ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΗΣ ΙΟΥΣΤΙΝΗΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ- ΑΡΓΥΡΗ Τρικυμία στο τετράγωνο: Στη ζωή και στην Τέχνη



Όταν η Τέχνη γίνεται Ζωή και η Ζωή, Τέχνη. Φράση που χαρακτηρίζει το καινούργιο μυθιστόρημα της Ιουστίνης Φραγκούλη- Αργύρη επακριβώς, εφόσον η ιστορία υπήρξε, μας το αποκαλύπτει η συγγραφέας της ήδη από τον πρόλογο.

ΕΘΝΟΣ On Line
14:09, 20/9/19





Αλλά και «Η τρικυμία» του Σαίξπηρ υπήρξε: το κομβικό έργο που χαρακτήριζε τα παιδικά και νεανικά της χρόνια, την ενασχόληση με το θέατρο αμέσως μετά, τη σχέση της με αυτή καθ’ εαυτή τη ζωή μέχρι το τέλος.

Ένα αφηγηματικό έργο ποταμός για μια γυναίκα ανεξάρτητη και γενναία που κυνηγούσε εντούτοις μια ζωή τη σκιά της και κρυβόταν από τα φαντάσματά της. Στη ζωή της ελληνοκαναδής με ινδιάνικες ρίζες Πολέτ, η συγγραφέας εγκιβωτίζει πολλά: την αρχαία ελληνική μυθολογία, το αρχαίο δράμα, μια Ελλάδα Ιδανική, έναν έρωτα μυθιστορηματικό και μια διαδρομή από καταιγίδα σε τρικυμία. Το πάθος και το λάθος που επαναλαμβάνεται σχεδόν με τρόπο μαθηματικό. Το θύμα που γίνεται θύτης αθέλητα.
Ιουστίνη Φραγκούλη- Αργύρη «Η τρικυμία», εκδ. Ωκεανός, σελ. 625





Ένα μυθιστόρημα – ποταμός που είναι ταυτοχρόνως και η ιστορία μιας ζωής, το χρονικό ενός μεγάλου έρωτα και μια οικογενειακή σάγκα. Η Πολέτ, ελληνοκαναδή με ινδιάνικες ρίζες γνωρίζει τον Πέτρο σε ένα νησί [δεν κατονομάζεται, είναι απλώς Το Νησί, σύμβολο] όταν υπηρετούσε σαν αγροτικός ιατρός και δένει τη ζωή της μαζί του για πάντα: μένει στο Νησί, τον ακολουθεί στην Αθήνα, τον παντρεύεται, κόντρα στις αντιξοότητες και της αντιδράσεις των μεγαλοαστών γονιών του, αγωνίζεται να του κάνει ένα παιδί, [τραγική ειρωνεία ενώ εκείνη δεν μπορεί ο Πέτρος είναι ειδικός στην εξωσωματική], το κατορθώνει κάποια στιγμή, γνωρίζει την απώλεια, την προδοσία και την απόρριψη, επιβιώνει εν τέλει χάρη στην Τέχνη.

Την διασώζει μια «Τρικυμία», αυτή η σαιξπηρική που χαρακτηρίζει και τη δική της νομαδική ζωή, από ανάδοχη σε ανάδοχη οικογένεια ως παιδί, και αργότερα μεγάλη πάντα και παντού «η ξένη». Τη διασκευάζει για παιδιά ξορκίζοντας πρώτα απ’ όλα τα δικά της παιδικά φαντάσματα, την κάνει περιοδεία σε όλο τον Καναδά, κρύβεται μέσα της, γίνεται σκηνικό μέσα στα σκηνικά και προσπαθεί να προφυλάξει τον μοναχογιό της Ρωμανό, στερώντας του ό,τι της στέρησαν: το παρελθόν, μια πατρίδα, τη μνήμη.

Αλλ’ η ζωή της αποφασίζει πότε θα κάνει νηνεμία και θα συνάψει ειρήνη, έχει δικούς της κανόνες και χρόνους, διαθέτει τον δικό της επεμβατικό θεό, ο Ρωμανός στο πέλαγος του διαδικτύου θα κολυμπήσει και συν τω χρόνω θα ξέρει. Μέσα από εκείνον ξαναγαπάμε την χώρα μας και την ιστορία μας, ξαναδιαβάζουμε την ελληνική μυθολογία και μπαινοβγαίνουμε στο αρχαίο δράμα μέσα από ένα σύγχρονο δράμα με αρκετές κοινές συνισταμένες: τον τραγικό ήρωα, τον από μηχανής Θεό, την κάθαρση για όλους στο τέλος.

Ένα αμφίσημο τέλος με μια Τρικυμία τελική και καθοριστική που θα μπορούσε να είναι εσωτερική κι εξωτερική. Το ζητούμενο εξάλλου ο αναγνώστης ήδη το ξέρει. Αγώνας η ζωή και οι δικές μας σκιές είναι εκεί και μας ακολουθούν μέχρι το τέλος.

Ένα χορταστικό, απολαυστικό μυθιστόρημα ζωής, όπου χαίρεσαι νιάτα, έρωτα, θάλασσα, βυθίζεσαι στην άβυσσο της ανθρώπινης ψυχής, κατανοείς το τι ακριβώς σημαίνει καθήλωση, παιδική πληγή και αυτοκαταστροφή, αναφωνείς στο φινάλε «ευτυχώς που υπάρχει και η τέχνη».

Και η Ιουστίνη Φραγκούλη- Αργύρη έχει αποδειχτεί μοναδική στο να μετατρέπει τη ζωή σε καθαρή Τέχνη. 

Γράφει η Ελένη Γκίκα

Η Ιουστίνη Φραγκούλη - Αργύρη , μας παρουσιάζει την ΤΡΙΚΥΜΙΑ της , στην Πάτρα στις 26- 9 « στην Πόλη των αρχοντικών, και των παιδικών της αναμνήσεων , όπως η ίδια συγκινητικά αναφέρει









δελτιο τυπου

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΩΚΕΑΝΟΣ
Σόλωνος 136, 10677 Αθήνα / Τηλ.: 210 3829339 Fax: 210 3829659

Website: www.oceanosbooks.gr / e-mail: info@oceanosbooks.gr

Η ΤΡΙΚΥΜΙΑ
Ιουστίνη Φραγκούλη Αργύρη
Σειρά: Ελληνική Λογοτεχνία
Σελ: 640/ Τιμή: 17,95
ISBN: 978-618-5104-70-2

1η έκδοση 10.000 αντίτυπα





Στην Πάτρα των παιδικών της αναμνήσεων και των πολλών Λευκαδίων αποδήμων επιστρέφει η συγγραφέας και δημοσιογράφος Ιουστίνη Φραγκούλη-Αργύρη για να παρουσιάσει το νέο της μυθιστόρημα Η ΤΡΙΚΥΜΙΑ, το οποίο έχει ήδη γίνει μπέστ-σέλλερ, ενθουσιάζοντας το αναγνωστικό κοινό και τους κριτικούς.

Η εκδήλωση θα γίνει στις 26 Σεπτεμβρίου 8μ.μ στην αίθουσα εκδηλώσεων του ξενοδοχείου Βυζαντινόν,


Ρήγα Φεραίου 106 τηλ. 261 024 3000.

Η παρουσίαση του βιβλίου οργανώνεται από τις εκδόσεις Ωκεανός, το βιβλιοπωλείο Discover Your Way και τον Σύλλογο Λευκαδίων Πάτρας « Η ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ» με την συμμετοχή εκλεκτών ομιλητών από τη Λευκάδα, την Πάτρα, το Μόντρεαλ και την Αθήνα.
Στο τιμόνι της παρουσίασης θα είναι η πολιτικός και παρουσιάστρια κ. Νατάσα Ράγιου.

Όπως λέει η συγγραφέας: «Η Πάτρα των αρχοντικών, της ωραίας ρυμοτομίας, των πλατειών υπήρξε τόπος επισκέψεων από τα παιδικά μου χρόνια. Ήταν συνυφασμένη με αγαπημένους συγγενείς εξ Εγκλουβής που μετοίκησαν στη μεγάλη πόλη παίρνοντας μαζί τους την Λευκαδίτικη καταγωγή τους και την αγάπη για το γενέθλιο τόπο. Στην Πάτρα γνώρισα την ιστορία του Ιονίου, από εκεί ταξίδεψα πλειστάκις για την Ιταλία, υπήρξε ανέκαθεν το λιμάνι της ζωής μου. Χαίρομαι που επιστρέφω για την παρουσίαση της Τρικυμίας, που αγαπήθηκε πολύ από το εδώ αναγνωστικό κοινό».

