Σας μεταφέρουμε το σύντομο ιστορικό της πορείας προς την Ενωση
των νησιών μας με τη Μητέρα Ελλάδα
μέσα από την ομιλία της Αντιπροέδρου του Συλλόγου Λευκαδίων
Πάτρας η Φανερωμένη κ. Περδικάρη Ελένης
πτυχιούχου τμήματος Πολιτικών Επιστημών Παντείου Πανεπιστημίου
Οι επτανήσιοι, μετέφεραν κουλτούρα
πολιτισμό και ιδέες ,όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί στη Δύση προηγούμενα.
Άνθρωποι των γραμμάτων και επιστήμονες Επτανήσιοι σπουδασμένοι στην Ευρώπη,
μετέφεραν στην πνευματική ζωή του ελληνικού κράτους, τις ιδέες του διαφωτισμού.
Οι Επτανήσιοι , αλλάζουν το κλίμα του συντηρητισμού στην Ελλάδα
Εισάγουν τις δυτικές επιρροές στην Παιδεία, τις τέχνες τις επιστήμες ,
στην πνευματική ζωή του Ελλαδικού Χώρου .
----------------------------
«Σεις αδελφοί Επτανήσιοι [...] διεσώσατε την ζωήν της εθνικότητος,
την γλώσσαν, την θρησκείαν και τας ιστορικάς παραδόσεις [...]».
βουλευτής Μ. Σχοινάς,
ΝΗΡΙΚΟΣ
Αξιότιμοι Kύριοι εκπρόσωποι της Πολιτείας
Kύριοι εκπρόσωποι της Εκκλησίας,, κ Επτανήσιοι
Κυρίες και Κύριοι ,Αγαπητοί Λευκαδίτες
Πάτρα 21/5/2013
Ολοι εμείς που σας έχουμε καλέσει εδώ , έχουμε την τύχη να καταγόμαστε
από το πιο ¨Ομορφο σύμπλεγμα νησιών ,τα Επτάνησα
Για όλους μας η σημερινή μέρα , εἶναι μια Ιδιαίτερη ἡμέρα
αισιοδοξίας και Χαράς .
Τα νησιά του Ιονίου γεμάτα από Πευκοδάση και ελαιώνες ,
προσδίδουν σε κάθε επισκέπτη τη δύναμη του Λιόδεντρου
και το άρωμα του Πεύκου
νήσος Κέρκυρα !
γοητεία Ενετών , εμπλουτισμένη με επιρροή Γαλλων και Βρετανών.
Λευκάδα ! κατά τους Ενετούς Santa Maura
. Νησί των ποιητών, και του εθνικού ποιητή της Ιαπωνίας Λευκάδιος Χερν
(Κοϊζούμι Γιακούμο, 小泉八雲).Τ
η μεγαλύτερη του αρχιπέλαγους μας η Κεφαλονιά !
η Προοδευτική .η φιλελεύθερη ,¨¨"" Η ωραία κοιμωμένη"
Ξύπνησε διάσημη με το - Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι -
Ζάκυνθος,
Το « Φιόρο του Λεβάντε". Το αγαπημένο των Ενετών .
στον βράχο Του Μπόχαλη, γράφηκε ο Ύμνος στην Ελευθερία,
Ιθάκη ή Θειάκι
Ξακουστό ,απ τον Οδυσσέα.
Παγκόσμιο με τον Καβάφη
Αξιότιμοι Kύριοι και Κυρίες .
Σάν σήμερα πρίν ἀπό 149 χρόνια ἱκανοποιήθηκαν Ὅράματα πού ὑπήρχανν
στήν ἑπτανήσια ψυχή ἀπό την εποχή του Ὀδυσσέα.
Πρωί της 21ης Μαΐου του 1864 .
Γιορτή
Μια γιορτή σαν την δική μας εδώ .
Μια γιορτή, που. οφειλόταν σε Λάθος Διπλωματικές Κινήσεις , των Άγγλων,
« μια Γκάφα »κατά πολλούς ,από τις ευτυχέστερες για την Ελλάδα,
Ο, Θρασύβουλος Ζαΐμης 39 ετών τότε , παραλάμβανε επίσημα τα Επτάνησα από τον τελευταίο ,Άγγλο αρμοστή Ερρίκο Στορξ.
