Ιερείς στον Αγιο Πέτρο


Του Επαμεινώνεα Κούρτη

Θα ήθελα να διευκρινίσω, πριν αναφερθώ στο κύριο Θέμα τον παρόντος, ότι  ,ούτε τον ιστορικό θέλω να παραστήσω ούτε το δημοσιογράφο.
Απλώς Θέλω να καταγράψω τούς ανθρώπους που ιερούργησαν στο χωριό μας τον αιώνα που πέρασε και κάποια χρόνια πριν.
Να βρίσκονται τα ονόματά τους για τον μελλοντικό ιστορικό, 
που ίσως θελήσει κάποτε να ασχοληθεί με τη θρησκευτική
 Ζωή του Αγίου Πέτρού.
Κι αυτό, γιατί στη Μητρόπολη Λευκάδος δεν υπάρχει καταγραφή, που να αναφέρει τους εκάστοτε ιερείς τον χωριού μας.
Τις πληροφορίες και τα ονόματα που αναφέρονται εδώ πήραμε από ηλικιωμένους χωριανούς μας, που κι αυτοί τις έμαθαν από τους γονείς τους ή από άλλες πηγές.
Γι' αυτό, αν υπάρχει λάθος στο όνομα ή τις χρονολογίες και κάποιος γνωρίζει περισσότερα για οιονδήποτε αναφερόμενο στο κείμενο αυτό, ας μας το επισημάνει να το διορθώσουμε. 
Οι χρονολογίες γέννησης και Θανάτου (όχι όλων) αναφέρονται στα Δημοτολόγια της πρώην κοινότητας Αγ. Πέτρου, γι' αυτό και είναι ελλιπείς.
Οι ιερωμένοι αυτοί ήταν μαζί με τους δασκάλούς πριν από καμιά εκατοστή χρόνια οι πνευματικοί άνθρωποι του χωριού. Αντιμετώπισαν τον πόνο και το κλάμα στα πέτρινα εκείνα χρόνια, που κυριάρχησαν δυο παγκόσμιοι πόλεμοι και μνημόνευσαν παιδιά νέα που έδωσαν τη ζωή τους για την πατρίδα.
Γιατί ασφαλώς κηδείες δεν έγιναν, αφού χάθηκαν αυτά τα παιδιά στη Μακεδονία, τη Μ. Ασία, την Αλβανία και αλλού.
Οι ιερείς όλοι ήταν και είναι συμπαραστάτες στο χωριανό, στο γείτονα, τον ξωμάχο, για τί ξέρουν τον καθενός την κατάσταση. Ο παπάς-ΠΑΠΑΣ το λέω με κάθε σεβασμό στο σχήμα και το πρόσωπό τον - είναι εκείνος που έρχεται σε άμεση επαφή με το ποίμνιό του, με το λαό, με τον πόνο, το δάκρύ, το παράπονο, τον κόσμου την αδικία. Μακριά πολλές φορές από την οικογένειά τους, στις ενορίες των γύρω χωριών, πηγαίνοντας ποδαρόδρομο νυχτιάτικα, για να βρεΘούν στην ώρα τους στην εκκλησία.
Η αμοιβή τους πριν από τη μισθοδοσία τους από την πολιτεία ήταν 
η "προαίρεση" το Πάσχα, 
"στο τρισάγιο", στον "Αγιασμό", το λάδι, το στάρι,
 αλλά και ο σεβασμός του κόσμου στο ράσο και το πρόσωπο του παπά.
Αυτά ήταν που απολάμβανε ο ίδιος.
Στο βιβλίο τον αείμνηστου Γερ. Δρακονταειδή "ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΛΑΟΓΡΑ-ΦΙΚΑ ΑΓ. ΠΕΤΡΟΥ" στη σελίδα 32 ΕΝΕΤΟΚΡΑΤΙΑ 1684-1797 αναφέρεται ότι μεταξύ άλλων που διώχθηκαν από τους τούρκους από την Πρέβεζα το 1815 και έφθασαν στον Άγιο Πέτρο ήταν και ο ιερεύς Κατσιγιάννης.