Περί Τρικυμίας

Η Ιουστίνη Φραγκούλη-Αργύρη επανήλθε στη λογοτεχνία με το συγκλονιστικό βιωματικό μυθιστόρημα Η ΤΡΙΚΥΜΙΑ (Εκδόσεις Ωκεανός) το οποίο ήδη βρίσκεται στη 10η χιλιάδα κυκλοφορίας. Ο τίτλος «Τρικυμία» εμπνευσμένος από το ομώνυμο θεατρικό έργο του Ουίλιαμ Σέξπιρ, αποτελεί φόρο τιμής στον εορτασμό των 400 χρόνων από το θάνατό του. Η ιστορία εκτυλίσσεται ανάμεσα στην Ελλάδα και τον Καναδά με πρωταγωνιστές την Πολέτ και τον Πέτρο, δύο νέους που ερωτεύονται με φόντο την ακύμαντη θάλασσα ενός ελληνικού νησιού.

Εκείνη, εξωτική σαν Ινδιάνα, είναι Ελληνίδα από τον Καναδά και βρίσκεται στο νησί για καλοκαιρινές διακοπές. Ο Πέτρος είναι ο αγροτικός γιατρός του νησιού, γόνος εύπορης οικογένειας των Αθηνών. Ο έρωτάς τους κεραυνοβόλος, θα τους σαρώσει σαν καταιγίδα, θα τους ενώσει σε μια σχέση που μοιάζει μοναδική, μια σχέση που θα περάσει μέσα σε τρικυμίες και νηνεμίες συναισθημάτων...

Πολέτ, βαθιά ερωτευμένη, θα εγκαταλείψει για πάντα τον τόπο της γέννησής της, το μακρινό

Μόντρεαλ, πιστεύοντας στην αιώνια Αγάπη που της υπόσχεται ο Πέτρος.

Όμως ο έρωτάς τους θα σκοντάψει στην οικογένεια του Πέτρου και θα πνιγεί στην τρικυμία των

δικών του κρυφών αδυναμιών... Η Πολέτ, κυνηγημένη από μια σειρά μοιραία γεγονότα, θα επιστρέψει στον Καναδά. Εκεί, από πόλη σε πόλη, θα κρύβεται και θα κρύβει το παρελθόν της... παλεύοντας με την τρικυμία που στοιχειώνει τη ζωή της!

Ένα βαθιά συγκινητικό μυθιστόρημα,
βασισμένο σε βιωματική αφήγηση,
γραμμένο με ιδιαίτερη μαεστρία,
που θα σας συγκλονίσει!



Εκτενές βιογραφικό της Ιουστίνης Φραγκούλη-Αργύρη

Η Ιουστίνη Φραγκούλη-Αργύρη γεννήθηκε στη Λευκάδα, όπου τελείωσε τη δημοτική και μέση εκπαίδευση.
Απόφοιτος του Πολιτικού Τμήματος της Νομικής Αθηνών, δημοσιογραφεί από το 1983 σε ημερήσιες εφημερίδες και περιοδικά της Ελλάδας.
Είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ και έχει εργαστεί κατά διαστήματα σε ραδιοφωνικούς σταθμούς καθώς και στην Ελληνική Τηλεόραση (ΕΤ).
Από το 1989 ζει και εργάζεται στο Μόντρεαλ του Καναδά ως ανταποκρίτρια του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων (μέχρι Μάιο 2015) και διαφόρων εντύπων. Απασχολείται ταυτόχρονα στα διάφορα ομογενειακά μέσα του Καναδά και της Αμερικής, ενώ συνεργάζεται με την εφημερίδα The Huffington Post.
Η Ιουστίνη Φραγκούλη Αργύρη είναι μέλος της Εταιρείας Γαλλόφωνων Συγγραφέων του Κεμπέκ (UNEQ), καθώς και της Ομοσπονδίας Αγγλόφωνων Συγγραφέων του Κεμπέκ (QWF).

Συγγραφικό έργο:
Η μοναξιά ενός ασυμβίβαστου (Εκδόσεις Εξάντας, 2000), (The Lonely Path of Ιntegrity, Exandas Publishers, 2002). Πετάει, πετάει το σύννεφο (μυθιστόρημα, Eκδόσεις Ψυχογιός, 2003), Στις Αγορές του Κόσμου, Επώνυμες Ευκαιρίες και Μικρές Αναλώσιμες Ιστορίες (Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα», 2004), Η Παρακαταθήκη - The Legacy (Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα», 2005), Ψηλά Τακούνια Για Πάντα (μυθιστόρημα ,Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, 2006). Ημερολόγιο Αβάνας- Η Κούβα στο Λύκόφως του Κάστρο ( Εκδόσεις Ηλέκτρα 2008), Γιά την Αγάπη των Αλλων (μυθιστόρημα, εκδόσεις Ψυχογιός 2009),Ο Πόλ και η Λάρα ταξιδεύουν (παιδικό βιβλίο με μουσικό cd, εκδόσεις Ψυχογιός 2011), Ερωτας στην Ομίχλη (μυθιστόρημα, εκδόσεις Ψυχογιός 2011), επανέκδοση Ψηλά Τακούνια Για Πάντα (Εκδόσεις Αρμός, Δεκέμβριος 2013), «Ξυπόλυτες στην Αμμο» (εκδόσεις Αρμός 2014).


Κριτική

Η δρ. Παρασκευή Κοψιδά-Βρεττού γράφει για το μυθιστόρημα:

«Ίχνη ολέθρου ιψενικού λυκόφωτος, τραυματικός συγκλονιστικός έρωτας, σαν αμαρτία βιωμένος, στοιχειώνει τους βασικούς πρωταγωνιστές, τον γιατρό Πέτρο Υπερείδη και την εξωτική Ινδιάνα, την Πολέτ, και τον ακριβό καρπό της σχέσης τους, τον Ρωμανό, που οδηγούνται στην πλήρη συντριβή, καθώς στην αφηγηματική ροή του έργου εκδιπλώνεται η «μανία» της αποκάλυψης: μυστικά, ανομήματα, σκοτεινά τούνελ, πληγές της ψυχής, εγκλήματα και άλλες τόσες τιμωρίες κι ενοχές-δυσβάσταχτη «συμφιλίωση»-εκείνη του τραγικού Versohnung του Γκαίτε-όπου συχνά το τίμημά της είναι η ανθρώπινη θυσία, ακόμα και η αυτοθυσία.

Με αφηγηματική μαεστρία και διεισδυτικές ψυχολογικές καταδύσεις, η συγγραφέας εγχαράσσει σε οριακά συμβάντα της οικογενειακής ζωής και του ιδιωτικού χώρου, τη σφραγίδα μιας συγκρουσιακής νομοτέλειας του έρωτα, στην οποία οι άνθρωποι παγιδεύονται, όπως στον ιστό ενός οδυνηρού μυστήριου, στην τρομερή ευθύνη της απέραντης μοναξιάς τους.»

Αναρτήθηκε από leukada petrin στις 11:40 μ.μ.

Πάτρα: Η Ιουστίνη Φραγκούλη-Αργύρη παρουσιάζει το νέο της μυθιστόρημα "Η ΤΡΙΚΥΜΙΑ"


Τρίτη, 13-09-2016 | 20:50:45

TEMPO24 NEWS:
26 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

13|09|2016 | 15:07
Πολιτισμός


Στην Πάτρα των παιδικών της αναμνήσεων και των πολλών Λευκαδίων αποδήμων επιστρέφει η συγγραφέας και δημοσιογράφος Ιουστίνη Φραγκούλη-Αργύρη για να παρουσιάσει το νέο της μυθιστόρημα Η ΤΡΙΚΥΜΙΑ, το οποίο έχει ήδη γίνει μπέστ-σέλλερ, ενθουσιάζοντας το αναγνωστικό κοινό και τους κριτικούς.

Η εκδήλωση θα γίνει στις 26 Σεπτεμβρίου 8μ.μ στην αίθουσα εκδηλώσεων του ξενοδοχείου Βυζαντινόν,

Ρήγα Φεραίου 106 τηλ. 261 024 3000.

Η παρουσίαση του βιβλίου οργανώνεται από τις εκδόσεις Ωκεανός, το βιβλιοπωλείο DiscoverYourWay και τον Σύλλογο Λευκαδίων Πάτρας « Η ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ» με την συμμετοχή εκλεκτών ομιλητών από τη Λευκάδα, την Πάτρα, το Μόντρεαλ και την Αθήνα. Στο τιμόνι της παρουσίασης θα είναι η πολιτικός και παρουσιάστρια Νατάσα Ράγιου.


Όπως λέει η συγγραφέας: «Η Πάτρα των αρχοντικών, της ωραίας ρυμοτομίας, των πλατειών υπήρξε τόπος επισκέψεων από τα παιδικά μου χρόνια. Ήταν συνυφασμένη με αγαπημένους συγγενείς εξ Εγκλουβής που μετοίκησαν στη μεγάλη πόλη παίρνοντας μαζί τους την Λευκαδίτικη καταγωγή τους και την αγάπη για το γενέθλιο τόπο. Στην Πάτρα γνώρισα την ιστορία του Ιονίου, από εκεί ταξίδεψα πλειστάκις για την Ιταλία, υπήρξε ανέκαθεν το λιμάνι της ζωής μου. Χαίρομαι που επιστρέφω για την παρουσίαση της Τρικυμίας, που αγαπήθηκε πολύ από το εδώ αναγνωστικό κοινό».


Περί Τρικυμίας
Η Ιουστίνη Φραγκούλη-Αργύρη επανήλθε στη λογοτεχνία με το συγκλονιστικό βιωματικό μυθιστόρημα Η ΤΡΙΚΥΜΙΑ (Εκδόσεις Ωκεανός) το οποίο ήδη βρίσκεται στη 10η χιλιάδα κυκλοφορίας. Ο τίτλος «Τρικυμία» εμπνευσμένος από το ομώνυμο θεατρικό έργο του Ουίλιαμ Σέξπιρ, αποτελεί φόρο τιμής στον εορτασμό των 400 χρόνων από το θάνατό του. Η ιστορία εκτυλίσσεται ανάμεσα στην Ελλάδα και τον Καναδά με πρωταγωνιστές την Πολέτ και τον Πέτρο, δύο νέους που ερωτεύονται με φόντο την ακύμαντη θάλασσα ενός ελληνικού νησιού.
Εκείνη, εξωτική σαν Ινδιάνα, είναι Ελληνίδα από τον Καναδά και βρίσκεται στο νησί για καλοκαιρινές διακοπές. Ο Πέτρος είναι ο αγροτικός γιατρός του νησιού, γόνος εύπορης οικογένειας των Αθηνών. Ο έρωτάς τους κεραυνοβόλος, θα τους σαρώσει σαν καταιγίδα, θα τους ενώσει σε μια σχέση που μοιάζει μοναδική, μια σχέση που θα περάσει μέσα σε τρικυμίες και νηνεμίες συναισθημάτων...
Πολέτ, βαθιά ερωτευμένη, θα εγκαταλείψει για πάντα τον τόπο της γέννησής της, το μακρινό
Μόντρεαλ, πιστεύοντας στην αιώνια Αγάπη που της υπόσχεται ο Πέτρος.
Όμως ο έρωτάς τους θα σκοντάψει στην οικογένεια του Πέτρου και θα πνιγεί στην τρικυμία των
δικών του κρυφών αδυναμιών... Η Πολέτ, κυνηγημένη από μια σειρά μοιραία γεγονότα, θα επιστρέψει στον Καναδά. Εκεί, από πόλη σε πόλη, θα κρύβεται και θα κρύβει το παρελθόν της... παλεύοντας με την τρικυμία που στοιχειώνει τη ζωή της!



Ένα βαθιά συγκινητικό μυθιστόρημα,

βασισμένο σε βιωματική αφήγηση,

γραμμένο με ιδιαίτερη μαεστρία,

που θα σας συγκλονίσει!

Εκτενές βιογραφικό της Ιουστίνης Φραγκούλη-Αργύρη



Η Ιουστίνη Φραγκούλη-Αργύρη γεννήθηκε στη Λευκάδα, όπου τελείωσε τη δημοτική και μέση εκπαίδευση.

Απόφοιτος του Πολιτικού Τμήματος της Νομικής Αθηνών, δημοσιογραφεί από το 1983 σε ημερήσιες εφημερίδες και περιοδικά της Ελλάδας.

Είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ και έχει εργαστεί κατά διαστήματα σε ραδιοφωνικούς σταθμούς καθώς και στην Ελληνική Τηλεόραση (ΕΤ).

Από το 1989 ζει και εργάζεται στο Μόντρεαλ του Καναδά ως ανταποκρίτρια του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων (μέχρι Μάιο 2015) και διαφόρων εντύπων. Απασχολείται ταυτόχρονα στα διάφορα ομογενειακά μέσα του Καναδά και της Αμερικής, ενώ συνεργάζεται με την εφημερίδα TheHuffingtonPost.

Η Ιουστίνη Φραγκούλη Αργύρη είναι μέλος της Εταιρείας Γαλλόφωνων Συγγραφέων του Κεμπέκ (UNEQ), καθώς και της Ομοσπονδίας Αγγλόφωνων Συγγραφέων του Κεμπέκ (QWF).

Συγγραφικό έργο:

Η μοναξιά ενός ασυμβίβαστου (Εκδόσεις Εξάντας, 2000), (The Lonely Path of Ιntegrity, ExandasPublishers, 2002). Πετάει, πετάει το σύννεφο (μυθιστόρημα, Eκδόσεις Ψυχογιός, 2003), Στις Αγορές του Κόσμου, Επώνυμες Ευκαιρίες και Μικρές Αναλώσιμες Ιστορίες (Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα», 2004), Η Παρακαταθήκη - TheLegacy (Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα»,2005), Ψηλά Τακούνια Για Πάντα (μυθιστόρημα ,Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, 2006). Ημερολόγιο Αβάνας- Η Κούβα στο Λύκόφως του Κάστρο( Εκδόσεις Ηλέκτρα 2008), Γιά την Αγάπη των Αλλων (μυθιστόρημα, εκδόσεις Ψυχογιός 2009),Ο Πόλ και η Λάρα ταξιδεύουν (παιδικό βιβλίο με μουσικό cd, εκδόσεις Ψυχογιός 2011), Ερωτας στην Ομίχλη (μυθιστόρημα, εκδόσεις Ψυχογιός 2011), επανέκδοση Ψηλά ΤακούνιαΓια Πάντα (Εκδόσεις Αρμός, Δεκέμβριος 2013), «Ξυπόλυτες στην Αμμο» (εκδόσεις Αρμός 2014).

Κριτική

Η δρ. Παρασκευή Κοψιδά-Βρεττού γράφει για το μυθιστόρημα:

«Ίχνη ολέθρου ιψενικού λυκόφωτος, τραυματικός συγκλονιστικός έρωτας, σαν αμαρτία βιωμένος, στοιχειώνει τους βασικούς πρωταγωνιστές, τον γιατρό Πέτρο Υπερείδη και την εξωτική Ινδιάνα, την Πολέτ, και τον ακριβό καρπό της σχέσης τους, τον Ρωμανό, που οδηγούνται στην πλήρη συντριβή, καθώς στην αφηγηματική ροή του έργου εκδιπλώνεται η «μανία» της αποκάλυψης: μυστικά, ανομήματα, σκοτεινά τούνελ, πληγές της ψυχής, εγκλήματα και άλλες τόσες τιμωρίες κι ενοχές-δυσβάσταχτη «συμφιλίωση»-εκείνη του τραγικού Versohnung του Γκαίτε-όπου συχνά το τίμημά της είναι η ανθρώπινη θυσία, ακόμα και η αυτοθυσία.

Με αφηγηματική μαεστρία και διεισδυτικές ψυχολογικές καταδύσεις, η συγγραφέας εγχαράσσει σε οριακά συμβάντα της οικογενειακής ζωής και του ιδιωτικού χώρου, τη σφραγίδα μιας συγκρουσιακής νομοτέλειας του έρωτα, στην οποία οι άνθρωποι παγιδεύονται, όπως στον ιστό ενός οδυνηρού μυστήριου, στην τρομερή ευθύνη της απέραντης μοναξιάς τους.»

www.tempo24.gr

Ομιλία Της Ιωάννας Κόκλα

    Κυρίες και Κύριοι

η ¨Λευκαδίτισσα  Ποιήτρια-Συγγραφεύς κ.  Ιωάννα  Κόκλα
         
από το περιοδικό μας ΝΗΡΙΚΟΣ


 Ιωαννα Κόκλα

Στην ημερίδα της Ομοσπονδίας
Λευκαδιτών Συλλόγων
      προς τιμήν
της Λευκαδίτισσας Αγρότισσας.

