Πορτραίτα του τόπου μας Ηλίας Λογοθέτης: O ηθοποιός


Πορτραίτα του τόπου μας 

Ηλίας Λογοθέτης: O ηθοποιός ---- Του Ηλία Γεωργάκη


Ο Ηλίας Λογοθέτης ζει και ανασαίνει με την Λευκάδα στην καρδιά του. Λες και δεν έφυγε ποτέ απο του Πουλιού. Και ειναι πράγματι ο ηθοποιός που καταθέτει τη ψυχή του στο σανίδι. Σεμνός, διαβασμένος, χαμογελαστός, πάντα με χιούμορ και καλή διάθεση, δεινός τραγουδιστής, διορατικός, πάντα με άποψη ειναι ιδιαίτερα αγαπητός στο ευρύ κοινό. Είχε την μεγάλη τύχη να μεγαλώσει στην αξέχαστη παλιά Λευκάδα, με τους διανοούμενους, τις φάρσες, το φεστιβάλ, τα φαρομανητά, την πολιτιστική πανδαισία, τα ξενύχτια στου `` Μουτρούκαλη``. Κι αυτή την Λευκάδα συνεχίζει να κουβαλάει στην καρδιά του. Ειναι `η πιο μεγάλη απουσία μου-η πιό μεγάλη λατρεία μου.`, μας αποκάλυψε στη συνέντευξη που είχαμε μαζί του. Και όταν τον ερώτησα αν θα επιστρέψει στο νησί η απάντηση του ειναι εντυπωσιακή: ``Πρέπει να προετοιμάσω την καρδιά μου. Το μυαλό μου ειναι προετοιμασμένο``, ήταν η απάντηση του. Σύζυγός του ειναι η γνωστή ηθοποιός Μαρία Ζαχαρή(που δινει ρεσιτάλ στο εργο του Γ. Βιζυηνού το `Αμάρτημα της μητρός μου`` και γιος του- ο επίσης ηθοποιός- Αλέξανδρος Λογοθέτης.(σ.σ. επαιξε το ρόλο του γιατρού στο «Νησί» ).

Μικρό βιογραφικό Ηλία Λογοθέτη: Γεννήθηκε στις 15 Απριλίου 1939 και μεγάλωσε στη Λευκάδα. Δεν σκεφτόταν να ακολουθήσει την υποκριτική, καθώς ελκυόταν περισσότερο από την όπερα σαν είδος. Σπούδασε και πήρε πτυχίο από το τμήμα Πολιτικών Επιστημών της Παντείου. Με το θέατρο ήρθε σε επαφή μέσω του Θεάτρου Τέχνης του Καρόλου Κουν, απ` όπου αποφοίτησε το 1967 και πήρε μέρος σε πολλές θεατρικές παραστάσεις. Πρωτοεμφανίστηκε στον κινηματογράφο το 1970, στο έργο "Βαβυλωνία". Έγινε γνωστός κυρίως σε κωμικούς ρόλους από συμμετοχές στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Το 2000 δέχτηκε τα θετικά σχόλια του Χάρολντ Πίντερ για την ερμηνεία του στο θεατρικό έργο «Νεκρή Ζώνη».
Έχει συνεργαστεί με τους θιάσους Γιάννη Φέρτη-Ξένιας Καλογεροπούλου, Κάκιας Αναλυτή-Κώστα Ρηγόπουλου, Νίκου Ξανθόπουλου, Θανάση Βέγγου, Άγγελου Αντωνόπουλου-Μιράντας Κουνελάκη, με το Αμφιθέατρο του Σπύρου Ευαγγελάτου κ.ά. Συμμετείχε σε πολλά θεατρικά έργα στην τηλεόραση στο γνωστό «Θέατρο της Δευτέρας» (ΕΡΤ1). Έχει λάβει μέρος, επίσης, σε μουσικές παραστάσεις, όπως το αφιέρωμα στον Μιχάλη Σουγιούλ.
Παραθέτω δυο συνεντεύξεις που μου έδωσε ο λατρεμένος μου νονός. ο Ηλ. Λογοθέτης:
ΕΡΩΤΗΣΗ: Μια εικόνα απο τα παιδικά σου χρόνια;
ΑΠ: Η Κουζούντελη φωτισμένη απο τις πυγολαμπίδες. Ενα ονειρικό τοπίο.
ΕΡ: Λευκάδα;
ΑΠ: Η πιό μεγάλη απουσία μου-η πιό μεγάλη λατρεία μου.
ΕΡ: Μια νύχτα που δεν θα ξεχάσεις ποτέ.
ΑΠ: Νύχτα αποκριάς. Βροχή. Κατακλυσμός. Βρίσκομαι τυλιγμένος σ΄ενα καμιλό παλτό πάνω σ΄ενα σωρό ελιες σε μια αποθήκη που ειχε ο Μήτσουρας στην Κουζούντελη.
ΕΡ: Αξέχαστη καντάδα;
ΑΠ: Στο σπίτι του εισαγγελέα Συμπέθερου για το καλωσόρισμα στη Λευκάδα. Στην αρχή μας παρεξήγησε οτι κάνουμε καντάδα στην πανέμορφη σύζυγο του αλλά μετά μας φόρτωσε κεράσματα! ``Ω! μην κοιμάσαι ξύπνα να σε δώ, ψυχή χαριτωμένη....``
ΕΡ: Αγαπημένοι παλιοί φίλοι;
ΑΠ: Πανάγος, Ζαχαρής, Βαλαμόντε, Ασδραχάς, Ψάθας, Πάλμος, Αγγελος Παταλέας, Πάπιος μα προπάντων ο θείος μου, ο Χρήστος Ο Καλογιάννος.
ΕΡ: Κώστας Βαλαμόντε;
ΑΠ: Μαέστρος του σουρεαλισμού, μέγιστος ποιητής, μεγάλος ζωγράφος.
ΕΡ: Αγιομαυρίτικη φάρσα-μύθος
ΑΠ: Οι `Γάτες`. Οι Ιταλοί έρχονται στη Λευκάδα για να αγοράσουν γάτες. Ο Ζαχαρής σκηνοθετεί με μαεστρία τη φάρσα που άξιζε ενα Οσκαρ.
ΕΡ: Ενα όνειρο σου;
ΑΠ: Να ξαπασπρωξω τη σχεδία στο Πέραμα, μαζί με τη φίλη μου τη Βέρα.
ΕΡ: Στίχος που σε σημαδεύει;
ΑΠ: `Άγνωστε καβαλάρη σκονισμένε, στο χάνι πούρθες χτες να κοιμηθείς,,,,`
(Σπύρος Φιλιππας-Πανάγος). Με αυτό κέρδισα την υποτροφία το 1964 στο ΘέατροΤέχνης του Κούν.
ΕΡ: Λευκαδίτικος πολιτισμός;
ΑΠ: Πολιτισμός προχωρημένος, πολιτισμός καρδιάς και νού. Σπάνια περίπτωση.
ΕΡ: Λευκαδίτες
ΑΠ: Παράξενοι, απόκοσμοι, ευαίσθητοι, υποκριτές, θανάσιμα ερωτευμένοι, δεινοί κανταδόροι, νοσταλγοί της αιώνιας επιστροφής στην ευλογημένη Λευκάδα, τη χωρα των ποιητών
ΕΡ: Σχεδιάζεις επιστροφή;
ΑΠ: Εχει δρομολογηθεί. Όμως το ταξίδι ειναι επικίνδυνο. Πρέπει να προετοιμάσω την καρδιά μου. Το μυαλό μου ειναι προετοιμασμένο.
ΕΡ: Σπύρος Φίλιππας-Πανάγος;
ΑΠ: Ο Δίας μου, ο Απόλλωνας μου, ο Διόνυσος μου, ο αίτιος της ταλαιπωρίας μου στο θέατρο, ο αίτιος της ευτυχίας μου στη σκηνή, όλη μου η μνήμη για τη Λευκάδα μας. `Ο Βαγγέλης ο Μετανάστης`.
ΕΡ: Χωρίς τη Λευκάδα;
ΑΠ: Σιωπή.....
-----------------------------------------------------------

