πίσω από τη χλωμή φυσιογνωμία των σπιτιών της η ψυχή της Λευκάδας χτυπά πάντα. Αυτή δεν μπόρεσαν να την καταβάλουν οι σεισμοί. Είναι μια βαθειά και ακατάλυτη δύναμη που ρίζωσε στη γη της Λευκάδας. Είναι τα γελαστά πρόσωπα των ανθρώπων του νησιού που δεν έπαψαν ποτέ να κλοδέχωνται τους ξένους. Είναι αυτή η θερμή φιλικότητα που αναβλύζει από τη ματιά τους. Είναι τα χέρια που θα σφίξετε και οι πόρτες που θα συναντήσετε ανοιχτές. Είναι το κέφι και η ζωηρότητα των ανθρώπων αυτών – τα ξενύχτια στο Μποσκέτο και οι καντάδες με την κιθάρα στα καντούνια της πόλεως.
2_1
Αλλά την ομορφιά του νησιού θα την γνωρίσετε πραγματικά από τη στιγμή που θα προχωρήσετε στο εσωτερικό του. Τότε καταλαβαίνετε γιατί οι Λευκαδίτες είναι αυτοί που είναι και γιατί γεννήθηκαν εδώ ο Βαλαωρίτης, ο Σικελιανός, οι Ζαμπέλιοι, ο Λευκάδιος Χερν. Που αλλού θα μπορούσαν να γεννηθούν;
«Βουνά γαλαζοπράσινα
φρουροί ενός κάστρου ενετικού
που κλει την Άγια Μαύρα»
Το πράσινο της Λευκάδας έχει μία κρυστάλλινη ένταση. Δεν μοιάζει με το πράσινο που ξέρομε. Είναι ένα πράσινο οργιαστικό. Κυλά ορμητικά στους κάμπους σαν χείμαρρος, τρυπά τους βράχους, αναπηδά μέσα από τη θάλασσα σαν μία ζωντανή ύπαρξη. Όλη σχεδόν την ανατολική πλευρά της Λευκάδας την αγκαλιάζουν μικρά καταπράσινα νησάκια που προβάλλουν αναπάντεχα μπροστά σας καθώς το καράβι πλέει ανάμεσα στην Λευκάδα και την Ακαρνανία. Ανάμεσα σε αυτά είναι και η Μαδουρή – το αγαπημένο νησί του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη.
2_1
Απέναντι από την Μαδουρή υψώνεται αγκαλιασμένος από μία οργιαστική βλάστηση στην δασόφυτη χερσόνησο της Αγίας Κυριακής ο τάφος του Γερμανού αρχαιολόγου Γουλιέλμου Νταίπρφελντ, που υποστήριξε πριν σαράντα χρόνια ότι η Ιθάκη του Ομήρου ήταν η Λευκάδα. Οι ανασκαφές που έγιναν μετά απεκάλυψαν στο Νυδρί τα θεμέλια του παλατιού του Οδυσσέα και έγιναν αφορμή να βρεθούν πολλά κοσμήματα ανάμεσα στα οποία και ένα περιδέραιο που λέγεται ότι ανήκε στην Πηνελόπη.
Η ιστορία δένεται στη Λευκάδα με το θρύλο. Πιο κάτω στο νοτιώτερο άκρο της Λευκάδας, υψώνεται ο Λευκάτας που ο λαός τον βάφτισε Κάβο της Κυράς γιατί σύμφωνα με την παράδοση από τον βράχο αυτό αυτοκτόνησε η θλιμμένη ποιήτρια της αρχαιότητας, η Σαπφώ. Ο Λευκάτας είναι ένας βράχος γκρίζος, φαλακρός και αφιλόξενος. Όσοι τον ζουν σε όλες του τις στιγμές λένε ότι έχει μία δική του γοητεία. Ένας πόνος είναι χυμένος στο πέτρινο πρόσωπό του – μία γραμμή απέραντης οδύνης.
«Πόθος βαθύς θανάτου με κατέχει
να ιδώ τους δροσερούς λωτούς
που ανθίζουν στις Αχερούσιες λίμνες»
Τον χειμώνα όταν ο παγωμένος άνεμος ξεκολλά βράχους και χόρτα από τον Λευκάτα, οι χωριάτες που μένουν γύρω λένε ότι ακούν λυγμούς γυναικείους μέσα από τον ρόχθο των κυμάτων.