Λαζαράτα, Καλοκαίρι 2003  ΄¨ ΜΑΝΝΑ ΓΗ  ""

Κυρίες και κύριοι, καλησπέρα σας.
 Είναι μεγάλη η χαρά και η τιμή να βρίσκομαι εδώ
μαζί σας απόψε, μα πιστέψτε με πολύ μεγαλύτερη
είναι η συγκίνηση που νιώθω, γιατί είμαι και 'γω συνέχειας
παιδί της Λευκάδας γης και με τις ρίζες μου βαθειά στο χώμα.
 Η γενιά μου είναι αγροτική και είμαι
διπλά υπερήφανη  και γι' αυτό.
 Κυρίες και κύριοι,
 αγαπητοί συμπατριώτες και συμπατριώτισσες,
 όπως ένα δέντρο για να κρατηθεί στη ζωή πρέπει να αντλεί,
να ρουφάει απ' τις ρίζες του χώμα και νερό, έτσι και
 μια κοινωνία, ένα έθνος για να ζήσει και να καρποφορήσει
πρέπει να αντλεί, να ρουφάει απ' τις προγονικές ρίζες
και τις παραδόσεις ιστορικές αλήθειες, αξίες και γνώσεις.
 Ευτυχώς για μας η δικιά μας τοπική
κοινωνία, το δικό μας έθνος έχουν πλούσιες και βαθιές τις ρίζες,
 τις ιστορικές αλήθειες και αξίες, έστω και αν στις μέρες μας
 δεν μας είναι ξεκάθαρες πολλές φορές.
 Μια κρούστα, μια αχλή αιώνων, τις σκεπάζει
και εδώ χρειάζεται υπομονή και επιμονή να ξύσουμε
την επικαθήμενη σκουριά, να αναταράξουμε τις στάχτες
 του παρόντος για να ανακαλύψουμε αυ-τές τις γνώσεις -
αλήθειες και να τις κοι-νωνήσουμε. Γιατί "ένας λαός κατ
ένας τόπος μπορεί να προσβλέπει σ' ένα λαμπρό μέλλον
μόνον όταν γνωρίζει καλά το παρελθόν του".
Και εμείς απόψε στο λιγότερο χρόνο που μας
 επιτρέπεται να επικοινωνήσουμε,
 Θα προσπαθήσουμε να ανακαλύψούμε μαζί κάποιες από αυτές
τις σοφές αλήθειες και πρώτα απ' όλα την πανανθρώπινη
οικουμενικότητα και σημαντικότη-τα των εννοιών, των λέξεων Μάννα Γη.
 Η κάθε μια Ελληνική λέξη ξεχωριστά, είναι φορτωμένη ιστορία,
 δεν είναι συμβατική, αλλά νοηματική,
 σημαίνουσα και συμπαντική.
 Η κάθε μια λέξη έρχεται από πολύ μακριά,
μεγάλο το ταξίδι, ασύλληπτο, όπως ακριβώς και η γενιά του καθενός μας,
μα συγχρόνως τόσο κοντινό και γνώριμο αυτό το ταξιδι
 για όλους εμάς, που την
 "μητρτκήν γλώσσαν μας έδωσαν Ελληνικήν".
 Γιατί οι λέξεις, οι ιερότερες λέξεις
Μάννα Γη γονιμοποίησαν, μορφοποίησαν,
έθρεψαν και έδωσαν φωνή και ψυχή στα φωνήματα
 όλων των ανθρώπων της γης.
Το μπόλιασμα της Ελληνιδός φωνής και της ψυχής
αχνοφέγγει στα χείλη και τις καρδιές των ανθρώπων
της γης, αντιφεγγίζει στα ονόματα που ρέούν με ορμή
.στο διάβα της ιστορίας, σκορπίζεται στις απέραντες
Θάλασσες που πλανάται ο νους, Θρέφοντας
τις ξεγυμνωμένες ρίζες των δέντρων της σκέψης
ίδια κατ απαράλλαχτα όπως το χορταστικό, πυρόξανθο στάρι
στα χέρια του γεωργού Τριπτόλεμου κάποτε,
στις απαρχές του πολιτισμού.
Η μυθολογία μας είναι κωδικοποιημένη η ιστορία μας,
όπως λεπτομερώς αναφέρω στο βιβλίο μου "Ελευσίς -
 Ορτάστον, Ονοματολογία - Ετυμολογία ".
Η μυθολογία μας απηχεί, μας διασώζει ιστορικά γεγονότα
και πραγματικότητες.
Οι μύθοι είναι φορτωμένοι ιστορία για το παρελθόν μας.
Οδηγημένοι λοιπόν και εμείς απ' τις αρχέγονες
 πρωτοελληνικές λέξεις Μάννα Γη, προσδιορίζοντας
το "έτυμον", την αλήθεια, αλήθη (όχι λησμονιά)
Θα κοινωνήσουμε την γνώση απ' την ιδια της την ρίζα.
"Φύσει τα ονόματα είναι τοις πράγμασι" Πλάτων Κρατύλος.
Τα ονόματα συμφωνούν με την φύση των πραγμάτων.
Το πρώτο και τελευταίο φώνημα, έναρθρο ανθρώπινο
φώνημα στο διάβα της ζωής όλων των Θνητών
 σ' όλες τις γλώσσες του πλανήτη,
δεν είναι άλλο από το Μα. Μαμά, Μάννα, Μάτερ, Μητέρα.
Λατινικά mater, αγγλικά mother,
ιταλικά madre, Ισπανικά madrί,
ρωσικά mat, περσικά mataz κ.λ.π.
Σύμφωνα με την επιστήμη της ψυχολογίας,
την Μάννα, την Θρέπτειρα μητέρα τροφό και προστάτιδα,
βαθειά στο υποσυνείδητό τους οι άνθρωποι
πάντοτε την αναζητούσαν και πάντοτε Θα την
αναζητούν, προκειμένου να πληρώσουν την μοναδική
- αποκλειστική σχέση Μάωας - παιδιού. Η Θηλυκή αρχή, η Μάννα,
η τροφός αναντικατάστατος και αμόλυντος,
διαφεντεύει τις καρδιές και το νου όλων μας
σ' όποια ηλικία και αν βρισκόμαστε.
Τότε ήταν η Γη -μητέρα Γη - μήτρα — > Δήμητρα, η πονεμένη
 προστάτιδα τροφός Μάννα με την αναστημένη της κόρη
Φερσέφασσα
 (την φέρουσα το φως), σήμερα είναι η πονεμένη,
συντρέχουσα υπεραγία Παναγία μας, μητέρα όλων μας
 με τον αναστημένο της υιό.
 Ο κατά φύσιν άνθρωπος και δη ο πανάρχαιος
προσπάππος Πελασγός είχε συγκινηθεί βαθύτατα
από το θείο μυστήριο της γέννας, της βλάστησης
και προσπαθούσε με τις αισθήσεις και το πνεύμα του
 να δώσει εξήγηση για την ζωή και τον θάνατο.
Στην ευρύστερνο (πλατύστηθη - τι καταπληκτική λέξη)
 αγκαλιά της γης, έβλεπε με έκπληξη να τελείται η
πιο μυστηριώδης διεργασία της κυοφορίας.
Μια ανεξάντλητη εναλλαγή γέννας, φθοράς και Θανάτου.
Έβλεπε τη γη Θηλυκή, στρογγυλή να ανοίγει την
άνοιξη και κατόπιν να εναγκαλίζεται την φθορά, να φθίνει
το Φθινοόπωρο
(εποχή που φθίνουν οι οπώρες).
 Το Θείο μεγαλείο τής φύσης, το θαύμα της ζωής,
 το τέλος και η αρχή μαζί. Για τούτο την έκανε Μητέρα του,
 Γη μήτρα, που γεννά και θρέφει τα πάντα.
Την Θεοποίησε, θεοποιώντας την Θηλυκή της φύση,
την Θήλεια αρχή, την Θεία ενότη-τα αρχής (σύμφωνα και με
τον Α. Σικελιανό). Και σ' όλες τις γλώσσες του κόσμου
εξακολουθεί να είναι γέωους Θηλυκού.