Στη σελίδα 57 "ΕΚΚΛΗΣΙΑΙ - ΑΓ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ" σημειώνει:
"Ως εφημέριος το 1863 προσελήφθη ο εκ Ζακύνθου πρωτοσύγγελος Κ. Κόντος". Στη σελίδα 58: "εφημέριοι υπήρχσν εκ περιτροπής, από τας οικοyενείαςΚαΒΒαδία, Ρομποτή, Ζαχαράτον και Αντύπα, ιεροδιάκονος Γ. Κατηφόρης, ιερομόναχος, αποβιώσας εις Βενετίσν.
" Στη σελίδα 60:
Γνωστοί εφημέριοι εις Αγ. Αποστόλους:
1770-1805 Ι.Α. Δρακονταειδής.
1840    Ι. Μπελόνιας
1890   Ι. Σίδερης
1901  Τ. Ζαχαράτος
1914-1960    Ε. Ι. Καββαδίας
Ο Βασίλης Σίδερης μας μίλησε για τον ιερέα Θεόδωρο Σίδερη. Γεννήθηκε στο Αθάνι, αλλά εγκαταστάθηκε στον Άγ. Πέτρο, όπου έκανε οικογένεια.
"Ενα από τα παιδιά του, ο Γιάννης Σίδερης, ακολούθησε και αυτό το ιερατικό στάδιο.
"Εμεινε κάποια χρόνια στον Άγιο Πέτρο και μετά το 1820 κατέβηκε στη Βασιλική, όπου έζησε τα υπόλοιπα χρόνια του.
 Ο Γρηγόρης Ψωμάς μας ανέφερε τονΣτάΘη Καrnφόρη (παπά Σταθέλο), τον παπα -Πατρίκιο Μπελόνια, το Γιάννη Δρακονταει-δή (τους αναφέρει και ο Γερ. Δρακονταειδής), και τον παπά Παύλο Κατηφόρη.

Η κ. Μαρία Μαραγκού από τα Δημοτολόγια μας έδωσε τα παρακάτω ονόματα.
 Δημήτριος Παν. Βλασσόπονλος 1848, 
Θουκυδίδης Καrnφόρης 1863-1932; (Γιος  τον παπά Παύλού Κατηφόρη). 
Γιώργος Ρομποτής - Ζαχαράτος 1864-1939; 
Τηλέμαχος Ρομποτής - Ζαχαράτος (Γιος του παπά Γιώργη Ρομποτή) Ευάγγελος Ι. Καββαδίας 1884-6-1-1973, 
Πάνος Ευαγ. Βλασσόπονλος 1888-4-10-1980
 Χειροτονήθηκαν από το Μητροπολίτη Δανιήλ (ο ιερέας Καββαδίας το 1916 στη Φανερωμένη).
 Γιώργος Νικολ. Κατηφόρης 1908  -31-10-1996 
χειροτονήθηκε διάκος στον Άγιο Πέτρο και ιερέας στο Δράγανο, όπου έμεινε ως τη συνταξιοδότησή τον, έχοντας κάποιο διάστημα και τις ενορίες Αθανίου. 
Γεράσιμος Νικ. Αρβανίτης 1912-4-3-1994. 
Χειροτονήθηκε ιερεύς στο Μαρανεοχώρι στις 31-7-1955.
 Υπηρέτησε εκτός του Αγ. Πέτρου, και στις ενορίες Μανάση, Νικολή, Ρονπακιά, και στα Χαραδιάτικα αρκετά χρόνια. 
Οι ιερείς Γ. Καrnφόρης, Γερ. Αρβανίrnς και Ερωτόκριτος Ρομποτής χειροτονήθηκαν από τον Μητροπολίτη Δωρόθεο. 
Θωμάς Γ. Κοντοπύριας 10-8-1942.Χειροτονήθηκε από το Μητροπολίτη Νικηφόρο και είναι τοποθετημένος στο Μανάση, Νικο-λή Ρονπακιά. 
Σήμερα στον Άγιο Πέτρο υπηρετεί ο παπα-Ερωτόκριτος Ρομποτής. Γεννήθηκε στο Αθάνι 23-3-1936. 
Χειροτονήθηκε διάκονος στον Αγ. Νικόλαο Λευκάδος στις 21-5-1962 και ιερέας στις 11-11-1962 στον Άγιο Μηνά Λευκάδος. 