Οι Βρετανοί παραχωρούσαν τα νησιά, προίκα στο νέο βασιλιά της Ελλάδας, Γεώργιο Α’ με ¨Ορους και ανταπόδοση : ο νέος μονάρχης ,δεν θα επιβουλευόταν τα εδάφη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Ἡ κατοχή τῶν Ἑπτανήσων ξεκινᾶ μέ τήν Ἐνετοκρατία ή Βενετοκρατία πού κράτησε περίπου 4 αἰῶνες Η κατάκτηση των νησιών ήταν σταδιακή.
Κύθηρα και Αντικύθηρα αρχικά, τελευταία Λευκάδα
Κατά την διάρκεια την Ενετοκρατίας Η «Χρυσή Βίβλος» («Libro d’ oro»)
βιβλίο-κατάλογος στο οποίο καταγράφονταν τα ονόματα των Ενετών
ευγενών-μελών του Μεγάλου Συμβουλίου, από το οποίο εκλέγονταν
εκείνοι οι οποίοι θα καταλάμβαναν τις διοικητικές θέσεις της Γαληνότατης Δημοκρατίας.
δημιουργήθηκε και στα Ιόνια νησιά.με ονόματα μελών του Συμβουλίων της Κοινότητας
κάθε νησιού. Αυτών που είχαν πολιτικά δικαιώματα και επομένως των εκλεκτών,
της διοίκησης, και της Πολιτείας
Με εξαίρεση την Κεφαλονιά, όπου ποτέ δεν μπόρεσε να επιβληθεί ολοκληρωτικά,
--- η Φεουδαρχία θριάμβευε σ’ όλη τη διάρκεια της Βενετσιάνικης κατάκτησης,
λόγος και για τον οποίο Οι εξεγέρσεις του λαού και των αγροτών ήταν
φαινόμενο περισσότερο από συνηθισμένο.
Από τη βαριά φορολογία
που είχε επιβληθεί, , η δυσφορία του λαού ,κατά των Ενετών μεγάλωνε
Στο μεταξύ όμως ,οι κτήσεις , ανατολικής Μεσογείου πέρναγαν η μία μετά την άλλη στη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Στους Ενετούς στα Βαλκάνια είχαν απομείνει μόνο τα Επτάνησα
Με Το ξέσπασμα του Γαλλο-αυστριακου πόλεμου, , άρχισε ο κλονισμός
Το "Μέγα Συμβούλιο", του 1797 αποφάσισε την αυτο-κατάργηση της "Γαληνοτάτης Δημοκρατίας
της Βενετίας >> έμμεσης μορφής - υποταγή, και τη δημιουργία Δημαρχείου"
υπό την προστασία των Γάλλων
Οι Γάλλοι ,τότε , βρήκαν την ευκαιρία να καταλάβουν τα Επτάνησα.
Οι Επτανησιοι άρχισαν να μιμούνται τους Γάλλους και όσα είχαν σημειωθεί στο Παρίσι, κατά τη Γαλλική Επανάσταση.
περούκες, στολές, οικόσημα, περγαμηνές με τίτλους ευγενείας κ.λπ. της ενετοκρατίας μαζί με το λεγόμενο "Λίμπρο ντ΄ Όρο" που περιείχε τα γενεαλογικά δένδρα των εντοπίων ευγενών οικογενειών στέλνονταν στην πυρά
.υιοθετήθηκε το Γαλλικό "Επαναστατικό Ημερολόγιο" καθιερώθηκε η Εθνική εορτή την "4η Αυγούστου".
Μεγάλη η χαρά των Επτανησίων για την προσάρτησή τους στη Γαλλία .
¨Όμως αυτή δεν προέρχοταν από θαυμασμό αλλά από φόβο
.Φόβο , τυχόν επικείμενης επέμβασης των Οθωμανών , αφού μετά την κατάλυση της , "Γαληνοτάτης Δημοκρατίας" τα Επτάνησα θα παρέμεναν χωρίς προστασία.
Παρ όλα αυτά ,Όμως , αν και με τη τη δίωξη της άρχουσας τάξης
σημειώθηκε διάλυση του τοπικού εμπορίου, η οργάνωση διοίκησης,επί Γάλλων
, απετέλεσε το πρώτο ουσιαστικό Βήμα αποκέντρωσης σε ένα νέο σύστημα
κοινοτικής αυτοδιοίκησης
Οι Γάλλοι θέλησαν τη βελτίωση της Δικαιοσύνης της εκπαίδευσης .