 Γη, γαία, ανταία, χθών, άρουρα, ερα, Δαερα (Δάειρα),
 terra, tellus,1α terre κ.λ.π.).
Στις Βάκχες του ο Ευριπιδης (στ. 275 - 6) λέγει:
 "Νέε μου, δύο είναι ταμεγαλύτερα στους ανθρώπους αγαθά.
Η Θεά Δήμητρα το πρώτο.
 Είναι η Γη και κάλει την με όποιο όνομα Θέλεις".
 Η στρογγυλή Γη ομοιάζει με την μητρική κοιλία.
 Κυοφορούν και οι δύο το σπέρμα, για να βλαστήσει
στην συνέχεια η ζωή• "'Οπου καρποί της γης κατ παίδες
τίθενται παράλληλα ως όμοια", μας λέγει πάλι ο Ευριπίδης.
 Η λέξη βλαστάρι, που χρησιμοποιούμε και εμείς σήμερα,
αυτό δεν σημαίνει;
Το προϊόν της μητρικής κοιλίας ταυτίζεται με τούς
καρπούς της γης και λέγεται καρπός και αυτό,
οι δε καρποί της γης οι δημητριακοί, γεωήματα
 τα λένε οι αγρότες μας. Τα πανέμορφα γυναικεία
ειδώλια, ευρήματα ακόμα και της παλαιολιθικής εποχής,
 που έρχονται στο φως μετά από αρχαιολογικές ανασκαφές,
απεικονίζουν γυμνές γυναικείες μορφές με τονισμένα
τα Θηλυκά χαρακτηριστικά τους.
 Οι στρουμπουλές Αφροδίτες με τα μεγάλα στήθη και τους
 υπερτραφείς μηρούς σε κατάσταση εγκυμοσύνης μας εντυπωσιάζουν
 ακόμα είτε είναι από πηλό, πέ-τρα, ή οστό.
Αλλά η γη δεν υπήρξε μόνο η μήτρα των πάντων,
"η μητέρα Θνητών τε αθανάτων" σύμφωνα και
με τον 'Ομηρο, αλλά συγχρόνως και ο τάφος τους.
 "Τους νεκρούς Αθηναίοι Δημητρείους ωνόμαζον το παλατόν",
 μας ιστορεί ο Πλούταρχος. Στην γη έπρεπε να αποδοθούν
οι άνθρωποι μετά Θάνατον δια της ταφής, διότι μόνο τότε
 "επανερχομένού του σώ-ματος εις την μητέρα γη, εύρισκε ησυχία".
 Και ως χθονία την λάτρευαν, τελούσαν δε εορτές,
εορτάζοντας την ίδια μέρα τα "γενέσια" και τα
 "νεκύσια". (Νέκυς = ο νεκρός, νεκροταφείον κ.λ.π.).
 Προσφέροντας δε εναγίσματα (είδος Θυσιών) και χοές
 (ειόος σπονδών). 'Εχυναν δηλαδή επί του εδάφους των τάφων,
 λάδι, κρασί, γάλα και μέλι με νερό. Μήπως το ίδιο δεν
κάνουμε και εμείς σήμερα; Τα σπήλαια, τα άδυτα, οι
Θολωτοί τάφοι, υπήρξαν οι λατρευτικοί χώροι της γης,
παραπέμποντάς μας στην εικόνα της Θήλειας μήτρας.
'Ετσι λοιπόν απ' την αυγή της ανθρώπινης έλλογης παρουσίας
, η Θηλυκή φύση και αρχή
 Θεοποιήθηκε στο πρόσωπο της Μάωας Γης.
 Θεοποιήθηκε στο πρόσωπο της Μάννας Γης. Θεοποίησαν
 στη συνέχεια και τις ιδιότητες και τα γεωήματά της.
Τη φύση, τη βλάστηση, τον Πλούτο των γεωργικών αγαθών
(και τότε πλούτος λογίζονταν μόνον αυτός), τη χλόη,
τα ποτάμια, τις πηγές και τα δάση της. Νηρηίδες,
 Νεράιδες, Δρυίδες, νύμφες και πότνιες Θεές τα ψύχωναν,
τα προστάτευαν, έστηναν χορούς, ερωτεύονταν
 στα σκιερά δάση και στις νεροπηγές της θεοί και Θνητοί.
Επίσης η γη μας, η Δήμητρα, λατρεύτηκε και με την
 μέγιστη ιδιότητα  μεταξύ των άλλων, της Οεσμοφόρου,
της νομοθέτιδος, δηλαδή, της προστάτιδος των Θεσμών
 του γάμου - τεκνοποιίας μαζί δε και της γεωργίας.
Η γεωργία και ο γάμος - η οικογένεια,
είναι οι σημαδιακοί κοινωνικοί και ηθικοί Θεσμοί, που οδήγησαν
 και οδηγούν τον άνθρωπο από την ημιάγρια κατάσταση, στον πολιτισμό.
 Η καλή διάταξη των κοινωνιών και η σωστή λειτουργική τους
διεργασία είναι συνέπεια της ανάπτυξης και υπάρξεως αυτών
των   Θεσμών.
Ο καθορισμός των αστικών νόμων ανάγεται, όχι τυχαία,
στη Θεσμοφόρο Δήμητρα.
 "Οι Θείοι νόμοι" σύμφωνα   με τα αρχαία μας κείμενα,
ο μέγας θεσμός της Μητρότητας
(ο Θεσμός του γάμου και της τεκνοποιίας δηλαδή)
 μαζί με τον άλλο μέγα θεσμό της γεωργικής τέχνης στήριξαν
και στηρίζουν  ολόκληρο το ανθρώπινο επί γης οικοδόμημα.
Εσείς οι Αγρότισσες, οι γυναίκες της Λευκάδος Γης,
οι ευλογημένες Μάννες μας, είστε το ολοζώντανο παράδειγμα
 και η εφαρμογή των Θείων αυτών νόμων.
 Στα σεπτά σας ιερά χέρια και στην καρδιά σας στηρίζεται
η ζωή και η ουνέχειά της. "Τους Θείους νόμους" και πάλι
όχι τυχαία 3εαίως, παρέλαβαν οι άνθρωποι από τα χέρια του
 πρωτοευλογημένου γεωργού Τριπτολέμου (ο τριες φορές αρώσας την γην)
κατόπιν εντολής της Θεάς Δήμητρας.
Ο Τριπτόλεμος έγραψε περί γεωργίας και διδασκε
 με το γραπτό και τον προφορικό του λόγο,
 περιηγούμενος τον κόσμο "περιερχόμενος την οικουμένη, εναερίω
επί αμάξης„ 'Ετσι η γη μητέρα γεωώσα, έγινε η πρόξενος των
μεγίστων αγαθών, δέχθηκε τις λαμπρότερες τιμές και γιορτές.
 Σύμφωνα με τον ιστορικό μας Διόδωρο Σικελιώτη [Σ? 67, 3]
 "Μεγίστων γάρ αγαθών ανθρώποτς αττίαν γενομένην
επτφανεστάτην τυχετν τιμών κατ Θυσιών ... ου παρ' Ελλησοτ μόνον,
 αλλά κατ παρά παστ σχεδόν τοις βαρβάροτς, οσοτ της τροφης εκοινώνησαν".
 Συνεχίζοντας όμως τα ετυμολογικά μας ταξίδια, ας γευτούμε λίγο
το μεγαλείο και την πρωτογένεια της λέξεις Γη.
Κατά την επικρατέστερη ετυμολογική προσέγγιση η λέξη Γη
προέρχεται εκ του αρχαϊκού ρήματος 'γω, το οποίον σημαίνει
 χωρώ, αλλά και γεννώ. 'Ετσι η γη ονομάστηκε έτσι, επειδή τα
 πάντα χωρούσαν επ' αυτής ή επειδή τα πάντα γεωώνται εξ' αυτής.
 Παρήχθησαν δε χιλιάδες παράγωγες λέξεις οικουμενικές και πανανθρώπινες.
Γηγενής, Γεωργός (γη + έρyον), γεωρ-γία, γεωπονία, γεωγραφία,
 γεωπέδιον -> γήπεδον, γεώμηλον κ.λ.π. Ας σταθούμε όμως
στο κάλλιστον έρyον της γεωργίας, δηλ. καλλιέργεια της γης.