20 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ -``ΤΑ ΝΕΑ``-19/11/2010 -ΗΛΙΑΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ(ηθοποιός): ’’Πολλοί θεατές παζαρεύουν τα εισιτήρια στο θέατρο’’. ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΗΛΙΑΣ ΓΕΩΡΓΑΚΗΣ
Για τρίτη χρονιά ο Ηλίας Λογοθέτης παίρνει τη µορφή του «καταραµένου» µυθιστοριογράφου Γεωργίου Βιζυηνού στην παράσταση που σκηνοθετεί ο ίδιος, αντλώντας έµπνευση από το «Αµάρτηµα της µητρός µου» (Θέατρο Βαφείο - Λάκης Καραλής). Το αυτοβιογραφικό διήγηµα δραµατοποιείται χωρίς καµία απολύτως αλλαγή στη γλώσσα ή περικοπή του κειµένου. Ο Ηλίας Λογοθέτης, µε 46χρονη θεατρική πορεία, αντιλαµβάνεται το θέατρο ως µια σπουδή, ως έρευνα της δράσης της θεατρικής πράξης. Τονίζει ότι ηθοποιός σηµαίνει µεταφορέας, δεν ποιεί ήθος, µεταφέρει ήθος αν υπάρχει. Και αποκαλύπτει ότι λόγω της οικονοµικής κρίσης πολλοί θεατές από το τηλέφωνο παζαρεύουν την τιµή του εισιτηρίου.
1 Οικονοµική κρίση και θέατρο;
Η οικονοµική κρίση επηρεάζει τα πάντα. Πολλοί θεατές από το τηλέφωνο παζαρεύουν την τιµή του εισιτηρίου, και µάλιστα ακόµη και τα δύο ευρώ. Δεν καταλαβαίνει κανείς το µέγεθος της τραγωδίας που µας οδηγεί το Μνηµονιο του Σόρος και των τοκογλύφων.
2 Η σηµερινή Ελλάδα;
Οσµή βρεγµένης κότας. Διαφθορά και απουσία ειλικρίνειας από το πολιτικό σύστηµα και αβέβαιες προοπτικές. Η Πνευµατική Ηγεσία ροχαλίζει.
3 Η νεολαία;
Ενα αµυδρό φως µες στο βαθύ σκοτάδι. Προσπαθεί να προσδώσει χαρούµενα χρώµατα στην κατήφεια του παρόντος, επινοώντας ελπίδες χιµαιρικές.
4 Σαράντα έξι χρόνια στο θεατρικό σανίδι, τι αποκοµίσατε;
Μεγάλες χαρές και µεγάλες στιγµές. Οπως η συνάντησή µου µε τον Πίντερ, τον Γιάννη Χρήστου, τον Τσαρούχη.
5 Οι σηµερινές αξίες του Νεοέλληνα;
Tις ψάχνει στο διαδίκτυο. Το είδος αυτό που αποκαλείτε «Νεοέλληνα» είναι προστατευόµενο και οι αξίες του περιγράφονται στο εγχειρίδιο του κόµη Ντε Βαλαµόντε, βοηθού επί πολλά χρόνια του Κλοντ Λεβί - Στρος.
6 Το µεγαλύτερο ρίσκο που έχετε πάρει;
Να φύγω από του Πουλιού (η γειτονιά µου). Η µυθική γειτονιά των κανταδόρων και των µποέµ, των σπάνιων αφηγητών και του Καλλίστρατου, ενός νεώτερου Αριστοφάνη και των φοβερών και τροµερών συµµαθητών του, µε κορυφαίο τον Νίκο Σκλαβενίτη, και του µεγάλου Μύστη της Θάλασσας Πάνου και των διαφωτιστών µου Ζαχαρή και Πανάγου.
7 Γεώργιος Βιζυηνός στο «Αµάρτηµα της µητρός µου».
Ψυχή µου, ψυχή µου, ανάστα, τι καθεύδεις; Η ψυχή µου είναι ανάλαφρη σαν το πουλί που έχει χτίσει τη φωλιά του στον ουρανό. Ταπεινός αφηγητής.
8 Ποιον θεωρείτε καλύτερο ηθοποιό όλων των εποχών;
Δεν µπορώ να απαντήσω σ’ αυτό το ερώτηµα, γιατί σίγουρα κάποιον θα αδικήσω. Είναι σαν να µε ρωτάτε ποιος είναι ο µεγαλύτερος ζωγράφος ή συγγραφέας ή συνθέτης – βέβαια δεν είναι το ίδιο. Ο Γιαν ΜακΚέλεν έχει κάτι το θεϊκό.
9 Ηθοποιός σηµαίνει…
Κατά τη γνώµη µου, σηµαίνει µεταφορέας. Δεν ποιεί ήθος, µεταφέρει ήθος αν υπάρχει. Και τι γίνεται στην περίπτωση που ο ηθοποιός δεν έχει ήθος; Πώς πρέπει να ονοµάζεται; Ας περιοριστούµε λοιπόν στη λέξη ΥΠΟΚΡΙΤΗΣ ως άλλοθι.
10 Η θέση του έλληνα ηθοποιού στη σηµερινή κοινωνία;
Το θέµα εδώ είναι ταξικό. Αν δεν ανήκεις στην παντοδύναµη ολιγαρχία του θεάτρου, δεν έχεις θέση ακόµα και στο λεγόµενο «Εθνικό Θέατρο», που µάλλον πρέπει να ονοµαστεί «Οικογενειακό Θέατρο». Οι πραγµατικοί καλλιτέχνες είναι αυτοί που δεν είναι σίγουροι πού ρισκάρουν. Πάντως οι δυνάστες των ηθοποιών είναι οι ίδιοι οι ηθοποιοί.
11 Τηλεόραση και θέατρο;
Η τηλεόραση και το θέατρο βαδίζουν χέρι χέρι. Στο θέατρο αλλά και στην τηλεόραση γίνονται προσπάθειες για την πνευµατική ανύψωση του λαού που τόσο διψά για µόρφωση και καλλιέργεια.
12 Πώς βλέπετε το ελληνικό θέατρο;
Αµφίβολο, σπασµωδικό, µπάσταρδο. Παρ’ όλα αυτά, ελπιδοφόρο.
13 Το νόηµα της ζωής;
Το νόηµα της έννοιας «ζωή» ή το νόηµα του νοήµατος της έννοιας «ζωή», δεν καταλαβαίνω τι θέλετε να πείτε. Εν πάση περιπτώσει, η ζωή δεν µας δίνεται για να την απολαύσουµε αλλά για να την αντέξουµε και να ξεµπερδέψουµε µαζί της.
14 Ο αγαπηµένος σας ρόλος;
Ο Σπούνερ από τη «Νεκρή ζώνη» του Πίντερ. Είχα την ευτυχία να µε δει στην παράσταση.
15 Η µουσική στη ζωή σας;
Μια κυβέρνηση στο χάος του νου µου. Μια τακτοποίηση των νευρώνων.
16 Σας τροµάζει ο θάνατος;
Η απώλεια των φίλων είναι πιο τροµακτική από την ιδέα του θανάτου.
17 Πώς βλέπετε το ελληνικό σινεµά;
Οψιφανές και οψιγενές κίνηµα των δήθεν πρωτοπόρων κινηµατογραφιστών.
18 Ηθοποιός και τηλεόραση;
Αγάπης αγώνας άγονος. Σχέση συνοικεσίου µε προξενητές και προκαταβολή προίκας. Ενίοτε η πίκρα είναι µεγαλύτερη της προίκας.
19 Το στίγµα του σηµερινού ελληνικού πολιτισµού;
Ο ελληνικός πολιτισµός, ο πιο πλούσιος της ανθρωπότητας, αµύνεται ενάντια στη χυδαιότητα και την αισθητική παραµόρφωση και χαράζει την πορεία του στον χάρτη του µέλλοντος µε την οµορφιά και την εξυπνάδα των ανθρώπων που αµύνονται ενάντια στην υποδούλωση και το ξεπούληµα.
20 Λευκάδα, η γενέτειρά σας;
Ω χώµα µου, που αγνάντια σου ο ολόαγνος πόθος µου αχτιδοβολάει σαν αρραβώνας νέος στον ήλιο. Η συνείδηση της γής μου.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΥΓ: ΚΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΑΥΤΟΥ: Βρισκόμαστε στη δεκαετία του 1960 με όλη την καταπληκτική παρέα των.. εντιμότατων μπρανέλλων στα ντουζένια τους. Το ΄Πανθεον`΄στις φλόγες με τα φαρομανητά και τα αμπωξίδια. Ατελείωτες οι ιστορίες, οι φάρσες και τα καλαμπούρια. Φοβεροί τύποι. Κι αυτή ήταν η ιδιαιτερότητα των μπρανέλων. Το χιούμορ, ο αυτοσαρκασμός, η διαφορετική προσέγγιση της ζωής, ο ιδιόρρυθμος τρόπος σκέψης. Παρά τη φτώχεια και τις κακουχίες. Αλήθεια και ποιος δεν θυμάται τον Ταγέα και τον Μπίρια. Ο Γεράσιμος καλόκαρδος και μεγάλη ψυχή - είχε ένα καροτσίνι τη Σούζη -και σύχναζε στου ``Μυτα``. Ο Σταυρος ο Ταγέας φώναζε `Αβάρααα!