Δημιούργησαν βιβλιοθήκη με συγγράμματα και συλλογές από μοναστήρια
της Καθολικής Εκκλησίας ιδρυσαν το πρώτο "Προκαταρκτικό Σχολείο"
που διδάσκονταν αριθμητική, γλώσσα (ελληνική και γαλλική) γραφή,
στρατιωτικές γνώσεις
Την ίδια αυτή εποχή στήθηκε στην Κέρκυρα
και το πρώτο τυπογραφείο στον ελλαδικό χώρο!
Παρά τις προσπάθειες των Γάλλων για τον δημόσιο εκσυγχρονισμό και την
διοικητική οργάνωση των Επτανήσων δεν άργησε ο αρχικός ενθουσιασμός της
Επτανήσου να γίνει δυσφορία όταν Ξεκίνησε νέα οικονομική αφαίμαξη,
μεγαλύτερη από εκείνη των Ενετών.
Οι Γάλλοι ,αποφάσισαν να στηριχθούν οικονομικά από τους εγχώριους
οικονομικούς πόρους.
Φόροι στο σιτάρι ,στα εξαγώγιμα προϊόντα. Πολλάκις και με αντιλαϊκά μέτρα.
Σύναπταν δάνεια με τους τοπικούς εμπόρους τα οποία και δεν επέστρεφαν ποτέ
Το κυριότερο Περιφρόνησαν τους θεσμούς, τη θρησκεία ,τις παραδόσεις
Οι Επτανήσιοι, αντέδρασαν .Αρχισαν να συγκροτούν πολιτικούς συλλόγους
για τη διάδοση νέων ιδεών ενάντια στην προοπτική παραμονής των Γάλλων
στα Επτάνησα.
Οι διαμαρτυρίες όμως αυτών των Συλλόγων δεν εισακούσθηκαν από τους Γάλλους.
Άρχισαν όμως να γίνονται αντιληπτές από τους Ρώσους και τους Άγγλους.
Οι Γάλλοι αποχώρησαν παραιτούμενοι της προσπάθειας να αλλάξουν
τη νοοτροπία των Επτανησίων . Παρά τις προσπάθειες των ,παρά
τον εκσυγχρονισμό των δομών της δημόσιας διοίκησης,
οι Επτανήσιοι αρνήθηκαν τη συνεργασία .
Στον χώρο της Ελλάδας τότε κυριαρχούσε η μορφή του Αλή Πασά
Η Ρωσία και η Τουρκία με την συγκατάθεση της Αγγλίας
Μετά την την ήττα των Γαλλων στην Αιγύπτο, αποφάσισαν να δράσουν
Σύστησαν Ρωσοτουρκική συμμαχία εναντίον των βλέψεων του Ναπολέοντα στην Ανατολή.
Εκμεταλλευόμενες την δυσαρέσκεια των κατοίκων των Ιονίων
Νήσων για τους Γάλλους, ο Ρωσοτουρκικός στόλος ξεκίνησε την κατάληψη
από τα Κύθηρα, το 1798, , αφαιρώντας από την Γαλλία μια σημαντική
ναυτική βάση στην ανατολική Μεσόγειο.
Η προσωρινή ρωσοτουρκική κατάκτηση (1799 - 1800) επανέφερε την αριστοκρατία
Τα Ιόνια νησιά απέκτησαν για λίγο τον τίτλο της δημοκρατίας
κάτω από την επικυριαρχία του Σουλτάνου.
Οι εξεγέρσεις απέδωσαν ένα «βυζαντινό σύνταγμα»
-συντάχθηκε στην Κωνσταντινούπολη- που παραχωρούσε
κάποιες ανεπαίσθητες ελευθερίες, ενώ δημιουργήθηκε η «έντιμη αντιπροσωπεία»,
ένα είδος συμβιβασμού ανάμεσα στους ευγενείς και στους πλούσιους των νησιών.
Μετά από μακρόχρονες προτάσεις, συζητήσεις και αντιρρήσεις
των Αυλών Ρωσίας και Τουρκίας υπογράφτηκε στην Κωνσταντινούπολη
Συνθήκη στις 21 Μαρτίου 1800, στην οποία αποφασίστηκε η αυτονόμηση της
Επτανήσου Πολιτείας, υπό την επικυριαρχία της Υψηλής Πύλης και η ανάθεση
της προστασίας των Θρησκευτικών δικαιωμάτων των κατοίκων της, στον
Αυτοκράτορα της Ρωσίας. Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκε
το πρώτο ημιαυτόνομο Ελληνικό κρατίδιο η Επτάνησος Πολιτεία.
Την αποτελούσαν τα νησιά του Ιονίου Πελάγους :
Κέρκυρα Παξοί Λευκάδα Ιθάκη Κεφαλονιά Ζάκυνθος Κύθηρα
και τα μικρότερα νησιά γύρω τους και τα προσαρτήματά τους.
Το Σύνταγμα που καταρτίστηκε στην Κωνσταντινούπολη
και έγινε αποδεκτό από τον Σουλτάνο ονομάστηκε Βυζαντινό
και ήταν ολιγαρχικό, παραχωρώντας όλη την εξουσία στις κληρονομικές
αρχοντικές οικογένειες των νησιών, αυτές που ήταν καταχωρημένες
στην Χρυσόβιβλο (Libro d’oro) τα τελευταία χρόνια της Βενετοκρατίας,
αλλά και σε όσους από τους αστούς ήθελαν και μπορούσαν να γραφτούν.
Το νέο Σύνταγμα που αυθαίρετα συντάχτηκε στην Κωνσταντινούπολη
Από τους εκεί πρεσβευτές της Επτανήσου Πολιτείας,
προκάλεσε την γενική δυσαρέσκεια.
ο λαός οργίστηκε με την αφαίρεση των πολιτικών του δικαιωμάτων
που του είχαν παραχωρηθεί από τους Γάλλους δημοκρατικούς.
Ταραχές και στάσεις ξέσπασαν στα νησιά.
Εκδικήσεις και υποκινούμενοι φόνοι διατάρασσαν την ασφάλεια και την τάξη.
Στην Ζάκυνθο ο Μαρτινέγκος αφαίρεσε την εξουσία από τους ευγενείς
κα διοικούσε το νησί κατά βούληση κηρύσσοντας το ανεξάρτητο.
Όταν η Γερουσία έστειλε Τούρκικα πλοία για να επιβάλουν την
τάξη ο Μαρτινέγκος ανάθεσε την στρατιωτική διοίκηση στον
αξιωματικό του Βρετανικού στρατού ύψωσe στο κάστρο την Βρετανική Σημαία
στις 24 Φεβρουαρίου 1801.
Στην Κεφαλονιά ξέσπασε εμφύλιος ενώ στις 27 Μαίου 1801 ολέθρια
στάση στην Κέρκυρα ανάμεσα στους κατοίκους και στρατιώτες της
Τούρκικης φρουράς, εξαναγκάζοντας τον Πρίγκιπα Θεοτόκη
να αναθέσει προσωρινά την στρατιωτική διοίκηση του νησιού
στον Ρώσο συνταγματάρχη Αστφέρ.
Στις 10 Οκτωβρίου 1801 με μυστική συμφωνία στο Παρίσι
μεταξύ Γαλλίας και Ρωσίας, αποφασίστηκε η αποστρατικοποίηση της Επτανήσου.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να χειροτερέψει η εσωτερική κατάσταση
και να κινδυνεύσει η Επτάνησος να περιέλθει στην κατοχή της Τουρκίας.
Για να σώσει την Πολιτεία, ο Πρίγκιπας Θεοτόκης αναγκάστηκε να
φέρει σε συνεννόηση τους ευγενείς με τους δημοκρατικούς και τους
αστούς και να ζητήσει εκ νέου τη μεσολάβηση της Ρωσίας.
Ο Τσάρος τότε έστειλε στην Κέρκυρα πληρεξούσιο, τον
Ζακυνθινής καταγωγής κόμη Γεώργιο Μοτσενίγο, ο οποίος
όταν έφτασε στην Κέρκυρα τον Αύγουστο του 1802 και
συγκάλεσε συντακτική συνέλευση με νέους Γερουσιαστές
για την κατάρτιση νέου συντάγματος,
το οποίο ψηφίστηκε στις 16 Οκτωβρίου 1803.