 Σκεφτείτε άραγε είναι τυχαία η ονοματοθεσία της λέξης καλλιέργεια;
Το κάλλιστον έρyον, δεν είναι άλλο από την γεωργία.
Η γεωργία, γιατί περί της υψίστης τέχνης μιλάμε, διαφυλάχθηκε
 και Θα πρέπει να διαφυλάσσεται "ως κόρη οφθαλμού" ως Θησαυρός
 αναντικατάστατος από γενιά σε γενιά.
 Η αντλούμενη εμπειρία του μακρινού περιβάλλοντος
αναδεικνύει την παράδοση της γεωργικής τέχνης,
ολοζώντανο βιβλίο στα αδρά, λιοψημένα χέρια
των αγροτών ανθρώπων της γης.
Στην Ελλάδα εδώ και χιλιετίες η γεωργία έγινε επιστήμη.
 "Πασών επιστημών 1μήτηρ Γεωργία εστί" μας λέγει ο Αριστοτέλης.
 Ο Γεωργός - ποιητής Ησίοδος είναι εκείνος που πρώτος
έγραψε τα περί της γεωργίας στο διδακτικό του έπος. "Εργα και Ημέραι".
 Το άροτρο (αλέτρι) τον Ησίοδου εξακολουθεί και σήμερα να είναι
 πρότυπον γεωργικόν εργαλείον μετά 300 αιώνες χρήσεως τουλάχιστον.
Πατέρας της γεωργικής επιστήμης Θεωρείται ο μαθητής
του Σωκράτους, Ξενοφών. Ωραιότατον είναι το εγκώμιον της γεωργίας
στο οποίο φέρεται να λέγει ο Σωκράτης εις τον "Οικονομικόν".
"Ουδέ σι ευτυχέστεροι ημπορούν απέχουν από την γεωργίαν" ...
 κατ καταλήγει στο κείμενο
"καλώς δε κ' ακετνος ετπεν ος εΨη την γεωργίαν
 των αλλων τεχνων μητέρα κατ τροιρόν είναι.
Ευ μεν γαρ φερομένης της γεωργίας αίρονται
κατ αι αλλατ τέχνατ  απασατ, όπου δ' αν αναγκασθη η γη χερσεύετν
 αποσβέννητατ κατ αι αλλατ τέχνατ σχεδόν τε κατά γην κατ κατά Θάλατταν".
 Η τέχνη της γεωργίας είχε μεγάλη τιμή και υπόληψη και στα Ομηρικά έπη.
Τα πλούσια καρποφόρα κτήματα και γεωργικά ζώα εθεωρούντο
ως ο πραγματικός πλούτος και την τέχνη της γεωργίας, την καλλιέργεια,
με τιμή εξασκούσαν και οι ι'διοι οι βασιλείς.
 Ο ίδιος ο Οδυσσέας, προκα-λώντας έναν εκ των μνηστήρων,
λέγει "αν θερίσουμε αδιακόπως ... και οργώσουμε
συναγωνιζόμενοι ... τότε Θα δεις πόσο εγώ θα σε ξεπεράσω"
. Ο Πλούτος (ο γεωργικός πλούτος, όπως σας προανέφερα)
 όχι τυχαία στην μυθολογία μας αναφέρεται ως ο γυιός της γης
 και του Ιασίωνα, όπου μάλιστα η ούλ-ληψη του από την
 Θεά Δήμητρα έγινε σε τρεις φορές οργωμένο χωράφι.
 Η αλληγορία του μύθού τούτου είναι πρόδηλη.
Η καλλιεργημένη γη σε αντιδιαστολή με τα υπόλοιπα
ονόματά της, ονομάζονταν άρουρα από την ρίζα αρ.
 Εμείς δε την λέμε άρουρα πλέον, αλλά λέμε αρουραίος,
αρακάς, άργιλος, αρόω = οργώνω, άροτρο, άρτος, άργος
 και αγρός, αγρότης, αλλά και πλήθος ονομάτων χωρών
όπως Αρκαδία, Αραβία, Αρμενία, Βουλγαρία, Άριος, Ουγγαρία, κ.λ.π.
 Αγρός, λοιπόν, αγρότης, αγρότισσα. Η αγρότισσα βγαίνει
 ολοζώντανη και ακέραια απ' την άρουρα γη, καλλιεργημένη γη.
Αγρότη και συ Αγρότισσα, κατέχετε στα χέρια σας έναν άγραφο
 Θησαυρό γνώ-σεων, παραδομένο από γενιά σε γενιά αιώνες επί αιώνων
. Ο πλούτος της τέχνης σας είναι
 ανεκτίμητος, δίνει απλόχερα το δώρο της ζωής, τρέφει
 και ανασταίνει κάθε γέννημα.
Και συ Αγρότισσα, αφέντρα της γης και της ζωής,
έχεις το χάρισμα της γέννας και της Θρέψης,
 κουροτρόφος, πλουτοδότειρα.
Και ειδικά εσύ, πάνσεπτη Λευκαδίτισσα Αγρότισσα,
σωστή δωρική κολόνα αρχαίου ναού, σκλάβα
 της τοπικής μας κοι νωνίας, ίδια κιστοφόρος Ελευσιανιακού
Ιερού, γεννώσα, τρέφουσα και συντρέχουσα.
Λεβεντόκορμη με ξάστερο το βλέμμα, ποτέ κακόμοιρη
και αξιολύπητη, με το λόγο το γλυκό στο στόμα.
"Καμάρι μου, ψυχή μου"• Λες και το χρώμα τ' ορίζοντα
γαληνεύει την καρδιά σου και την κάνει ν' απλώνεται
 σ' όλους περίσσια, σαν την Θάλασσα που τριγυρίζει τη ματιά σου.
 Η συμμετρία των άστρων αποτυπώνε-ται στης τέχνης
 την αλήθεια, στον αργαλειό, στο κέντημα, στο Λευκαδίτικο κέντημα.
 Χρυσές οι κλωστές, ακτινωτά τα σχήματα, σημαδεύουν
 το χρόνο και δίνουν διαστάσεις στη νόηση.
 Γυναίκα της Λευκάδος Γης, Μητέρα, ακάματη Κυρά,
 ολόιδια όπως και η Φύση. Εσείς οι Λευκαδίτισσες
Θειές με τ' άξα χέρια της δουλειάς, οι Αγρότισσες Λευκαδίτισσες
Μάωες, υπηρετείτε όσο κανένας άλλος τους
 Θεσμούς της ζωντανής συνέχειας των πανάρχαιων πανανθρώπινων
 αξιών και παραδόσεων της αγνής και καθάριας ζωής.
 Με το σταρένιο ψωμί των χεριών σας και την ορμήνια των
λόγων σας ψυχοπιάνεται και βλασταίνει ο οττόρος της ζήσης,
τρυφερά προφυλαγμένος στα φυλλοκάρδια της ψυχής σας,
 μέχρι να γενεί ήλιος λαμπρός, αντλώντας τις ηλιαχτίδες του
 απ' το φως των ματιών σας. Και τα γεννήματά σας,
 σάρκα από την σάρκα σας, μοοχόβολούν το πάλεμα
 της αργασμένης καρδιά σας, μπολιάζοντας την ζωή με τ' άρωμα τ' Απρίλη.
 Ευλογημένες νάστε όλες εσείς, Γυναίκες, Κόρες,
 Μάωες της Λευκάδος γης, σας προσκυνώ και 'γω συνέχειας παιδί .
.. Ο Μέγας και τελευταίος Μύστης, προφήτης, ο Λευκαδίτης
ποιητής μας Α. Σικελιανός προείδε την συμπαντικότητα του
 συμβολισμού της θήλυας ενότητας αρχής.
 Και ύμνησε με τους προφητικούς του λόγους
όσο κανένας άλλος, την Μητρότητα και τον Αγροτισμό.
 "Γιατίη Μητρότητα κατ ο αγροττσμός απ τα πανάρχαια
χρόνια έκλειναν μέσα τους τον ίδιο ζωτικό καθολικό προορισμό"
μας λέγει και για την Γη - ύπαιθρο επισημαίνει.
 "Η Γη δεν είναι μονάχα το βάθρο αυτής της ηθικής κατ
της πνευματικής εξελίξεως μας μέσα στο παγκόσμιο περιβάλλον ...