΄`. Και ποιος δεν θυμάται τον Αντρέα τον Όπερα ή Ριγολέτο(που έσπρωχνε το καροτσινι του σφυρίζοντας ριγολέτο) τον μπάρμπα Αντρέα με τα γλυκά του, τον Βαλαμόντε(Κοκονιώρο) με τις διαλέξεις, τον αξέχαστο Βούλη Βρεττό, τον Μπολσεβίκο, το Ζακχαίο, τον Σεραφείμ, το φοβερό Ζαχαρή με τις φάρσες του, το Γιάννη το Δεσύλα, τον Άγγελο τον παταλέα, τον Σπυραντωνη, το Νιόνιο τον Πατσά. Ατέλειωτη η λιστα:: ο Σπύρος Φιλιππας- Πανάγος, ο Μαλιαρής, ο Τσίνας, ο Ερμολαος Σκεπετάρης, ο Κονίας, ο Γιαννης Αθηνιωτης, ο Λίζας, ο Μπαμπάρος, ο Μούρτας, ο Μπατίστας, ο Κορομλέος, ο Πάπιος( με το ιστορικό καφενείο στην Κουζουντελη), ο Πούλος, ο Μπολσεβίκος, ο Νιόνιος ο Σοροκρασής, ο Μπατίστας, ο Κλίνιας, o Κεφάλας, ο Καρύδης(΄΄ω δρόμο πατέρα΄΄), ο Λιώρης με την παράγκα του, ο Κοτσώλος, ο Αντωνης Κανιός, ο καθηγητης Μανούδης, ο Γούρμος, ο Γιάννης ο Σπρομήλιος,. ο Νικος ο Μανιώρος, ο Φωτάκιας, ο Χαμπέος, ο Καρκαλίτσος, ο Λέτσος, ο Τζεβελέκης, ο Κουφάκιας. Και τόσοι αλλοι. Ηταν η εποχη που εβγαιναν τα χάβαρα στο Κάστρο, οι αυγωμενοι παγούροι στο Ιβάρι, η ψιλή γαρίδα και οι καποσάντες, πριν τους εξαφανίσει η μόλυνση. Με το πέραμα της Βέρας, τις αλυκές και τα μονόξυλα. Ο ``Γλάρος``΄, η ΄`Λουτσίντα``, το ``Πάτραι`` και η ΄Πύλαρος`. Ο Κουτσινής, ο Μπελεμές, ο Μουτρούκαλης. Τα κουρεία με τα μαντολάτα και τα μονά -ζυγά, ο Κουφάκιας με τον περιφημο πατσά. Ηταν η η εποχή που το αμπαλί σημαδευε την ιδιαιτερότητα της Λευκάδας. Ο Γιάννης ο Κάλιας, ο Αλέκος Μπουρσινός, ο ανεπανάληπτος Σπύρος Ανυφαντής(Μπρούμης), ο Γαγάς, ο Τασος Βαγενάς, ο Χρηστος Τετράδης, ο Κώστας Ματαράγκας, ο Τασος Δρακόπουλος, ο Πάνος Καραβίας-Κοντοπίθιας, ο Φάνης Ανυφαντής(Μπρούμης), ο Νικος Σάντας, ο Νικος Κατωχιανός-Σφυρής, ο Μεμάς Τζεφρώνης-Αλογος, ο Βασίλης Κάλλιας, ο Φανούρης Μήτσουρας και τόσοι άλλοι.
Λοιπόν που λέτε, ο πατέρας μου ο αλησμόνητος Πάνος ο Λαμπούρης- ενας φτωχός ψαράς βιοπαλαιστής-και ο παπούς μου ο Νιόνιος ενας ταπεινός μεροκαματιάρης, συμφώνησαν το 1961 με τον Ηλία Λογοθέτη-Φρούφαλο (στα 23 του τοτε) να με βαφτίσουν. Προηγήθηκε απο τον ιδιο η κουμπαριά με τους γονείς μου. Στον Αγιο Νικόλαο, λοιπον, το μυστήριο, ολα τελειωμένα και ετοιμα. Το όνομα του μωρού-φυσικά Διονύσης-αγόρι και το πρωτο παιδί ο υπογράφων, μην τον βασκάνουμε.
Αρχισε το μυστήριο. `` Και το όνομα αυτού``, ρωτάει ο παπάς:
-``Ηλίας, Ηλίας!!! `` φωνάζει με σεντόρεια φωνή ο Φρούφαλος.
Παγωμάρα και σιωπή μέσα στην εκκλησία.
-΄΄Ηλιας``, λέει και ο παπάς και να η... κατάδυση στην κολυμπήθρα.
Καταλαβαινει κανείς τι εγινε μετά. Τα μουτσουφλίδια και τα βρισίδια που ακολούθησαν... Ο παπούς μου το ``ελαβε βαρέως``.
-``΄Δεν ξερω, Ηταν μια αυρα, καποια μυστική φωνή με ωθησε και με παρέσυρε, απολογείται σήμερα ο νονός μου. Ενας αγαπημένος, λατρεμένος, ανθρωπος και ηθοποιός. Και σπουδαίος Λευκαδολάτρης. Κατα λάθος, Ηλίας, λοιπον. Αλλα ενα τόσο όμορφο λάθος!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ
Κινηματογράφος
Οι Ιππείς της Πύλου (2010)
Ο Φωτογράφος των Τρικάλων (2005)
Λόγια μιας Ταινίας (2003)
Η Φούσκα (2001)
Μια Μέρα τη Νύχτα (2001)
Το μόνον της Ζωής του Ταξείδιον (2001)
Το αίνιγμα (1998)Ανέστης / Παύλος
Σαπουνόπετρα το Χρήμα στο Λαιμό σας (1996)
Ελεύθερη Κατάδυση (1995)
Ο Τσαλαπετεινός του Wyoming (1995)
Terra Incognita (1994)
Ελευθερη κατάδυση (1994)Γιώργος
Ύποπτος Πολίτης (1994)
Γυναίκες Δηλητήριο (1993)
Το μετέωρο βήμα του πελαργου (1991)
Βιοτεχνία Ονείρων (1990)
Ο Αυτάκιας (1988)
Τοπίο στην ομίχλη (1988)
Made in Greece (1987)
Τα Παιδιά της Χελιδόνας (1987)
Γέλιο με Δόσεις (1986)
Εθελουσία Έξοδος (1986)
Ο Γιάννης που έγινε Τζώνης (1986)
Μια Γυναικάρα στα Μπουζούκια (1985)
Μπορούμε και κάτω από τα Θρανία (1985)Κίτσος
Ροκάκιας την Ημέρα το Βράδυ Καμαριέρα (1984)
Δάσκαλε τι δίδασκες; (1983)διευθυντής βρεφοκομείου
Δώστε την Τσόντα στον Λαό (1983)
Ζητείται Δράκος (1983)
Μια Παπαδιά στα Μπουζούκια (1983)
Άρπα Colla (1982)
Ο Ρεπόρτερ (1982)
Γκαρσονιέρα για Δέκα (1981) ανθυπαστυνόμος
Ο Σεξοκυνηγός (1981)
Το Αίμα των Αγαλμάτων (1981)
Θανάση Σφίξε κι άλλο το Ζωνάρι (1980) Θόδωρος Ξεζουμίδης
Περιπλάνηση (1979)
Ο Θανάσης στη Χώρα της Σφαλιάρας (1976)
Μεταμορφώσεις (1975)
Εσμέ η Τουρκοπούλα (1974)
Θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι εμείς (1972)
Παπαφλέσσας (1971)
Βαβυλωνία (1970)... Νιόνιος Φάντες
Τηλεόραση
Καρυωτάκης (2009)
Αμόρε μίο (2008)
Γάμος με τα όλα του: Ομφάλιος λώρος (2006)
Θησαυρός της Αγγελίνας (2005)
Βοήθεια γειτόνοι (2004)
Καλά να πάθεις (2003)
Λευκός οίκος (2003)
Σχεδόν ποτέ (2003)
Μυστικές διαδρομές (2001)
Φωνή (2000)
Υπεράνω όλων η πατρίς (1998)
Ιός του πατέρα (1996)
Ο Πρίγκιπας (1995)
Σαν παραμύθι (1995)
Ψάθινα καπέλα (1995)
Σερσέ λα φαμ (1994)
Το γελοίον του πράγματος (1994)
Βαμμένα κόκκινα μαλλιά (1992)
Κίτρινος φάκελος (1990)
Πλεκτάνη (1990)
Δίκη του μεσημεριού (1989)
Φιλαράκια (1987)
Έξωση (1987)
Η συμμορία της Μαίρης (1987)
Χαίρε Τάσο Καρατάσο (1985)
Μινόρε της αυγής (1983)
Κομμωτήριο – Ιστορίες του σεσουάρ (1982)
Ο ανθρωπάκος (1981)
Κόντρα στον άνεμο (1980)
Ημερολόγιο ενός θυρωρού (1979)
Ένας ιππότης μεταξύ μας (1976)
Το παλιό το κατοστάρι (1974)
Χωρίς ανάσα (1973)
Ένα υπέροχο ζευγάρι (1973)
Ποινικό μητρώο της Αθήνας (1973)
Βίβα Κατερίνα (1973)
Μπολσόι Ιβάν και Μπιγκ Τζων (1972)
Το σπίτι των ξένων (1972)
Γραφείο συνοικεσίων (1971)
Δόκτωρ Τικ (1971)
Θέατρο
Νεφέλες
Όρνιθες
Πλούτος
Λυσιστράτη
Το Καλοκαίρι
Με το ίδιο μέτρο
Οιδίπους Τύραννος
Το τέλος του παιχνιδιού
Ο Επιθεωρητής
Σύστημα Φαμπρίτζι
Ένας τέλειος τζέντλεμαν
Οδός ευκαιρίας
Ερωτόκριτος
Βάτραχοι
Εφτά χρόνια φαγούρα
Η γυναίκα της χρονιάς
Έγκλημα και τιμωρία
Ένας ασήμαντος πόνος
Το νου σου στην Αμέλια
Ξενοδοχείο ο Παράδεισος
Νεκρή ζώνη
Ο Επιστάτης
Το Μάθημα
Η Φαλακρή Τραγουδίστρια
Τίτος Ανδρόνικος
Οθέλλος
Βικτόρ ή Τα παιδιά στην εξουσία
Ξανθιά φράουλα
Παράξενο αρσενικό
Ρούμι, λεμόνι και λευκό κρασί
Λες κι ήταν χτες (μουσική παράσταση)
Μαγεμένος Ύφαλος (ψηφιακή παράσταση κινουμένων σχεδίων ).
elgeorgakis.blogspot.gr
2012-09-12




Life Style - Life Style
ilias-logothetis
Παιδικές αναμνήσεις από τη Λευκάδα.
Ο Ηλίας Λογοθέτης σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του αποκαλύπτει γιατί στην ηλικία των τεσσάρων θεωρούνταν ότι είχε ένα πολύ αλλόκοτο μυαλό το οποίο έρχονταν ειδικοί και το εξέταζαν.
«Θυμάμαι το δέος που με κυρίευσε όταν ήμουν μικρό παιδί και με είχανε ταμένο στον Άγιο Αντρέα - διότι στην 4η δημοτικού είχα πάθει μια δύσκολη ασθένεια, και τότε ήταν θανατηφόρα η οστρακιά. Νομίζω ότι σ' εκείνη την περίοδο της αρρώστιας συνέβη η μεγάλη μεταβολή του μυαλού μου. Μέχρι τότε θεωρούσαν ότι είχα ένα πολύ αλλόκοτο μυαλό το οποίο έρχονταν ειδικοί και το εξετάζανε, διότι αποστήθιζα τεράστιας έκτασης κείμενα αρχαίων και Λατίνων συγγραφέων, απ' το πρωτότυπο, με μια ματιά. Έρχονταν ερευνητές και ψάχνανε αυτή την ευκολία που είχα - αλήθεια, δεν κάνω πλάκα. Ο θείος μου, μάλιστα, έλεγε ότι έγραφα και κάτι επιστολές-αριστουργήματα. Και ότι σε μία από αυτές περιέγραφα τα συναισθήματά μου «τώρα που θα... έφευγα απ' τη ζωή». Ήταν ένα γράμμα στο οποίο άφηνα τις τελευταίες επιθυμίες, τις υποθήκες και τις εντολές μου και είχαν τρελαθεί απ' το κλάμα όλοι όσοι το διάβασαν», εξομολογείται στη Real ενώ λέει πως η φωτογραφική του μνήμη οφείλονταν στα φάρμακα. «Προφανώς σε ένα ντοπάρισμα από την ασθένεια και τα φάρμακα. Σαν την Πυθία που μάσαγε δάφνες και χρησμοδοτούσε. Μετά την αποθεραπεία μου είχε χαθεί αυτό το χάρισμα, καταλάγιασε, ξοδεύτηκε όλο. Αλλά ευτυχώς παρέμεινε μέχρι σήμερα μια δύναμη της μνήμης μου: αντί, μεγαλώνοντας, να ελαττώνεται, αυξάνει».
Για την πιο παλιά ανάμνηση που έχει κρατήσει από τη ζωή του εξομολογείται πως σε ηλικία δυο ετών τον έβαλαν σε φέρετρο θεωρώντας τον νεκρό. «Δεν ξέρω εάν είναι κάτι που είδα εγώ με τα μάτια μου ή είναι μια ψευδαίσθηση εικόνας που σχηματίστηκε από τις αφηγήσεις της πρώτης μου ξαδέλφης, η οποία ήταν μάρτυρας του γεγονότος. Επί κατοχής, απέναντι από το σπίτι μας υπήρχε ένας φούρνος των Ιταλών που έφτιαχνε «μπανιότες» - κάτι μικρά στρογγυλά ψωμάκια. Μωράκι εγώ, δύο ετών, αρρώστησα από τύφο και όλοι βλέπανε ότι θα πέθαινα. Και λέει η ξαδέλφη ότι ήρθε και μου 'κανε μια ένεση ένας Ιταλός γιατρός την τελευταία στιγμή. Δεν αντέδρασα όμως και σίγουροι πλέον ότι με χάσανε με βάλανε στο φερετράκι. Και ώρες αργότερα, το... νεκρό αυτό πλάσμα, που του 'χανε ήδη κλείσει τα μάτια, είπε τη λέξη «νερό!». Και ξεσηκώθηκε ο κόσμος, το σπίτι και η γειτονιά ολόκληρη», λέει και καταλήγει: «Εκτοτε έχω έναν σεβασμό στο νερό και συμβουλεύομαι τη ροή του. Αφουγκράζομαι τη θάλασσα. Ακούω τα ποτάμια και τη μελωδία από τα κελαρύσματά τους. Την αλλαγή του ήχου τους όταν συναντάνε πέτρες. Οι ήχοι είναι ποίηση. Ο Μπρούνο Σουλτς, ένας εκπληκτικός συγγραφέας, λέει: «Αγάπησα την ποίηση ακούγοντας το κούφιο τρίξιμο του τζίτζικα στο πατρικό μου και από το "αχ" της μάνας μου όταν έχασε τον άντρα της». Δηλαδή, ποίηση είναι ένας τζίτζικας κι ένας αναστεναγμός», καταλήγει στη real.
Πηγή: gossip-tv.gr
                                   


                                                                   

ποιήτρια Ιωάννα Κόκλα Παγκόσμια βράβευση


Eργοβιογραφικό

H Iωάννα Κόκλα γεννήθηκε στhν Λευκάδα και κατοικεί στην Ελευσίνα.
Είναι παντρεμένη με τον ελευσίνιο Αναστάσιο Στάμου και μητέρα δύο παιδιών, της
Αδαμαντίας και του Δημήτρη-Μαυρίκιου.
Είναι απόφοιτος Κοινωνική Λειτουργός, Εργοθεραπεύτρια και Εκπαιδευτικός. Ποιήματα και
άρθρα της δημοσιεύονται ανελλιπώς από το 1980 έως και σήμερα, σε λογοτεχνικά
περιοδικά, εφημερίδες, ραδιόφωνο και τηλεόραση.
Έχει εκδώσει πέντε ατομικές ποιητικές συλλογές: «Ανασασμός» (1983), εκδ. «Το Ελληνικό
βιβλίο», «Διαστολή στό σήμερα» (1987), εκδ. «Το Ελληνικό βιβλίο», «Πανάρχαιο κοχύλι»
(1993), εκδ. «Πάραλος», «Η κοινωνός ουσία του χρόνου» (2009), εκδ. «Κέντρον
Ελευσινιακών Μελετών-Δάειρα» και «Το εν Ελευσίνι φως» (2009), εκδ. «Κέντρον
Ελευσινιακών Μελετών-Δάειρα».
Συμμετέχει σε μια ομαδική ποιητική συλλογή, με τίτλο «23 νέοι Ποιητές» (1983), και σε
Ανθολογίες της Αθήνας και της Επαρχίας.
Το 1998, υπό την αιγίδα της «Αισχυλείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης Ελευσίνας», εξέδωσε την
ιστορική μελέτη – έρευνα, με τίτλο «Ελευσίς – Θριάσιον, ονοματολογία – ετυμολογία».
Κατά τα έτη 1997, 1999, 2002, 2011 συμμετείχε ως εισηγήτρια στο 7ο , 8ο , 9ο
και 10ο
αντίστοιχα «Συμπόσιο Ιστορίας και Λαογραφίας των Δήμων Αττικής», με θέματα σχετικά με
την ιστορική πορεία της Ελευσίνος.
Ποιήματά της έχουν μεταφραστεί σε χώρες του εξωτερικού, όπως επίσης και ποιήματά της
έχουν μελοποιηθεί από την μουσικό κ. Μ. Στούπη.
Έχει βραβευτεί κατά καιρούς από φορείς και λογοτεχνικά σωματεία.
Το 1982 βραβεύτηκε σε διαγωνισμό Ποίησης του «8ου Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητή».
Το 1994 βραβεύτηκε από το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, για την
αντιπολεμική της συλλογή «Διαστολή στο σήμερα».
Το 1997 σε διαγωνισμό παραδοσιακής ποίησης, έλαβε το 2
ο
βραβείο από το «Πνευματικό
Πρακτορείο Γιοχάνεσμπουργκ».
Το 1999 έτυχε τιμητικής διάκρισης στους «13ους Ποιητικούς Αγώνες Δελφών», από την
«Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών».
Το 2007 απέσπασε το «Βραβείο Σαπφούς», για την συμμετοχή της σε παγκόσμιο ποιητικό
διαγωνισμό, υπό την αιγίδα της «Αμφικτυονίας Ελληνισμού», με θέμα «Ειρήνη
Πανανθρώπινο Αγαθό».
Tο 2008, έλαβε το 3
ο
βραβείο σε παγκόσμιο ποιητικό διαγωνισμό, με θέμα «Περιβάλλον-
Φύση-Άνθρωπος», από το «τμήμα Γραμμάτων της Μουσικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος»,
το «Κέντρο Πολιτισμού και βιβλίου Ν. Α. Ευρώπης» και τον «Σύνδεσμο Εκδοτών Β.
Ελλάδος».
Και το έτος 2009, έλαβε το βραβείο της αμφικτύονος Κορίννης, σε παγκόσμιο ποιητικό
διαγωνισμό, με θέμα: «Αμφικτυονίες -Ολυμπιακή Ιδέα , δύο διαχρονικοί πανάρχαιοι
θεσμοί», από την Αμφικτυονία Ελληνισμού.
Είναι μέλος της «Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών», της «Εταιρείας Ιστορικών Συγγραφέων»,
της «Αμφικτυονίας Ελληνισμού» και ιδρυτικό μέλος του «Κέντρου Ελευσινιακών Μελετών
Δάειρα», όπου κατά καιρούς έχει διατελέσει Πρόεδρος, Αντιπρόεδρος κα γενική
Γραμματέας.


Αναδημοσιεύουμε από το “Λευκαδοτρόπιο”, τα αποτελέσματα του Παγκόσμιου  Ποιητικού Διαγωνισμού  με θέμα “Περιβάλλον – Φύση – Άνθρωπος”, για το έτος 2008 στον οποίον συμμετείχαν διακόσιοι ποιητές απ’ όλο τον κόσμο.

Ανακοινώθηκαν τα ονόματα των βραβευθέντων σε Παγκόσμιο Ποιητικό Διαγωνισμό με θέμα “Περιβάλλον – Φύση – Άνθρωπος”, για το έτος 2008 στον οποίον συμμετείχαν διακόσιοι ποιητές απ’ όλο τον κόσμο.


Υπενθυμίζουμε ότι η συμπατριώτισσά μας (σημ. γεννήθηκε στον Αλέξανδρο Λευκάδας) ποιήτρια Ιωάννα Κόκλα, είχε βραβευτεί και πάλι το έτος 2007 σε Παγκόσμιο Ποιητικό Διαγωνισμό, με θέμα “Ειρήνη – Πανανθρώπινο Αγαθό” με το βραβείο Σαπφούς, από την Αμφικτυονία Ελληνισμού.


Παραθέτουμε το βραβευμένο ποίημα της Ιωάννας Κόκλα και της ευχόμαστε πάντοτε επιτυχίες.
ΚΟΚΛΑ ΙΩΑΝΝΑ Πρωτεϊκή υπερκόσμια όψη του παντός
Στις απόκρυφες σπηλιές των βράχων
της ιστορικής μας θαλασσοταραχής,
ψυχανεμίστηκα
τον αρχαίο θεό Πρωτέα,
ν’ αλλάζει συνεχώς τις μορφές
του προσώπου του
και να ξεγλιστράει αθόρυβα
ανάμεσα απ’ τις γραμμές των συμβόλων
της πανανθρώπινης γνώσης…
Ξαφνιασμένη του έστησα
καρτέρι στο παρόν,
μήπως κ’ αντιληφθώ
πιστότερα το παρελθόν του
και τον είδα να φυγαδεύει
τις γερασμένες του προφητείες,
ανέγγιχτες προς το μέλλον…
Απ’ το ατελεύτητο κυνηγητό
της άπιαστης μορφής του απόκαμα
κι ακούμπησα να ξαποστάσω
στο βάθος της θάλασσας,
επάνω στ’ αχνάρια
της καλοθρεμμένης του βοσκής
και τότε συνάχτηκαν όλες μαζί
οι αμφίβιες ζωές
περιχαρείς κι ακάλεστες,
για να μου δείξουν τον πρωτόγονο
κυκλικό χορό της αιώνιας διδαχής
του εκλεκτού τους τροφοδότη, Πρωτέα.
Κι εκεί μέσα στο έρεβος
απ’ τα πελάγια βάθη
της αεικίνητης και απέραντης μνήμης,
θάμπος πρωτόγνωρο με συνεπήρε
κι ανοιγόκλεισα προς στιγμή
τα βλέφαρα των ματιών μου,
για να αισθανθώ ότι βρισκόμουν τυλιγμένη
στην υγρή θέρμη της αγκαλιάς
των γαλήνιων, πανάρχαιων μορφών του…
Τα κάτασπρα κι υπέργηρα μαλλιά του
στολισμένα με κοράλλια και φύκια,
σημάδια διαχρονικής λατρείας
μέσα απ’ τους διακόσμους
του βυθού της αναζήτησης,
βρίσκονταν υγρά και κολλημένα
επάνω και στην δική μου γήϊνη μορφή,
προσδίδοντάς μου την Πρωτεϊκή
υπερκόσμια όψη του παντός…




Δημοσιεύτηκε στο “Λευκαδοτρόπιο” (Τριμηνιαίο περιοδικό όργανο της Ομοσπονδίας των Απανταχού Λευκαδίτικων Συλλόγων), έτος 4ο, τεύχος 16ο, Ιανουάριος-Φεβρουάριος-Μάρτιος 2009.


Μερικά βιβλία της:

                         
                       


Πορτραίτα του τόπου μας η μαέστρος ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑ ΓΟΥΡΖΗ





ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑ ΓΟΥΡΖΗ: Διακεκριμένη ελληνίδα(Λευκαδίτισσα) συνθέτρια και μαέστρος. .





H Κωνστάντια - παιδί του Παναγιώτη (Παναγιωτάκια) Γουρζή από την Κατούνα Λευκάδας -ποτέ δεν έπαψε να δηλώνει υπερήφανη για την Λευκαδίτικη καταγωγή της. Και το πιο σημαντικό είναι ότι κουβαλά αυτό το καλλιτεχνικό, Λευκαδίτικο, DNA. Η Κωνστάντια από τις διασημότερες μαέστρους στην Ευρώπη, ζει και εργάζεται στη Γερμανία. Είναι καθηγήτρια στην ανώτατη μουσική Ακαδημία του Βερολίνου και του Μονάχου. Πήρε δίπλωμα σύνθεσης και διεύθυνσης ορχήστρας από την Ανωτάτη Ακαδημία Καλών Τεχνών του Βερολίνου. Έχει πάρει βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς σαν μαέστρος και σαν συνθέτης. Στην έναρξη των γιορτών το 2005 στην Λευκάδα την απολαύσαμε στη διεύθυνση της ορχήστρας φίλων της μουσικής – Καμεράτα. Ανοιχτό μυαλό, ευχάριστος τύπος με μόνιμη καλή διάθεση και καρδιά μάλαμα. Από τους ανθρώπουςπου είσαι τυχερός που τους γνωρίζεις. Όπως και η ίδια που όλο και περισσότερο γνωρίζει την “άλλη” Λευκάδα και μένει εκστασιασμένη δηλώνοντας: “Ένα υπέροχο νησί με παθιασμένους ανθρώπους”.


Ως Ελληνίδα, η Κωνσταντία Γουρζή ανήκει μουσικά στη Δύση και στην Ανατολή. Από τη στιγμή που αντιλήφθηκε πόσο απαραίτητο είναι να ασχοληθεί συνειδητά με αυτό το γεγονός, αφιερώνεται όλο και περισσότερο στην εξερεύνηση και το συνδυασμό ήχων που μπορούν να σμιλεύσουν τη δυτική της παιδεία με τη γνώση της δυτικής και της ανατολικής μουσικής παράδοσης. Η συνεύρεση ήχων φαινομενικά ξένων μεταξύ τους, που ακόμη και οι μουσικές πηγές τους είναι τελείως διαφορετικές, παραμένει για εκείνη η σημαντικότερη και ζωηρή ώθηση να συνθέτει ψάχνοντας κάθε φορά μια νέα γλώσσα επικοινωνίας.


Γεννημένη στην Αθήνα με καταγωγή από τη Λευκάδα, σπούδασε στην Αθήνα πιάνο και σύνθεση. Πήρε δίπλωμα σύνθεσης και διεύθυνσης ορχήστρας από την Ανώτατη Ακαδημία Καλών Τεχνών του Βερολίνου (1988-1992). Έχει πάρει βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς ως μαέστρος και ως συνθέτης. Υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Το 1995 διετέλεσε βοηθός του Claudio Abbado στη Φιλαρμονική του Βερολίνου και του Ούγκρου συνθέτη Gyorgy Kurtag. Το διεθνές project «Ισημερινός» την έφερε με υποτροφία του γερμανικού κράτους στη Βόρεια και Νότια Αμερική, τη Σκανδιναβία, την Ισπανία και την Ουγγαρία. Το 1990 δημιούργησε δική της ορχήστρα μουσικής δωματίου στο Βερολίνο, την Αttacca Βerlin, την οποία διηύθυνε μέχρι το 1996. Έχει δώσει συναυλίες ως μαέστρος και ως συνθέτης στην ηπειρωτική Ευρώπη, τη Σκανδιναβία, τη Ρωσία, το Ισραήλ και την Αμερική. Έχει συνεργαστεί με διάφορες ορχήστρες, όπως η Φιλαρμονική του Στρασβούργου, οι Ραδιοφωνίες της Φρανκφούρτης, της Στουτγάρδης και του Μονάχου, η Φιλαρμονική Ορχήστρα Νέων του Κόσμου και του Ισραήλ. Ζει στη Γερμανία και διετέλεσε καθηγήτρια στις Ανώτατες Μουσικές Ακαδημίες του Βερολίνου (μέχρι το 2007) και του Μονάχου, καθώς και υπεύθυνη των Μουσικών Συνόλων Μουσικής του 20ού αιώνα. Συνεργάζεται με το Μουσείο Γκούγκενχαϊμ του Βερολίνου, την Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης του Μονάχου και το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Siemens. Το 2007 δημιούργησε το opus21musikplus, με στόχο την παρουσίαση της μουσικής μαζί με άλλα είδη τέχνης, με το οποίο, μεταξύ άλλων, αναπτύσσει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά δημοτικών σχολείων και υλοποιεί μια άμεση και ουσιαστική επαφή των παιδιών με τη μουσική. Τον Ιούλιο 2008 της απονεμήθηκε το διεθνές βραβείο Christoph und Stephan Kaske-Stiftung. Στις 11 Σεπτεμβρίου 2011, στη δέκατη επέτειο από την επίθεση στους Δίδυμους Πύργους, παρουσίασε το έργο της Time Zero στην πλατεία Όπερας του Μονάχου, μετά από ανάθεση της Αρχιεπισκοπής της Καθολικής Εκκλησίας της Γερμανίας, ενώπιον χιλιάδων θεατών και επισήμων από όλο τον κόσμο.