Το νέο σύνταγμα καταργούσε το διαδοχικό δικαίωμα ευγενείας
θεμελίωνε τις τρεις μεγάλες εξουσίες του κράτους νομοθετική, εκτελεστική και δικαστική.
Ήταν το πρώτο Νεοελληνικό Σύνταγμα, με εξαιρετικά φιλελεύθερες,
για την εποχή του, διατάξεις
Δυστυχώς η ισχύς του δεν έμελλε να διαρκέσει για πολύ.
Αν και το μικρό Ελληνικό κρατίδιο κατόρθωσε να ορθοποδήσει
και να εξασφαλίσει μια ομαλή σχετικά πορεία προς το μέλλον έπεσε
τελικά θύμα των διενέξεων των Μεγάλων δυνάμεων
H Επτάνησος Πολιτεία έπαψε να υφίσταται Μετά τηνσύναψη της συνθήκης
του Τιλσίτ ( 1807) τα Επτάνησα παραχωρήθηκαν και πάλι στην Γαλλία
Όμως το 1809 με την κατάληψη της Ζακύνθου από τον Αγγλικό στόλο
νέοι κατακτητές πλέον έγιναν οι Άγγλοι οι οποίοι κατέκτησαν την
Κεφαλονιά Ιθάκη Λευκάδα και Κύθηρα το 1810 και τέλος την Κέρκυρα το 1814.
Με την συνθήκη των Παρισίων 5 Νοεμβρίου 1815 και την
αποκατάσταση της ειρήνης στην Ευρώπη, τα Επτάνησα
αποτέλεσαν το αυτόνομο Ιονικό κράτος κάτω από την
αποκλειστική προστασία της Μεγάλης Βρετανίας
και μετονομάστηκαν σε Ηνωμένον Κράτος των Ιονίων Νήσων.
Stati Uniti Isole Ionie
Οἱ Ἄγγλοι ἤθελαν νά ἐπιβάλλουν πλήρη κυριαρχία στά Ἑπτάνησα.
Οἱ Ἑπτανήσιοι ὅμως ἀπό τή στιγμή πού δημιουργήθηκε ἔστω
καί μιά μικρή ἐλεύθερη Ἑλλάδα δέν μποροῦσαν νά συμβιβαστοῦν
μέ καμμιά λύση ἐκτός ἀπό τό νά ἑνωθοῦν μέ τήν Ἑλλάδα.
Στα χρόνια της αγγλικής κατοχής (της «Προστασίας» όπως ονομάστηκε),
την περίοδο 1815-1864, εμφανίστηκε και αναπτύχθηκε στα
Επτάνησα το κίνημα του ριζοσπαστισμού, ένα κίνημα το οποίο είχε
αρκετά εθνικά χαρακτηριστικά, επιζητώντας την ένωση των Επτανήσων
με το «ελλαδικό» κράτος, αλλά και έντονο κοινωνικό και επαναστατικό
προσανατολισμό, διεκδικώντας τα δικαιώματα των λαϊκών στρωμάτων
με στόχο την οικοδόμηση μιας δίκαιης και ελεύθερης κοινωνίας.
Η ηγεσία του ριζοσπαστικού κινήματος αποτελείτο από τα προοδευτικά,
φιλελεύθερα και δημοκρατικά στοιχεία της υπό διαμόρφωση τοπικής
αστικής τάξης και της διανόησης.
Το βάρος της ανάπτυξης του κινήματος αυτού και της αντίστασης στην
αγγλική κατοχή και κυριαρχία το
σήκωσαν Εμποροι, καραβοκύρηδες διανοούμενοι ,σπουδαγμένοι στην
Ευρώπη---επιστήμονες,
Πρωταρχική αρχή του κινήματος ,η πάλη για τα απαράγραπτα ανθρώπινα
δικαιώματα, της ελευθερίας και της ευημερίας. Οι ριζοσπάστες θεωρούσαν
τη λαϊκή κυριαρχία τη μόνη πραγματική και δυνατή πηγή πολιτικής εξουσίας
Το κίνημα εμφανίστηκε αρχικά στην Κεφαλονιά το 1830, με τον
ΓεράσιμοΛιβαδά ο οποίος θεωρείται ο πρώτος ριζοσπάστης
και θεμελιωτής του κινήματος, Την εκρηκτική του εμφάνιση ΈΚΑΝΕ
πάλι στην Κεφαλονιά
μέσα από τους αγώνες, στάσεις και εξεγέρσεις του 1848-1849,
Η αγγλική Προστασία, προσπάθησε, να καταπνίξει το κίνημα,
ΜΕ μια σειρά μέτρων, από την απαγόρευση των εφημερίδων μέχρι
την ανοιχτή τρομοκρατία. Από το 1849 και μετά, οι ριζοσπάστες άρχισαν
να εκδίδουν Φυλλάδια ,διάφορες εφημερίδες,
όπως τις «Φιλελεύθερος» του Ζερβού-Ιακωβάτου,
«Αναγέννησις» του Μομφεράτου, «Χωρικός» του Δαυή στην Κεφαλονιά,
«Ρήγας» και άλλες στη Ζάκυνθο κ.λπ.
Οι περισσότεροι από τις ηγετικές φυσιογνωμίες του ριζοσπαστικού κινήματος
Ζερβός--Ιακωβάτος- Μομφερράτος Φραγκίσκος και Ναθαναήλ Δομενεγίνης
, ο Παίζης , οΠοφάντης και άλλοι. συμμετείχαν στην 9η Ιόνια Βουλή,
μετά τις πρώτες ελεύθερες εκλογές του 1850 που αναγκάστηκαν
να προκηρύξουν οι Άγγλοι οι οποίοι όταν κατάλαβαν
ότι η Βουλή έγινε βήμα εξάπλωσης του ριζοσπαστισμού,
την έκλεισαν και εγκαινίασαν περίοδο άγριας τρομοκρατίας
με μαζικές συλλήψεις,και εξορίζοντας τους δύο ηγέτες του κινήματος
Η. Ζερβό-Ιακωβάτο και Ι. Μομφερράτο,
Στις 10 Δεκεμβρίου του 1862, άρχιζε στην Αθήνα η εθνοσυνέλευση
που θα οδηγούσε στην εκλογή νέου βασιλιά. Την ίδια μέρα, λόρδος Ράσελ,
Βρετανός υπουργός Εξωτερικών, διαμηνούσε στον Χαρίλαο Τρικούπη πως
«Προκειμένου να στηριχτεί η μοναρχία στην Ελλάδα, η βασίλισσα Βικτωρία
ήταν πρόθυμη να ανακοινώσει στη βουλή των λόρδων και στο αγγλικό
κοινοβούλιο την ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα.
Όμως, η προσφορά αυτή δεν ίσχυε, αν οι Έλληνες εξέλεγαν
βασιλιά που θα δημιουργούσε υποψίες ότι θ’ ακολουθούσε
επιθετική πολιτική προς την Τουρκία»...
Η εθνοσυνέλευση ψήφισε να δοθεί το στέμμα της Ελλάδας
στο 18χρονο γιο του βασιλιά της Δανίας Γεώργιο, με το όνομα Γεώργιος ο Α’.
. Στις 13 Ιουλίου του 1863, μια διεθνής συνθήκη έδινε στα
Επτάνησα το δικαίωμα να ενωθούν με την Ελλάδα,
«εφόσον αυτό επιθυμούσε ο λαός τους»,
σαν να μην ήταν αυτό το αίτημα ματωμένων αγώνων μισού αιώνα.
Σε εκτέλεση της συνθήκης, ο αρμοστής Στορξ διέλυσε το κοινοβούλιο
της Επτανησιακής πολιτείας και προκήρυξε εκλογές για τις 19 Σεπτεμβρίου.
Παρουσιάστηκε ο ίδιος μπροστά στους νεοεκλεγέντες με το ερώτημα,
αν ο λαός επιθυμεί την ένωση με την Ελλάδα.
Πήρε την απάντηση με το ψήφισμα της 23ης Σεπτεμβρίου του 1863:
«Αι νήσοι Κέρκυρα, Κεφαλληνία, Ζάκυνθος, Λευκάς, Ιθάκη, Κύθηρα, Παξοί και τα εξαρτήματα αυτών ενούνται μετά του βασιλείου της Ελλάδος, όπως εσαεί αποτελώσιν αναπόσπαστον αυτού μέρος εν μιά και αδιαιρέτω πολιτεία, υπό το συνταγματικόν σκήπτρον της Αυτού Μεγαλειότητος του βασιλέως των Ελλήνων Γεωργίου του Α’ και των διαδόχων αυτού».