η γη είναι ο άνθρωπος ο ίδιος. Περιττό είναι να ζητούμε έξω απ'
αυτή τον Ουρανό ή τον Άδη αν δεν τα βρούμε απάνω της ακέρια
.Για εκείνους που περιφρονήσανε τη Γη κατ Θεωρήσανε
ταπεινωμένο τον εαυτό τους επειδή ήταν πλάσματά της,
Θάπρεπε να υπενθυμίζεται διαρκώς πως η πνευματική
κατ ψυχική ζωή τους, ως την ώρα που κλείσανε ταμάττα,
καθορίζονταν αδιάκοπα από εκείνη ". Και συνεχίζει στις
ομιλίες της ημιτελούς Ελευσίνιας Διαθήκης, αποτυνώμενος
 στον γεωργό. "Γεωργέ, μην αφήνεις τα παιδιά σου να
 αυτομολούνε προς τα κέντρα, που η ζωή είναι σφραγισμένη
 απ' άκρη σ' άκρη απ' την σφραγίδα της πολιτικής κατ της
 ηθικής υπερδουλείας, της δουλείας που ακριβώς καλείσαι
σήμερα ο αδρότερος που υπάρχει μέσα στον κόσμο.
 Η ζωντανή αποστολή σου είναι η ουσιαστικότερη που
υπάρχει σήμε-ρα στη ζωή Λόγια σοφά και προφητικά,
ειπωμένα πριν 70 χρόνους περίπου, τότε που το αγροτικό
ζήτημα και η ερήμωση της υπαί-θρου, δεν είχε ακόμα τις
 διαστάσεις που έχει σήμερα. Σήμερα δυστυχώς, όσο ποτέ
 άλλοτε, ο αγρότης, η αγρότισσα, ο "αδρότερος που υπάρχει
στον κόσμο" χλευάζεται πολλές φορές απ' τους ανίδεους, ασεβείς
 και ανιστόρητους γραφειοκράτες των ανήλιαγων πόλεων
και οι χαρακτηρισμοί άξεστος, χωριάτης, βλάχος, επαρχιώτης
 είναι σε ημερήσια διάταξη. Το αγροτικό ετήσιο εισόδημα
 ολοένα και συρρικνώνεται και οι επιταγές της επίσημης
Πολιτείας επιβάλλουν το συνεχή περιορισμό του αριθμού των αγροτών μας.
Ο αγρότης "Ελληνας, αυτός ο πραγματικός άχροντας,
γιατί όποιος κατέχει γη είναι άρχοντας, ο ελεύθερος
 και ο αδέσμευτος απ' την δουλεία της εξάρτησης της
 μισθωτής εργασίας του μεροκάματου, αναγκάζεται να
 εγκαταλείπει το βιός του, τον πλούτο του και να φεύγει
 μετανάστης, κυνηγώντας μια καλύτερη μοίρα και από παραγωγικός,
 καταντάει μη παραγωγικός, ουραγός και ψωμοζύτης.
'Ετσι δια του αστικού υπερσυγκεντρωισμού, ερημώνεται
η ύπαιθρος και εμείς εδώ στην ορεινή Λευκάδα τις
τελευταίες τρεις δεκαετίες το ζήσαμε και το ζούμε
 πολύ έντονα το πρόβλημα και έτσι λοιπόν ο στυλοβάτης
παραγωγός γεωργός και κτηνοτρόφος γίνεται κι αυτός με τη
σειρά του υπερκαταναλωτής των πολυεθνικών,
πολυδιαφημισμένων εισαγομένων προϊόντων της μιας χρήσης.
 Τα μεταλλαγμένα δημητριακά, το κονσερβαρισμένο γάλα και
 το κρέας των τρελ-λαμένων ζώων, γεμίζουν τα ράφια της
πολυεθνικής αλυσι'δας και του πιο απο-μεμακρυσμένου
ερημωμένου χωριού μας δυστυχώς. Η άλλοτε ιερότητα
και ο σεβασμός που αντιμετωπίζονταν οι δουλευτές της
γης και η ιδια η Μάννα Γη, μας περίσσεψαν.
 Ο πλούτος της Μάωας Γης μεταλλάσσε-ται καθημερινώς
και μαζί μ' αυτόν οι πα-ραδόσεις μας, οι αξίες μας, τ' όνειρά μας.
 Η Γη μας η ευρύστερνος, ξεψυχάει απ' την μόλυνοη,
 απ' την εγκατάλειψη, η Θά-λασσα, ο αέρας, το έδαφος,
το υπέδαφός της ολοένα και πιο πολύ μολύνεται.
 Παραπλανημένοι μεν, ουν - υπεύθυνοι δε, γιατί τους αφήνουμε
να μας αλώνουν κάθε. μέρα και πιο πολύ, καταντήσαμε
να μην επιτρέπεται να τρυπώσουμε στην αγκαλιά της -
πού χωράει το ευρύ-στερνος αλήθεια; - τόσο τοις %ο ταξικά,
 ραδιενέργεια, υδρογονάνθρακες, ράδιο, πλουτώνιο, υπεριώδης
ακτινοβολία και τόσα άλλα συναφή. 'Ηδη από τον καθημερινό
και ανελέητο βιασμό της Φύσης έχουμε αλλαγή του κλίματος,
 ραγδαία αύξηση καρκινογενέσεων.
Ξεχάσαμε ή μάλλον μας προέτρεψαν να ξεχάσουμε
 ότι είμαστε γεννήματα, παι-διά της Γης, ξεπουλήσαμε
και ξεπουλάμε την ευρωστία μας, την υγεία μας, τα αισθήματά μας,
 την ίδια μας τη φωνή και καταντήσαμε ξεκομμένοι και
μοναχικοί, αμπαρωμένοι γεμάτοι φόβους και ανασφά λειες,
να ζούμε στις ρυπασμένες πόλεις, δίχως τον ήλιο και τη
 βροχή να ραντίζουν φως και ελπίδα τα πρόσωπα μας.
Εμείς οι σημερινοί ένοικοι, κατοικοϋντες τη Μάννα Γη,
τρεφόμενοι και ζώντες απ' αυτή, πόσο την σεβόμαστε;
Πόσο την σεβόμαστε, την προστατεύουμε, για να
προστατέψουμε την ίδια μας τη ζωή σε τελευταία ανάλυση;
'Ισως η ανθρωπότη-τα και η γη μας να μην έχει βρεθεί
ποτέ άλλοτε σε τέτοια κατάσταση μόλυνσης του περιβάλλοντος.
Πού χωράνε να ζήσουν άραγε οι Νη-ρηι'δες, οι
Δρυίδες, οι νεράιδες, οι πότνιες Θεές; Σε ποια καθάρια
νερά θε να λουστοίrv και σε ποια πυκνόφυλλα δάση
 θε να κρυφτούν γεμάτες χάρη, φως και έρωτα;
Αν δεν νιώσουμε σάρκα, κομμάτι αυ-τής της Γης,
της Φύσης που μας περιβάλ-λει, αν έστω και αργά
δεν αντισταθούμε στους αχόρταγους αλαζονικούς
καπηλευτές της γης μας, Θα καταστραφούμε.
 Η μωρία, ο σκοταδισμός, τα πρόσκαιρα υλικά
συμφέροντά τους πρέπει να ξεσκεπαστούν και οι πανάρχαιες
 Ελληνικές λέξεις αντίστοιχα να αποκτήσουν την αληθινή τους
 διάσταση, το αληθινό τους νόημα της γνώσης και της υγιούς σκέψης,
 για να οδηγηθούμε κάποτε στην ανάπαυση της ψυχής μας,
 στην αγκαλιά της Μάωας Γης.
 Η ζωντανή αποστολή σου
Αγρότισσα και αγρότη είναι η ουσιαστικότερη που υπάρχει
 σήμερα στη ζωή, λέμε και εμείς με την σειρά μας.
 Λευκαδίτισσα Αγρότισσα, με το καθάριο σου πρόσωπο 
ανταμωμένο με τ' αργασμένα χεροδάκτυλα σου 
ας γίνεις φωτεινό ορόσημο στις μέρες μας.
 Γιατί είσαι ολόιδια η Μάννα Γη. 

-


Ο Σύλλογος μας Η -Ιδρυση !!!!!



Τον Ιούνιο του 1925 μια ομάδα συντοπιτών μας ακριβώς 88 χρόνια πριν ,συμφώνησαν πως έπρεπε ,για να μην χαθούν στο διάβα του χρόνου οι παραδόσεις ,να μην χαθεί στο βάρος των προβλημάτων και του μόχθου για το μεροκάματο ΄΄   η Πατρίδα "" και ο πόθος   γι αυτή , που κρυφόκαιγε στις καρδιές     ναποκτήσουν και ένα συλλογικό  αποκούμπι ,να μπορούν να μαζεύονται ,να τα λένε ,να τα διεκδικούν !

μια Κυριακή πρωί λοιπόν ,ήπιαν ένα καφέ στο καφενείο του Φίλιππου Σίδερη ( Μπουκαούρη ) και εκεί ,έτσι απλά συνυπέγραψαν την πρώτη -την γενέθλια Ιδρυτική πράξη του συλλόγου ,που του έδωσαν και το ονομα ,Τί άλλο ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ !

Οι πρώτοι είκοσι εννέα Αποκιστές  -Ιδρυτές  Λευκαδίτες  ήταν : 
Νικόλαος Σταματέλος ,Δελετάτος Κων/νος  , Μεσσήνης Χαρ.,βασ.( δυσανάγνωστο επώνυμο )Δαμ.Μεσσήνης ,Παν.Μπογόρδος ,  Ευαγγ. Μπογόρδος  , Γεωργ.Σίδερης ,Φίλιπ.Σίδερης Αγγελος Χόρτης ,Αναστ.Καρφάκης ,Θεόδ.Κατωπόδης  ,Παν.Αρνής , Σπυρ.Δρακονταειδής ,Γερ.Κτενάς ,Αγγ.Ρομποτής ,Νικ.Καράμπαλης ,Σπύρος Δούκερης ,Νικ.Χαλικιόπουλος ,Σπ.καπόνης ,Σπ.παπανελόπουλος ,Β.Σίδερης ,Ελευθ.Ζαβαγιάννης ,Νικ.Αρνής    
ΕΤΣΙ ΣΥΓΚΡΟΤΉΘΗΚΕ Ο ΣΎΛΛΟΓΟΣ      μια Κυριακή Πρωί του θεριστή από 29 Λευκαδίτες  ! Ούτε ήξεραν γράμματα ,ούτε ήτανε διαβασμένοι ,ούτε και σκεφτότανε ότι κάποια στιγμή ,θα γραφότανε στο INTERNET τα ονόματά τους ,για να τα βλέπουν οι ανα τον κόσμο αδελφοί μας συντοπίτες ! 

Και περπάτησε ο Σύλλογος ! Η μικρή -τότε κοινότητα Λευκαδίων η οποία ζούσε σκόρπια από τα Συχαινά ίσαμε τα Βραχναίικα ,αποκτούσε μια εκπροσώπηση ,μια ευκαρία εντοπισμού και αναγνώρισης  .
Εφτασε μέχρι  ανεμπόδιστα μέχρι και το πόλεμο του 40 . και .τότε χάθηκε ! 
Μές τη μεγάλη συμφορά ,όπως χάθηκαν πολλά και  τόσα  άλλα , σημαντικά .
Ηρθε η κατοχή ,ο μαύρος εμφύλιος...Πέρασε η δεκαετία του 50 . σαν μια περίοδο ανάρρωσης για τη ρημαγμένη Ελλάδα ! 
Τον Απρίλη του 1962 , μια άλλη ομάδα , από 29 Λευκαδίτες  , συμφώνησαν και ανάστησαν το πεθαμένο ,μέχρι τότε Σύλλογο .Ηταν η ανάγκη ! ήταν ο πόθος να μην χαθεί ο σκοπός ,να μην ξωφίγουν οι αναμνήσεις και   ο δεσμός με τη  πατρίδα απ τα παιδιά ! ,απ  τη δεύτερη και τρίτη γεννιά 
Από τότε πορεύεται ο κανονικά , ,μπροστάρης σε μια κοινότητα τεσσάρων  ολόκληρων  γεννεών .
Συμπληρώνονται 88 χρόνια από την ιδρυσή του ,χρόνια ,παρουσίας  και προσφοράς στην κοινότητα  και στη τοπική κοινωνία της Αχαικής πρωτεύουσας .
Εστω κι αν χρειάστηκε να πέσει σε λήθαρβο τα μαύρα χρόνια του πολέμου ,έστω και αν πέθανε τα μαύρα χρόνια ,της κατοχής και του εμφυλίου !

 Η συλλογική συνείδηση  βαθειά στις καρδι΄ές   αγρυπνούσε ! έτσι φάνηκε ¨
ετσι αποδείχθηκε .'ετσι αποδεικνύεται καθημερινά !!!! 

οι καιροί μας ,είναι αλήθεια ,δεν προσφέρονται και τόσο για συλλογικές δραστηριότητες ,ειδικά όταν περισσεύουν οι έγνοιες , και οι αγωνίες   του μέσου πολίτη ,για την καθημερινότητά του .
Ομως ,στην εποχή μας  χρειάζονται  αντιστάσεις   ! 
.Αντιστάσεις στην ισοπέδωση ,την αδιαφορία ,τον απομονωτισμό ,την κατάθλιψη των καιρών .αντιστάσεις που μπορεί να προσφέρει   και να σφυρηλατήσει ένας Σύλλογος  , δηλαδή μια σύγκλιση ενδιαφερόντων σε κοινές εκφράσεις .
Ο δικός μας Σύλλογος ,όπως και οι συναφείς ,ως  κυρίαρχό του στοιχείο  και   χαρακτηριστικό έχει   τον παροικιακό του χαρακτήρα .
Δεν έχει κανένα άλλο ρόλο και αντικείμενο από το αναδεικνύει τις κοινές καταγωγικές μας αναφορές ,να ποτίζει και να λυπαίνει τις ρίζες μας ,να γεφυρώνει το νησί μας ,με τον αποικισμό του στην Αχαική γή .Κι αυτό γίνεται με τη συλλογική μας συνείδηση  άγρυπνη  και  το ενδιαφέρον μας  ,  όσα και αν τα προβλήματα ,μας στροβιλίζουν ,για την ευπραγία της  κοινοτικής μας οντότητας  ,.  
μια κοινότητα άλλωστε ,  που  , όπως οι αιώνες και η ιστορία έχουν αποδείξει ,θα έχανε τον χαρακτήρα της ,τις ιδιατερότητές της ,τις παραδόσεις ,τα ήθη και τα έθη της ,χωρίς μια συλλογική εκπροσώπηση !
αυτό είναι η αναγκαιότητα του συλλόγου .και μόνο αυτό !
 και ας μην το φιλοσοφούσαν τόσο βαθειά, οι πρωτοιδρυτές του Συλλόγου μας ,τότε , ! 
ηταν μεροκαματιάρηδες ,φιλόσοφοι της ζωής ,από άλλη ,αλλά απλή  διάσταση .
Η μικρή αυτή ,αφιέρωση ,εν όψει της συμπλήρωσης 88 χρόνων από τη Ιδρυση  του συλλόγου και η ειδική αφιερωματική έκδοση του  Συλλόγου μας ,με το βιβλίο  που εξέδωσε   <<ΑΦΙΕΡΩΜΑ >>    80 χρόνια από την Ιδρυση  1925-2005-  φέρνει στη μνήμη μας ανθρώπους ,που υπηρέτησαν την ιδέα της σύναξης των συντοπιτών μας .
Τους θυμόμαστε με συγκίνηση και νοιώθουμε την αγάπη τους για την ανάδειξη της Λευκαδίτικης κοινότητας  και την αναγκαιότητα του σκοπού των 
Ενα μικρό εύσημο μνήμης γι αυτούς ,και για όλους που από το 1925 μέχρις σήμερα ,στρατεύτηκαν και διατέθηκαν με τον τρόπο και το μέτρο τους ,για  το σκοπό αυτό 

Σήμερα όμως απευθυνόμαστε περισσότερο  και  στα νεότερα  μέλη  της Λευκαδίτικης Κοινότητας ,
Τα Λευκαδιτόπουλα της 3ης και 4ης γεννιάς ,που βλασταίνουν στο βαθύριζο δένδρο που στήσαν οι παλιότεροι !
Ο Σύλλογός μας υπακούει στην  Μακρυγιάννεια σοφία : << εγώ και Σύ φκιάνουμαι το ΕΜΕΙΣ  >>  
 :Ας συστρατευτούμε όλοι στο Σύλλογο.
Ας μην απορρίψουμε τους πόθους και τους σκοπούς , των Ιδρυτών του .
Ο Σύλλογος είναι ---  τ ο ζητούμενο ΕΜΕΙΣ  
ι  Ας μην το ξεχνάμε .
 Ας μην ξεχνάμε  και την απλότητα των συναισθημάτων, που ένωσε κάποιο Κυριακάτικο πρωινό  του Ιουνίου  του 1925 , κάποιους απλούς ανθρώπους  ,  όχι σε συνεδριακά κέντρα   , αλλά σένα καφενείο 
Σ ένα καφενείο  ,στο καφενείο του Σίδερη ...για το ΕΜΕΙΣ .......

Νηρικος