-Η ελληνίδα μαέστρος και συνθέτις μίλησε στο «Βήμα» για την εμπειρία της «αναρρίχησής» της στη γερμανική σκηνή. «Αποφάσισα να ασχοληθώ με τη διεύθυνση ορχήστρας έχοντας παρακολουθήσει μια πρόβα με τον Λουκά Καρυτινό, ο οποίος διηύθηνε ένα έργο του Μιχάλη Τραυλού στην ΕΡΤ. Τότε σπούδαζα πιάνοαλλά αναζητούσα κάτι άλλο. Η επιλογή της διεύθυνσης ορχήστρας δεν με τρόμαξε, όπως θα περίμενε κανείς, δεδομένου ότι μιλάμε για τη δεκαετία του 1980. Οταν θέλεις κάτι τόσο πολύσυνήθως δεν βλέπεις τίποτε άλλο μπροστά σου. Ωστόσοδεν έφυγα αμέσως στο εξωτερικό. Συνέχισα τις σπουδές του πιάνου καιπήρα διάφορα διπλώματα, εκ των οποίων τίποτε δεν μου χρησίμευσε αργότερα. Εφυγα για τη Γερμανία, όπου ζω και εργάζομαι σήμερα, το 1987. Σπούδασα διεύθυνση ορχήστρας και σύνθεση και τα πράγματα πήραν τον δρόμο τους. Στην πορεία μουπράγματι έχω αισθανθεί ρατσισμό. Ωστόσοείναι κάτι το οποίο συνειδητοποίησα αρκετά αργότερα. Τότε ούτε το έβλεπα ούτε το ερμήνευα. Σήμερα μπορώ να πω ότι ως γυναίκα χρειάστηκε να προσπαθήσω περισσότερο για να κατακτήσω πράγματα. Ωστόσο, τώρα που μιλάμε, μια γυναίκα στο πόντιουμ είναι πολύ λιγότερο περίεργο φαινόμενο από ό,τι στο παρελθόν. Ενας λόγος είναι ότι τη νέα γενιά μουσικών που μπαίνει στις ορχήστρες δεν την ενδιαφέρει καθόλου αν ο μαέστρος είναι γυναίκα ή άνδρας». (BHMA 30-01-2010)


-Σε αλλη συνέντευξη της, επίσης στο 'ΒΗΜΑ''(30-04-2011) με τιτλο Κωνσταντία Γουρζή: «Οι Ελληνες έχουμε κόμπλεξ με την Ευρώπη»-η συνθέτις και διευθύντρια ορχήστρας, η οποία για περισσότερο από δύο δεκαετίες ζει στο Μόναχο, μιλάει για τη θετική πλευρά της οικονομικής κρίσης, για τον τρόπο που μας βλέπουν πλέον οι Γερμανοί και για την άλλη όψη του πολιτισμού. Ακολουθεί η συνέντευξη:


'' Τι κάνει κάποιος που έχει καταφέρει να επιβιώσει από μια καταστροφή; Σύμφωνα με την Κωνστάντια Γουρζή, ανασυντάσσεται όσο πιο γρήγορα μπορεί και προσπαθεί να βελτιώσει τη ζωή του. Αυτό το «συνειδητά ελπιδοφόρο», όπως η ίδια το χαρακτηρίζει, μήνυμα θέλει να μεταδώσει μέσα από το έργο που ετοιμάζει αυτόν τον καιρό έπειτα από παραγγελία της Βαυαρικής Καθολικής Εκκλησίας. Θα παρουσιαστεί στις 11 Σεπτεμβρίου, ανήμερα τη 10η επέτειο της επίθεσης στους Δίδυμους Πύργους της Νέας Υόρκης. Μονίμως εγκατεστημένη στο Μόναχο από το 1987, η ελληνίδα μαέστρος και συνθέτις θα διευθύνει η ίδια το έργο, σε μια υπαίθρια συναυλία μπροστά στην είσοδο της Κρατικής Οπερας της Βαυαρίας, εγκαινιάζοντας έτσι την Εβδομάδα Ειρήνης στην ευρύτερη περιοχή. «Κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας έγιναν πολλά, με πιο πρόσφατα τα γεγονότα στο Ιράκ, στο Αφγανιστάν, και τώρα στον αραβικό κόσμο και στην Ιαπωνία» σχολιάζει η Κωνστάντια Γουρζή. Μέσα από παραπλήσιο πρίσμα βλέπει και τη σφοδρή οικονομική κρίση η οποία πλήττει την Ελλάδα. Στη σκέψη της, λέει, υπάρχει σαφώς και η χώρα μας- και αυτό όχι μόνο επειδή είναι Ελληνίδα. «Βλέπω την ελληνική κρίση ως μέρος ενός συνόλου» εξηγεί. «Τι κάνω, λοιπόν, μέσα σε αυτές τις συνθήκες; Μένω άπραγη και υποτάσσομαι στη μοίρα μου ή προσπαθώ να βρω διεξόδους αναπτύσσοντας, μεταξύ άλλων, και νέους κώδικες επικοινωνίας;». Στη συνέχεια μεταφέρει την εμπειρία της ζωής της στο Μόναχο σε σχέση με την Ελλάδα και την επίσημη γερμανική στάση:


«Η αλήθεια είναι ότι πέρυσι υπήρχε μια έξαρση αναφορικά με τη χώρα μας. Αυτό το ένιωσα έντονα και η ίδια μιλώντας με φίλους και συναδέλφους. Ο φόβος του Γερμανού να αναλάβει την ευθύνη μιας προβληματικής οικονομικά χώρας ήταν μεγάλος. Ακουγες, φέρ΄ ειπείν, φράσεις του τύπου “εσείς τα κάνατε θάλασσα, εμείς θα την πληρώσουμε;”. Στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε, όμως, τα πράγματα διαφοροποιήθηκαν. Οι άνθρωποι άρχισαν να σκέπτονται και να συνειδητοποιούν ότι δεν είναι η Ελλάδα το πραγματικό πρόβλημααλλά το ίδιο το σύστημα, το οποίο εδώ και αρκετές, όπως είναι πλέον φανερό, δεκαετίες λειτουργούσε με λάθος τρόπο και οδήγησε σε όλες αυτές τις καταστάσεις». Η Κωνστάντια Γουρζή λέει ότι η ίδια δεν αντιμετώπισε επιθετική συμπεριφορά, ορισμένες φορές όμως έγινε αποδέκτης ειρωνικών σχολίων. Ωστόσο «με υπομονή και συζήτηση κάθε καλοπροαίρετος άνθρωπος συνειδητοποιεί ότι λάθη γίνονται παντού και ότι η Ελλάδα δεν ανήκει σε άλλον πλανήτη. Από την άλλη και εμείς, αν τα καταφέρουμε, θα είμαστε οι πρώτοι που θα το έχουμε επιτύχει. Δεν είναι λίγο αυτό».


Κατά πόσον πιστεύει ότι θα τα καταφέρουμε; «Αν χάσουμε την ελπίδα, τότε θα σταματήσουμε να ζούμε» απαντά. «Μεγάλη ευθύνηάλλωστε σε αυτή την πορεία έχουμε και εμείς οι πολίτες. Ας μην τα ρίχνουμε αποκλειστικά στους πολιτικούς. Βεβαίως, από κάπου άρχισε όλο αυτό. Αλλά έχω την αίσθηση ότι δεν θα εξελισσόταν σε αυτόν τον βαθμό αν δεν έβρισκε πρόσφορο έδαφος. Εμάς τους Ελληνες μας κυνηγά ένα ιστορικό κόμπλεξ σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη: η περίοδος της Τουρκοκρατίας και το γεγονός ότι δεν μπορέσαμε να παρακολουθήσουμε τις εξελίξεις της κοινωνίας, της τέχνης, του τρόπου ζωής αλλού. Ωστόσοευθύνη και σκοπός κάθε λαού αλλά και κάθε μεμονωμένου πολίτη είναι να διαφυλάξει τις ρίζες του. Κυνηγώντας τον “εξευρωπαϊσμό” μας μέσω του άκρατου καταναλωτισμούκάπου χάθηκε η μπάλα». Στη συγκεκριμένη συγκυρία η ίδια αισθάνεται ικανοποιημένη και «ασφαλής» που ζει στο εξωτερικό; «Ειλικρινά δεν το έχω σκεφτεί έτσι. Βλέπω την κατάσταση όπως έχει και προσπαθώ να πορευθώ. Αν ήμουν υποχρεωμένη να ζήσω εδώ με “ψαλιδισμένες” οικονομικές απολαβές και παροχές, δεν ξέρω πώς θα αντιδρούσα. Ωστόσοδεν μπορώ να μιλήσω για ικανοποίηση. Ελληνικό διαβατήριο έχω, αισθάνομαι την κρίση, τον πόνο του Ελληνα, την κατάθλιψή του. Αν μέσα σε αυτή την κατάσταση μπορέσουμε να γίνουμε ξανά δημιουργικοί, θα είναι πραγματικά ευχής έργον. Πρέπει να συγκεντρωθούμε στο τι μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας, μέσα από παρέες και ομάδες, και όχι να τα περιμένουμε όλα από την Πολιτεία, από το Κράτος, όπως μας αρέσει να λέμε στην Ελλάδα, έτσι, απρόσωπα και ανέξοδα».