Τα θεμέλια για την τελική ευθεία μπήκαν στις 14 Νοεμβρίου του 1863 με την υπογραφή της συνθήκης του Λονδίνου, που παραχωρούσε τα Επτάνησα στην Ελλάδα.
Δυο μέρες αργότερα, , ο Γεώργιος ορκιζόταν βασιλιάς των Ελλήνων.
Στις 29 Μαρτίου του 1864, ανακοινώθηκε η τελική συμφωνία: Τα νησιά παραχωρούνταν στην Ελλάδα ως προίκα στον Γεώργιο.
Στις 21 Μαΐου, ο μετέπειτα πρωθυπουργός κι από τους βασικούς συντελεστές της έξωσης του Όθωνα, Θρασύβουλος Ζαΐμης, σε επίσημη τελετή στην Κέρκυρα, παραλάμβανε τα Επτάνησα ως πληρεξούσιος του νέου βασιλιά.
Την ημέρα της ένωσης με την Ελλάδα, ένας ανώνυμος χρονικογράφος έγραψε:
«Οι Άγγλοι εκάθησαν εις την Επτάνησον χρόνους 54, μήνας 8 και ημέραν μίαν».
Μετά την παράδοση στον Ζαΐμη, ο αρμοστής Στορξ πέρασε στο Κατάκωλο και πρόσφερε τη σημαία της Επτανησιακής Πολιτείας στον βασιλιά Γεώργιο.
Στις 29 Ιουνίου, ο Γεώργιος πατούσε το πόδι του
στην Κέρκυρα, πρώτο σταθμό της περιοδείας του στο Ιόνιο.
. στα Πρακτικά της Βουλής περιγράφεται Θριαμβευτική η είσοδος στον χώρο του Κοινοβουλίου στις 29 Αυγούστου, 1864. των 84 εκλεγέντων (με βάση το ιστορικό εκείνο κείμενο της ΣΞ΄ συνεδρίασης της Βουλής των Ελλήνων) Επτανησίων πληρεξουσίων, με έντονες τις προσδοκίες για δημοκρατικές ρηξικέλευθες παρεμβάσεις στα επικείμενα, υψηλής σημασίας, πολιτικά ζητήματα της χώρας.
Ο πρόεδρος της Βουλής Επαμεινώνδας Δεληγιώργης, απευθυνόμενος στο Σώμα των αντιπροσώπων του έθνους, εκφράζει την προσδοκώμενη επτανησιακή συμβολή: «[...]
Χρεωστώ κατά καθήκον ηθικόν και μετ” ευχαριστήσεως μεγίστης να αναγγείλω προς υμάς ότι ο
Ιόνιος λαός προικίζει την Συνέλευσιν με αντιπροσώπους έχοντας εξαίρετον κοινοβουλευτικήν
συμπεριφοράν, κεκοσμημένους με τας αρετάς της παρρησίας και της τόλμης, οίτινες είναι τόσον
ακμαίοι και τοσούτον, είμαι βέβαιος, θέλουσιν ωφελήσει την πατρίδα, όταν μετ” ου πολύ αύτη μας
επιβάλη τα μεγάλα εκείνα ζητήματα, τα οποία τοις πάσιν είναι γνωστά».
Κι ο βουλευτής Μ. Σχοινάς, ανερχόμενος στο βήμα, συμπληρώνει:
«Σεις αδελφοί Επτανήσιοι [...] διεσώσατε την ζωήν της εθνικότητος,
την γλώσσαν, την θρησκείαν και τας ιστορικάς παραδόσεις [...]».
κΠερδικάρη Ελένη
Αντιπρόεδρος
Συλλόγου Λευκαδίων Πάτρας
« Η ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ »
Πολιτικός Επιστήμων
(Έθνος,)
Αρχείο Γεώργιου Ν. Μοσχόπουλου
http://www.greekroyalfamily.gr/timeline/official-union-of-ionian-islands.html
Το πρωτόκολλο του Λονδίνου, μεταξύ Αγγλίας, Γαλλίας, Ρωσίας και Δανίας,
με το οποίο επικυρώθηκε η εκλογή του Βασιλέως Γεωργίου Α', με ρητό όρο την
Έπανένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα, υπογράφηκε στις 13 Ιουλίου 1863.