2_1
Θα πρέπει να ειπωθούν έστω και στο τέλος του άρθρου λίγα λόγια για τη Λευκαδίτισσα. Σπάνια θα συναντήσετε τόσο λυγερά και ολόϊσια κορμιά σαν τα γυναικεία κορμιά της Λευκάδας. Είχαμε πάει μία μικρή συντροφιά εκδρομή στην Καρυά, ένα από τα χωριά της ορεινής Λευκάδας. Ήταν απόγευμα – η ώρα της βρύσης. Οι γυναίκες έρχονταν για νερό με τα βαρέλια τους. Περνούσαν δίπλα από την πλατεία χωρίς να στρέφουν το βλέμμα τους, τα γέμιζαν και έπαιρναν σιωπηλές το δρόμο του γυρισμού. Όλοι προσέξαμε τον τρόπο με τον οποίο μετέφεραν το βαρέλι. Το ισορροπούσαν στην κορυφή του κεφαλιού τους και προχωρούσαν με τα χέρια στη μέση. Είχες την αίσθηση ότι κυλούσαν επάνω στο λιθόστρωτο.
Τις κυττάζαμε μαγεμένοι. Πέρασαν από δίπλα μας ανάλαφρες και περήφανες χωρίς να γυρίσουν ούτε μία φορά το κεφάλι τους δεξιά ή αριστερά. Καθώς γλιστρούσαν έτσι με τα χέρια στη μέση θύμιζαν ακαθόριστα την παράσταση κάποιου αρχαίου αμφορέα. Μία ξένη κυρία της συντροφιάς συμπλήρωσε τη σκέψη μας: «Δεν σας θυμίζουν τις Καρυάτιδες;» ψιθύρισε.
ΦΡ. ΓΕΡΜΑΝΟΣ
________________________________
672* Ο Φρέντυ Γερμανός (1934-1999) γεννήθηκε στην Αθήνα με καταγωγή από τη Μυτιλήνη. Σπούδασε στην τότε Πάντειο Ανωτάτη Σχολή και στη Σχολή Δημοσιογραφίας Όλσον. Μιλούσε αγγλικά και γαλλικά. Μπήκε στο γράψιμο από 18 χρόνων. Ξεκίνησε παίρνοντας το δεύτερο βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Διηγήματος, που καθιέρωσε ο Mπάμπης Kλάρας στη «Bραδυνή». Από το 1953 ως ελεύθερος ρεπόρτερ ανέλαβε πολλές δημοσιογραφικές αποστολές σε διάφορες χώρες για λογαριασμό εφημερίδων και περιοδικών.
Εργάστηκε ως ρεπόρτερ στην «Ελευθερία» (1954-1960), ως χρονογράφος στη «Mεσημβρινή» (1960-1967) της Ελένης Bλάχου, στην «Απογευματινή» (1968-1973) για να κλείσει τον δημοσιογραφικό κύκλο του στην «Ελευθεροτυπία» (1975-1990), απ΄ την οποία παραιτήθηκε («πρόωρα», είπαν μερικοί) για να αφοσιωθεί στο γράψιμο. Έγινε γνωστότατος ως ευθυμογράφος με πηγαίο χιούμορ, παρατηρητικότητα και πρωτότυπο ύφος.
Tο 1964 βγήκε το πρώτο του βιβλίο από τις εκδόσεις «Γαλαξίας», με μικρά χιουμοριστικά διηγήματα, τα οποία «δεν ήταν ακριβώς χιουμοριστικά, ούτε ακριβώς διηγήματα». Ήταν το «Mε συγχωρείτε, λάθος», το οποίο έφτασε τα 150.000 αντίτυπα τα επόμενα χρόνια. Έγραψε συνολικά 25 βιβλία τα οποία τον περιέλαβαν στη συντροφιά των πιο πολυδιαβασμένων Ελλήνων συγγραφέων του καιρού μας. Ο ίδιος πίστευε ότι η συγγραφική του καριέρα άρχισε ουσιαστικά το 1978, όταν έγραψε τον «Εχθρικό πλανήτη», μια σειρά από φανταστικά διηγήματα, κι ένα χρόνο αργότερα το «Ένα γελαστό απόγευμα». Tο 1985, με το ιστορικό του μυθιστόρημα «Ακριβή μου Σοφία», άνοιξε έναν καινούργιο κύκλο που συνεχίστηκε με τα βιβλία «Η εκτέλεση», 1986, «“Ελλη Λαμπέτη», 1996, «Τερέζα», 1997, κ.ά. «Το αντικείμενο», που αναφέρεται στη ζωή του Νίκου Ζαχαριάδη, είναι το τελευταίο του χειρόγραφο που εκδόθηκε, το 2000.
http://www.kolivas.de/archives/215506