Η ίδια θα αντιμετώπιζε το ενδεχόμενο να εργαστεί στην Ελλάδα αυτή την εποχή; «Πιστεύω πως, αν κάποιος αισθάνεται ότι έχει κάτι να προσφέρει, τώρα είναι η ιδανική στιγμή για να το κάνει» λέει η Κωνστάντια Γουρζή. «Το ρίσκο, άλλωστε, πέραν του ότι είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής, κρύβει μεγάλη δύναμη μέσα του». Τα 20 πρώτα χρόνια της ζωής της στη Γερμανία η Κωνστάντια Γουρζή απέφευγε να παρουσιάζει έργα ελλήνων συνθετών. «Φοβόμουν ότι θα έλεγαν πως ευλογώ τα γένια μου» εξηγεί. Αργότερα όμως η παρουσίαση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας προέκυψε ως προσωπική της ανάγκη. Ετσι γεννήθηκε η σειρά «Νέα σύγχρονη ελληνική μουσική στο Μόναχο» που εγκαινιάστηκε το 2007 και περιλάμβανε μία-δύο εκδηλώσεις τον χρόνο. Ως εξέλιξη αυτής της διοργάνωσης αντιμετωπίζει η ίδια τη συναυλία που θα δώσει στις 19 Μαΐου με σπουδαστές της Μουσικής Ακαδημίας του Μονάχου στην Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης της βαυαρικής πρωτεύουσας, όπου, δίπλα σε συνθέτες από τη Γερμανία, την Ουκρανία και τη Σουηδία, θα παρουσιάσει και έργα δύο Ελλήνων, τουΓιώργου Σισιλιάνουκαι του Στέφανου Γαζουλέα.


«Τώρα προτιμώ τα μεικτά προγράμματα καθώς με ενδιαφέρει να παρουσιάσω τη σύγχρονη ελληνική μουσική ως ισάξιο κομμάτι ενός ευρύτερου συνόλου» λέει. Με ενθουσιασμό μιλάει και για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εγκαινίασε το 2008 σε ένα δημοτικό σχολείο στο κέντρο του Μονάχου. «Αυτό που ήθελα να δείξω αρχικά είναι ότι όλη αυτή η συζήτηση επάνω στην προσέγγιση της κλασικής μουσικής από τους νέους ήταν απλώς σκέψεις, θεωρίες. Εδώ όμως χρειάζονται πράξεις. Πολύ με ενδιαφέρει το αυριανό κοινό να μην είναι άνθρωποι που κάθονται σφιγμένοι σε μια καρέκλα».

-Ακολουθεί μια αλλη συνέντευξη της Κ. Γουρζή στα '΄ΝΕΑ'' στον υπογράφοντα -στη στήλη 20 ΕPΩTHΣEIΣ -με τίτλο ''H κλασική μουσική σήμερα περνάει κρίση, όπως και η κοινωνία μας! '' (Πέμπτη 25 Αυγούστου 2005 ). Ηταν το καλοκαίρι που η Κ.Γ. «επέστρεψε» στην ιδιαίτερη πατρίδα της (τη Λευκάδα) με μια μεγάλη συναυλία με την Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής Καμεράτα, αφιερωμένη στα 50 χρόνια των Γιορτών Λόγου και Τέχνης. Προηγήθηκε τον Ιούλιο συναυλία στο Ηρώδειο με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Βερολίνου.


H μουσική παιδεία στην Ελλάδα;

Σαφώς, πολύ καλύτερη απ' ό,τι στο παρελθόν. Όμως, όχι ακόμη αρκετά αυστηρή στην εκπαίδευσή της.


H μουσική στη ζωή σας;

Καθημερινότητα, χωρίς να γίνεται ρουτίνα.

Πενήντα χρόνια Γιορτές Λόγου και Τέχνης στη Λευκάδα...

Είναι να απορείς από θαυμασμό, το τι μεγάλα γεγονότα μπορεί το λευκαδίτικο πείσμα να δημιουργήσει σε έναν χώρο τόσο μικρό.

H κλασική μουσική σήμερα;

Περνάει κρίση, όπως και η κοινωνία μας.

Και η κλασική πρωτοπορία;

Φαίνεται η ποθητή πρωτοπορία να βρίσκεται διεθνώς ακόμη σε «ντροπαλή» φάση.


Τηλεόραση και μουσική;

Με μέτρο και αξιοπρέπεια· αλλιώς βεβηλώνεται η ποιότητα και η αξία τής μουσικής.


Μια γυναίκα - μαέστρος πώς αντιμετωπίζεται;

Ο επαγγελματισμός είναι αυτό που «μετράει» στην αποδοχή.


H εμπειρία από την καριέρα σας στην Ευρώπη;

Μονοπάτι δύσβατο και μοναχικό.


Αγαπημένος σας συνθέτης;



Ο Joseph Haydn.


Και μουσικό κομμάτι;

Το «Blue Moon» τού Miles Davies


To μεγάλο σας πάθος;

H αυτοπειθαρχία!


H κρατική στήριξη στους νέους καλλιτέχνες στην Ευρώπη;

Αμείβεται και υποστηρίζεται η δουλειά τους, όμως και αυτό είναι πολλές φορές θέμα συγκυριών.


Συνθέτις και μαέστρος;

Δύο διαφορετικά μονοπάτια τα οποία συγκλίνουν και το ένα αλληλοσυμπληρώνει, ευτυχώς, το άλλο.


Λευκάδα;

Ένα υπέροχο νησί με παθιασμένους κατοίκους.


Το όνειρό σας;


H γρηγορότερη και ουσιαστικότερη επικοινωνία μεταξύ μας, χωρίς φόβο, εμπιστευόμενοι το περιεχόμενο και την αξία της ζωής.


H παραδοσιακή ελληνική μουσική;

Είναι πλούσια σε συναισθηματικό περιεχόμενο και φαντασία.


Πώς μπορεί να γίνει προσιτή η κλασική μουσική στο μη εξοικειωμένο κοινό;


Χρειάζεται να διαθέτει κανείς λίγη υγιή φαντασία, για να της δώσει άλλες «παρουσιάσεις» και ερμηνείες.


H Ελλάδα είναι και μουσικά στο «σταυροδρόμι» Δύσης και Ανατολής;

Ευτυχώς ναι. Αυτό είναι μια αναγνώριση, παραδοχή και ευθύνη.


Μια συμβουλή στους νέους που επιθυμούν να ασχοληθούν με τη διεύθυνση ορχήστρας;


H βαθιά αγάπη, η ετοιμότητα της «απογύμνωσης» και του «δοσίματος» χωρίς φόβο, η πίστη, η άρνηση σε κάθε μορφή ατομικής προβολής και η ανάγκη επικοινωνίας.


Διεύθυνση ορχήστρας ή ψυχής;

Και φυσικά, πρώτα της ψυχής!


ΥΓ:. Το νεο ετος η Κωνστάντια θα θα δώσει 4 συναυλίες στην Αθήνα με την συμφωνική ορχήστρα της ΕΡΤ και Χορωδία (τις δυο πρώτες) όπως και 2 συναυλίες με την ορχήστρα ποικίλης μουσικής της ΕΡΤ 1.2. στο Μέγαρο Μουσικής 31.3. στο '' Ακροπόλ'', 9.5. και 16.6. στο Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.


Περισσότερα στους παρακάτω συνδέσμους:


http: //www. konstantiagourzi. com/


com www. opus21musikplus.de


Αναρτήθηκε από ΗΛΙΑΣ ΓΕΩΡΓΑΚΗΣ του Παναγιώτη στις 20:20