Στις 1η Αυγούστου υπογράφεται το πρωτόκολλο της παραχώρησης με την
προϋπόθεση ότι θα συναινέσει η ΙΓ΄ Ιόνια Βουλή, η οποία και εκλέγεται ειδικά για
το σκοπό αυτό.
Στην πανηγυρική συνεδρίαση της ΙΓ΄ Βουλής (5η Οκτωβρίου 1863) διαβάζεται
το ψήφισμα για την Ένωση που είχε συντάξει ο βουλευτής Λευκάδας
Αριστοτέλης Βαλαωρίτης. Με τις συνθήκες της 14/11/1863 και 17/5/1864
επισημοποιείται η παραχώρηση των Επτανήσων στην Ελλάδα
Στις 21 Μαΐου αναγγέλεται επίσημα από τον Άγγλο Αρμοστή η άρση της
προστασίας, ο οποίος και παραδίδει στον απεσταλμένο της Ελληνικής κυβέρνησης
Θρασύβουλο Ζαΐμη τα Ιόνια νησιά.
Στη συνέχεια φθάνει στά Επτάνησα ο ἑλληνικός στρατός και αργότερα
ο Βασιλεύς Γεώργιος Α' για επίσημη επίσκεψη.
Στις 19 Ιουλίου 1864 φθάνουν στον Πειραιά οι 84 Επτανήσιοι Βουλευτές
και ο αθηναϊκός λαός τους υποδέχεται με ενθουσιασμό.
|
Το ψήφισμα της Ενώσεως της Επτανήσου που εξέδωσε η Ιόνιος Βουλή στις 23 Σεπτεμβρίου 1863.
ΨΗΦΙΣΜΑ
Η ΒΟΥΛΗ ΤΗΣ ΕΠΤΑΝΗΣΟΥ
εκλεχθείσα συνεπεία προσκλήσεως τής Προστάτιδος Δυνάμεως
καί συνελθούσα όπως οριστικώς αποφανθή περί τής εθνικής αποκαταστάσεως
τού Ιονίου λαού,
πιστώς δέ εκδηλούσα τόν διάπυρον πόθον
καί τήν ανέκαθεν σταθεράν αυτού βούλησιν καί συμφώνως
πρός τάς προηγηθείσας ευχάς καί διακηρύξεις τών ελευθέρων Ιονίων Βουλών
ΨΗΦΙΖΕΙ
αι νήσοι ΚΕΡΚΥΡΑ, ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ, ΖΑΚΥΝΘΟΣ, ΛΕΥΚΑΣ, ΙΘΑΚΗ, ΚΥΘΗΡΑ, ΠΑΞΟΙ
καί τά εξαρτήματα αυτών
ενούνται μετά τού ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, όπως εσαεί αποτελώσιν αναπόσπαστον αυτού μέρος εν μιά καί
αδιαιρέτω πολιτεία υπό τό Συνταγματικόν Σκήπτρον τής ΑΥΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΙΟΤΗΤΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α΄ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΙΑΔΟΧΩΝ ΑΥΤΟΥ
Εγένετο εν τώ Βουλευτηρίω Κερκύρας τή κγ΄ Σεπτεμβρίου τού Σωτηρίου Έτους αωξγ΄
Το ψήφισμα εκδόθηκε αμέσως μετά τις εκλογές για το ΙΓ΄ Ιόνιο Κοινοβούλιο που έγιναν στις 19 Σεπτεμβρίου 1863, με πρόεδρο το Στέφανο Παδοβά και αφού στον εναρκτήριο λόγο του ο τελευταίος Βρετανός αρμοστής ζήτησε από το σώμα να τον πληροφορήσει αν ο επτανησιακός λαός επιθυμούσε την ένωση με την Ελλάδα.
Βιβλιογραφία:
Ν. Μοσχονάς, «Η ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα», Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ. ΙΓ΄, Αθήνα 1977, 232.
Τα μέλη της Ιόνιας Βουλής, που ψήφισαν την Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα
ΗELLENIC UNION OF EPTANISIANS (IONIANS)