Μετά τη χειροτονία του υπηρέτησε στα Χαραδιάτικα και Νεοχώρι μέχρι τις 30-4-1966, οπότε μετετέθη στον Άγιο Πέτρο όπου υπηρετεί ως σήμερα. 
Γραπτά κείμενα εκτός τον Γερ. Δρακονταειδή βρήκαμε μόνο του παπά Οουκυδίδη Κατηφόρη.
 Από το ημερολόγιό του, που μας παρεχώρησε ο Σπ. Λεων. Κατηφόρης, αντιγράφούμε:
 "Άθίνα 3 Νοεμβρίου 1894 εχειροτονήθην αρχιδιάκονος εις την εκλλησίαν κοιμήσεως Θεοτόκου επιλεγομένης Ρόμβης.
 4 Νοεμβρίου 1894 εχειροτονήθην ιερεύς υπό επισκόπον Νάξου Γρηγορίου εις την ως άνω εκλλησίαν. 12 Νοεμβρίου 1894 παρέλαβα εφημέρtος εις το εξωκκλήσιον της Αγίας Ελεούσα ς. 
Από  1-4-1897 έχω λάβει 151 δρχ. από την Αγ. Ελεούσα και έχω να λάβω ακόμα 29 δρχ. όλον τον Σεπτέβριον. 
6 Σεπτεμβρίου 1901 (είναι διαγραμμένη η λέξη) αποτεφρώθη η Αγ. Παρασκευή, κατεστράφη ολοσχερώς και έμεινα ορφανός. 
1916 εχειροτονήθη ο Ευάγγελος Καββαδίας εις την ιεράν Μονήν Φανερωμένης." 
Μέσα στο ημερολόγιο υπάρχει και η παρακάτω επιστολή: "Αιδεσιμότατον Θουκυδίδην ιερέα Κατηφόρrιν 
Αιδεσιμότατε πάτερ Μετά δέους και ευλαβείας προσέρχομαι ίνα με καθοδηγήσετε εις τα Θεία και ιερά τον Κυρίου. 
Εν Αγίω Πέτρω 21 Νοεμβρίού 1911 Ευάγγελος Καββαδίας
" Για το έργο και τη διακονία του παπα  Θουκυδίδη και την πυρκαγιά της Αγίας Παρασκευής μας μίλησε και η σχεδόν εκατόχρονη Ολγα Πολίτη. 
Από το ημερολόγιο αυτό πληροφορηθήκαμε γεγονότα που, όπως είπαμε πιο πάνω, ούτε και στη Μητρόπολη δεν μπορέσαμε να μάθουμε. 
Μάθαμε για την αμοιβή τον στην Αγ. Ελεούσα. 
Μια ολόκληρη δραχμή την ημέρα. 
Για τη διαγραμμένη λέξη πυρπόλησης της Αγ. Παρασκευής. Άραγε είχε υποψία για κάτι τέτοιο; Για τη χειροτονία τον παπα Βαγγέλη. Δεν μάθαμε, όμως, γιατί ο ίδιος χειροτο-νήθηκε στην ΑΘήνα και όχι στη Λευκάδα. Αυτά είναι όσα μπορέσαμε να πληροφορηθούμε για τους ιερωμένους που διακόνησαν το χωριό μας, ντόπιους και ξένους, και καταγράψαμε σ' αυτότο κείμενο, πιστεύοντας ότι παρ' όλες τις ατέλειες που πιθανόν υπάρ-χουν, κάποια χρησιμότητα προσφέρουμε. Επίσης ας είναι το κείμενο αυτό ένας φόρος μνήμης στους ανθρώπούς αυτούς που συμπαραστάθηκαν στις Θρησκευτικές υποχρεώσεις, τόσο των προγόνων μας όσο και τις δικές μας. 
Και ένα ευχαριστώ σ' αυτούς που σήμερα μας καθοδηγούν εις τα "Θεία και ιερά του Κυρίου", όπως αναφέρει ο παπα - Καββαδίας στην επιστολή τον. 
Τελειώνοντας, θέλω να ευχαριστήσω όλούς όσούς με τις πληροφορίες τους βοήθησαν στην καταγραφή του περιεχομένού αυτών των σελίδων. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: